Jump to content
Forum Sköldpaddor

Daggmaskar i boet.


Marja

Recommended Posts

Wolfgang Wegehaupt som studerat sköldpador i fält och i fångenskap i 40 år skriver:

"Europeiska landsköldpaddor är uteslutande växtätare."

Ord står mot ord alltså. Men eftersom animalisk föda troligtvis intas sparsamt av vissa landsköldpaddsarter så bör det vara svårt att upptäcka, lätt att missa.

I Marginata nr 10 finns en artikel om Testudo hermanni i Kroatien. Där nämns vad de lever av. Mest olika växter, 25% består av ranunkulus-arter. Även torkade växtdelar ingår. Man nämner också maskar, snäckor, avföring och kadaver/P-A

Jag har börjat prenumerera på Marginata from nr 11. Vem är författaren till ovanstående?

Link to comment
Share on other sites

Ord står mot ord alltså. Men eftersom animalisk föda troligtvis intas sparsamt av vissa landsköldpaddsarter så bör det vara svårt att upptäcka, lätt att missa.

Jag har börjat prenumerera på Marginata from nr 11. Vem är författaren till ovanstående?

Hans-Dieter Philippen som är chefredaktör för Marginata. Honom har jag pratat med :)

Link to comment
Share on other sites

Från ett tyskt sköldpaddsforum.

På hösten efter en fuktig sommar kan man mäta upp förhöjda njurvärden.

Eva Knoon plockar varje morgon bort daggmask och snäckor från utehagen.

Eva Knoon ligger bakom www.nabeulensis.de och www.t-hermanni.de

Zitat Das habe ich bei mir im Freigehege auch schon beobachtet, Schnecke mit "Haus" und "Haaren. smile.gifHallo Holger

Das kann man bei uns sogar oft beobachten, denn bei uns sind solche Viecherl (Regenwürmer, Schnecken, etc.) halt oft unterwegs.

Man kann vor allem nach einem regenreichen Sommer aber auch gut beobachten, daß solche "Feinschmecker-Schildkröten" dann im Herbst deutlich erhöhte Nierenwerte haben frown.gif

Erstrebenswert ist so eine "Fütterung" also ganz sicher nicht, auch wenn sie bei den meisten Haltern sicher nicht beabsichtigt ist. Ich sammle morgens, so gut es geht, solche Freigehegegäste ab, damit sie die Schildkröten nicht erwischen.

Schöne Grüße

Eva

Link to comment
Share on other sites

Wolfgang Wegehaupt som studerat sköldpador i fält och i fångenskap i 40 år skriver:

"Europeiska landsköldpaddor är uteslutande växtätare."

Han har skrivit böcker bl a om grekisk landsköldpaddor (Naturlig hållning och uppfödning av grekisk landsköldpadda). Den boken är "bibeln" för tyska hermanni-uppfödare som jag träffade i Tyskland.

Jag måste säga att jag tycker att det är mycket konstigt att han skrivit att europeiska landsköldpaddor är uteslutande växtätare.

När det finns otaliga vittnen till daggmask- och snigelätande i fångenskap hos flera europeiska arter. Så då skulle sköldpaddorna alltså rata småkryp i naturen??? Verkar osannolikt. Däremot kan det i många naturliga miljöer finnas färre småkryp att tillgå än vad det kan göra i fångenskap.

Det är mycket viktigt att det inte blir för mycket av småkryp för njurarnas skull för de arter som äter småkryp i naturen.

Eva Knoon skriver att det efter en regnrik sommar blir förhöjda njurvärden på de landsköldpaddsarter hon har efter att de frossat i sniglar och daggmask, vilket man får försöka se till att undvika. Så har jag förstått hennes inlägg efter en snabb titt.

Link to comment
Share on other sites

Vi har daggmask och ibland små sniglar i de lådor där vi vattnar och det är lådor med ungar av olika storlek, även de nykläckta. Lådorna står under somaren utomhus så ofta det är lämpligt. Ibland hittar man en mask under vattenfatet och den plockas då bort. Vad som finns för övrigt är mycket svårt att kontrolera eller styra. Förekomsten av mask kanske visar att miljön är frisk och dom kanske bidrar till att behålla den så.

De vuxna vistas i växthuset större delen av den vakna tiden. Där hittar jag sällan mask men det finns spindlar, skalbaggar och myror. Utomhus finns ju också alla möjliga kryp.

Jag ser aldrig våra graeca eller ibera äta någon mask, insekt eller snigel. Att hermanni kan äta mask och sniglar som passerar är kännt men dom letar inte aktivt enligt vissa. Mina iakttagelser bekräftas av Highfield som beskriver samma iakttagelser i "the Tortoise and Turtle Feeding Manual" (rekomenderas för de som vill fördjupa sig i sköldpaddornas näringsfysiologi).

Om det nu skulle vara så att någon av de herbivora arterna har nytta av att äta någon mask då och