Jump to content
Forum Sköldpaddor

Skalröta? :O


Lilu_athena

Recommended Posts

jag misstänker att min ena sköldpadda har fått skalröta. förutom algerna på skalet har hon en vitaktig fläck, och idag när jag tog bort en lös skalplatta där den vita fläcken fanns luktade det jätteäckligt, typ mögel. om det är så att hon fått skalröta, vad ska jag göra då? ska jag ta henne till veterinären, elelr borde jag avliva henne? går det över av sig själv? har hon ont av det? kan det vara något annat hon drabbats av? :S

Link to comment
Share on other sites

jag misstänker att min ena sköldpadda har fått skalröta. förutom algerna på skalet har hon en vitaktig fläck, och idag när jag tog bort en lös skalplatta där den vita fläcken fanns luktade det jätteäckligt, typ mögel.  om det är så att hon fått skalröta, vad ska jag göra då? ska jag ta henne till veterinären, elelr borde jag avliva henne? går det över av sig själv?  har hon ont av det? kan det vara något annat hon drabbats av? :S

snälla hjälp....

Link to comment
Share on other sites

Om man misstänker skalröta måste man besöka en sköldpaddskunnig veterinär, det kan vara eller bli mycket allvarligt. Det du beskriver låter allvarligt tycker jag.

En bra, rymlig och hygienisk miljö med en bra landdel med solmöjligheter krävs för att inte skalröta ska uppstå. Samt att alla sköldpaddor verkligen får sola och får plats på landdelen samtidigt. Sepiaskal för kalkens skull.

Har du fixat landdel än och har du fått akvariet du väntar på, eller bor de fortfarande trångt? Kan och får alla sola samtidigt?

Link to comment
Share on other sites

Har du fixat landdel än och har du fått akvariet du väntar på, eller bor de fortfarande trångt? Kan och får alla sola samtidigt?

för tillfället bor den mistänkt sjuka sköldpaddan ganska trångt, men dock själv, dom andra bor i andra akvarium. hon får plats att simma och hon har en landel. hon gick upp och solade sig förut, så jag vet att hon kommer upp på den. men nu har hon slutat med det. under ca en vecka. jag har en pump bra ljus och städar regelbundet. hon får pellets och ibland specialgjord mat .

hon ligger mets i ett hörn och surar, och ibland tar jag upp henne och torkar henne med en handuk, eftersom hon ibte solar själv. hur snappt bildas en skalröta? kan jag göra nått nu för att hjälpa henne? jag har för mig att hon har haft det så , åtminstånde lite , redan när jag tog hand om henne för ca 4 veckor sedan...

Link to comment
Share on other sites

Lite att läsa om bla skalröta.

Skalröta

Tror att denna sidan är bättre.

Skalröta

R/P

/Skalröta: är en svampsjukdom som angriper och "fräter" bort sköldpaddans skal och kan vara dödlig om den ej blir behandlad. Sjukdomen upptäcks lätt vid en inspektion av sköldpaddan. Sjukdomens symptom är små hål i skalet som ofta är fyllda med en vit substans.

Behandlas med Jodopax som finns på apoteket. Jodopaxen späds ut tills den får en färg som påminner om starkt te, man tvättar därefter sköldpaddans skal med lösningen, akta ögon, låt sen sköldpaddan vara torr ca 1 timme så att jodopaxen kan verka ordentligt, upprepa behandlingen dagligen i ca två veckor, om skalrötan fortsätter att bredda ut sig efter två dagars behandling måste man ta den till veterinären/

/Skalröta

Innebär fläckar eller förändringar i skalet, och kan orsakas av direkt yttre trauma, eller vara en följd av felaktig utfodring, allmän försvagning med påföljande infektion av bakterier och/eller svamp. Skalröta kan även ses om sköldpaddan äter små skaldjur som är bärare av sjukdomsframkallande bakterier. Behandling innebär oftast att sköldpaddans tillgång till vatten begränsas, understödjande behandling med mat, vatten och värme, samt medicinering lokalt på förändringarna eller via injektioner. Dessutom bör vattnets pH hållas surt. Förändringarna kräver ofta mycket lång tid för att avläka. Alger kan växa i defekter orsakade av skalröta, och kan ibland på egen hand orsaka skalröta. Alger kan också växa på ryggskölden på friska vattensköldpaddor. Detta är då vanligen ett tecken på dålig vattenkvalitet i sköldpaddans miljö. /

borde jag göra exakt som det står med Jodopax och bägränsat vatten? vilken mat är bäst att ge under behandlingen?

Link to comment
Share on other sites

jag köper Jodopax imorgon.... ska jag tömma vattnet så att det bar räcker till magen eller vadå?

Link to comment
Share on other sites

/Skalröta: är en svampsjukdom som angriper och "fräter" bort sköldpaddans skal och kan vara dödlig om den ej blir behandlad. Sjukdomen upptäcks lätt vid en inspektion av sköldpaddan. Sjukdomens symptom är små hål i skalet som ofta är fyllda med en vit substans.

Behandlas med Jodopax som finns på apoteket. Jodopaxen späds ut tills den får en färg som påminner om starkt te, man tvättar därefter sköldpaddans skal med lösningen, akta ögon, låt sen sköldpaddan vara torr ca 1 timme så att jodopaxen kan verka ordentligt, upprepa behandlingen dagligen i ca två veckor, om skalrötan fortsätter att bredda ut sig efter två dagars behandling måste man ta den till veterinären/

/Skalröta

Innebär fläckar eller förändringar i skalet, och kan orsakas av direkt yttre trauma, eller vara en följd av felaktig utfodring, allmän försvagning med påföljande infektion av bakterier och/eller svamp. Skalröta kan även ses om sköldpaddan äter små skaldjur som är bärare av sjukdomsframkallande bakterier. Behandling innebär oftast att sköldpaddans tillgång till vatten begränsas, understödjande behandling med mat, vatten och värme, samt medicinering lokalt på förändringarna eller via injektioner. Dessutom bör vattnets pH hållas surt. Förändringarna kräver ofta mycket lång tid för att avläka. Alger kan växa i defekter orsakade av skalröta, och kan ibland på egen hand orsaka skalröta. Alger kan också växa på ryggskölden på friska vattensköldpaddor. Detta är då vanligen ett tecken på dålig vattenkvalitet i sköldpaddans miljö. /

borde jag göra exakt som det står med Jodopax och bägränsat vatten? vilken mat är bäst att ge under behandlingen?

Du behöver absolut besöka sköldpaddskunnig veterinär. Jag såg att du bor i Göteborg, då är det Blå Stjärnan som gäller enl. denna länk

En misstänkt sjukdom som kan vara dödlig behandlar man inte själv, särskilt inte när det verkar ha gått så långt. Du får alla skötselråd och instruktioner hos veterinären.

Om du inte tar den till veterinär för undersökning och behandling tycker jag att det är skonsammast för den att få somna in hos veterinär. Detta eftersom rödörade är svåra att omplacera och sannolikheten att hitta en person som är villig att kosta på veterinärvård för en sjuk rödörad nog är obefintlig. Sjukdomen innebär att sköldpaddan lider. Om du inte heller kan ordna en miljö med ett akvarium enligt djurskyddsmyndighetens minsta tillåtna mått för henne så verkar inte framtiden så ljus för henne? Det kanske inte är så. Men ett akut besök hos sköldpaddskunnig veterinär är ett måste.

Link to comment
Share on other sites

Du behöver absolut besöka sköldpaddskunnig veterinär. Jag såg att du bor i Göteborg, då är det Blå Stjärnan som gäller enl. denna länk

En misstänkt sjukdom som kan vara dödlig behandlar man inte själv, särskilt inte när det verkar ha gått så långt. Du får alla skötselråd och instruktioner hos veterinären.

Om du inte tar den till veterinär för undersökning och behandling tycker jag att det är skonsammast för den att få somna in hos veterinär. Detta eftersom rödörade är svåra att omplacera och sannolikheten att hitta en person som är villig att kosta på veterinärvård för en sjuk rödörad nog är obefintlig. Sjukdomen innebär att sköldpaddan lider. Om du inte heller kan ordna en miljö med ett akvarium enligt djurskyddsmyndighetens minsta tillåtna mått för henne så verkar inte framtiden så ljus för henne? Det kanske inte är så. Men ett akut besök hos sköldpaddskunnig veterinär är ett måste.

hur mycket tror du att det skulle kosta?

jag tror inte att hon har haft skalrötan så länge , inte 4 veckor. en vecka kanske. iallafall den vita fläcken. jag har en bild om du vill se, men jag vet inte hur man laddar upp bilder här på forumet, så jag kanske kan få din epostadress om det är nödvändigt... :(

Link to comment
Share on other sites

vad ska jag göra? är det bästa för henne om jag avlivar henne? eller ska jag behandla henne och försöka sälja henne igen? Har hon ont?

Link to comment
Share on other sites

Ta henne till veterinär!!

Där ser du vad veterinären säger och ta ett beslut utifrån det. Han/hon kan berätta om vilken behandling som krävs, hur lång tid det tar och vad det kostar.

Det är ju så klart bäst för den att få bra behandling och bli frisk, samt en bra miljö att bo och leva i. (Om sköldpaddan nu inte är akut sjuk så att den lider fruktansvärt och det inte finns något att göra för den.)

Det tar lång tid för skalröta att läka och det kräver engagemang från den som sköter sköldpaddan.

Om du inte kan erbjuda henne detta kanske det är "snällast" att låta henne somna in. Tror inte heller att det är så många som kan tänka sig att köpa en sjuk sköldpadda, med alla kostnader det innebär.

Men åk i alla fall till veterinären fort och se vad som sägs där, så slipper sköldpaddan lida i onödan.

Link to comment
Share on other sites

Ta henne till veterinär!!

Där ser du vad veterinären säger och ta ett beslut utifrån det. Han/hon kan berätta om vilken behandling som krävs, hur lång tid det tar och vad det kostar.

Det är ju så klart bäst för den att få bra behandling och bli frisk, samt en bra miljö att bo och leva i. (Om sköldpaddan nu inte är akut sjuk så att den lider fruktansvärt och det inte finns något att göra för den.)

Det tar lång tid för skalröta att läka och det kräver engagemang från den som sköter sköldpaddan.

Om du inte kan erbjuda henne detta kanske det är "snällast" att låta henne somna in. Tror inte heller att det är så många som kan tänka sig att köpa en sjuk sköldpadda, med alla kostnader det innebär.

Men åk i alla fall till veterinären fort och se vad som sägs där, så slipper sköldpaddan lida i onödan.

vad ska jag få pengar till veterinär från? en undersökning kostar 600 kr, och sen tillkommer kostnader för mediciner och annat bös. jag skulle gärna ha henne kvar, om det inte vore för att hon biter de andra... jag tycker iallafall att hon förtjänar en chans, så jag tänker försöka med jodopax och allt det. jag tycker inte att märkena har förändrats de sista dagarna. om det blir sämre fort borde jag kanske fundera på att avliva henne, men det känns lite tyket... har skölpaddor verkligen känsel i skalet...?

Link to comment
Share on other sites

vad ska jag få pengar till veterinär från? en undersökning kostar 600 kr, och sen tillkommer kostnader för mediciner och annat bös.  jag skulle gärna ha henne kvar, om det inte vore för att hon biter de andra... jag tycker iallafall att hon förtjänar en chans, så jag tänker försöka med jodopax och allt det. jag tycker inte att märkena har förändrats de sista dagarna. om det blir sämre fort borde jag kanske fundera på att avliva henne, men det känns lite tyket... har skölpaddor verkligen känsel i skalet...?

Ja, de har känsel i skalet. Om du inte har pengar till veterinär tycker jag att du ska låna av någon. Du kan försöka söka fondpengar av Djurens rätt.

djurens rätt

Hör om Djurens vänner i göteborg kan hjälpa till.

Om man har djur måste man kunna kosta på veterinärbesök vid behov. Man kan försäkra sköldpaddor hos Agria.

Link to comment
Share on other sites

Ja, de har känsel i skalet. Om du inte har pengar till veterinär tycker jag att du ska låna av någon. Du kan försöka söka fondpengar av Djurens rätt.

djurens rätt

Hör om Djurens vänner i göteborg kan hjälpa till.

Om man har djur måste man kunna kosta på veterinärbesök vid behov. Man kan försäkra sköldpaddor hos Agria.

jag har gått in på agria och kollat, men man måste fylla i födelsedag och reg.nummer, och det har jag ingen aning om. om man inte har det kan man väl säga att försäkringen gäller på alla sköldpaddor? och kan man försäkra en sköldis som redan är sjuk?

Link to comment
Share on other sites

jag har gått in på agria och kollat, men man måste fylla i födelsedag och reg.nummer, och det har jag ingen aning om.  om man inte har det kan man väl säga att försäkringen gäller på alla sköldpaddor? och kan man försäkra en sköldis som redan är sjuk?

Jag tror inte man kan försäkra en sjuk sköldpadda, men det är bäst att du ställer dina frågor om försäkring direkt till Agria. Och ansöker nu om bidrag hos djurorganisationerna till veterinärbesök.

Link to comment
Share on other sites

Vad tycker dina föräldrar om det här då, kan de betala för veterinärbesöket?

Har du börjat med jodopax?

När jag har behandlat min sköldpaddas skal med jodopax så har jag först rengjort med klorhexidin och sedan satt på jodopax och gnuggat in lite försiktigt. Akta sköldpaddans ögon. Sen låtit det verka i ca en halvtimme och sedan försiktigt sköljt av så att det inte kommer i ögonen. Under tiden jodpaxen verkade hade jag henne inte i vatten, utan satte en handduk på golvet med en lampa över så att det blev varmt + tog två pallar och placerade lysrörsarmaturen på pallarna så att den hamnade ovanför värmelampan och handduken, för att hon skulle få uv samtidigt. Så fick hon ligga där under tiden.

Jag tycker dock att du ändå bör försöka ta sköldpaddan till veterinär. Det är ju inte så att jodpax alltid hjälper, min sköldpaddas skalröta var inte alls så allvarlig så det räckte med jodopax-behandling. Men man vet ju inte, så det vore bra att en veterinär kunde titta på det.

Såg att du är 14 år, förstår att du inte har så mycket pengar över då. Men dina föräldrar kanske kan hjälpa dig, om inte betala för veterinärbesöket så kanske de kan hjälpa till att söka fondpengar som Mimmi nämnde?

Sköldpaddor kan bli sjuka, precis som vilka andra husdjur som helst och då måste man tyvärr kunna ta dem till veterinär.

Även om det är så att du inte kan försäkra just den här sköldpaddan kanske det kan vara en bra idé att försäkra de andra som du har, ifall något händer dem? Jag hade inte heller något födelsedatum eller reg.nummer för min sköldpadda, jag köpte henne för snart 20 år sedan och då fanns ingen sådan info hos djuraffären, men det gick bra att försäkra henne ändå. De sa att jag bara skulle ange något ungefärligt datum, så jag tog det datum jag köpte henne som födelsedatum.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Vad tycker dina föräldrar om det här då, kan de betala för veterinärbesöket?

Har du börjat med jodopax?

När jag har behandlat min sköldpaddas skal med jodopax så har jag först rengjort med klorhexidin och sedan satt på jodopax och gnuggat in lite försiktigt. Akta sköldpaddans ögon. Sen låtit det verka i ca en halvtimme och sedan försiktigt sköljt av så att det inte kommer i ögonen. Under tiden jodpaxen verkade hade jag henne inte i vatten, utan satte en handduk på golvet med en lampa över så att det blev varmt + tog två pallar och placerade lysrörsarmaturen på pallarna så att den hamnade ovanför värmelampan och handduken, för att hon skulle få uv samtidigt. Så fick hon ligga där under tiden.

Jag tycker dock att du ändå bör försöka ta sköldpaddan till veterinär. Det är ju inte så att jodpax alltid hjälper, min sköldpaddas skalröta var inte alls så allvarlig så det räckte med jodopax-behandling. Men man vet ju inte, så det vore bra att en veterinär kunde titta på det.

Såg att du är 14 år, förstår att du inte har så mycket pengar över då. Men dina föräldrar kanske kan hjälpa dig, om inte betala för veterinärbesöket så kanske de kan hjälpa till att söka fondpengar som Mimmi nämnde?

Sköldpaddor kan bli sjuka, precis som vilka andra husdjur som helst och då måste man tyvärr kunna ta dem till veterinär.

Även om det är så att du inte kan försäkra just den här sköldpaddan kanske det kan vara en bra idé att försäkra de andra som du har, ifall något händer dem? Jag hade inte heller något födelsedatum eller reg.nummer för min sköldpadda, jag köpte henne för snart 20 år sedan och då fanns ingen sådan info hos djuraffären, men det gick bra att försäkra henne ändå. De sa att jag bara skulle ange något ungefärligt datum, så jag tog det datum jag köpte henne som födelsedatum.

Lycka till!

tack för hjälpen, jag trodde att man bara skulle tvätta med jodopax och skölja av med en gång.

det är ett så svårt beslut... jag vet inte vad som är bäst för henne, jag måste ju ändå hitta ett nytt hem för henne, och det kanske jag inte ens gör, och då känns det onödigt att ha betalat så mycket för veterinär... och ändå tycker jag att hon ska få en chans, alltså det här med jodopaxen.

jag tror inte att mina för'ldrar kan betala allt, möjligtvis lägga till lite, men som sagt, jag kan ju ändå inte ha henne kvar... ( eftersom hon biter de andra... ) *suck* det är lite svårt attförsöka bestäma om nån ska dö eller inte... :(

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...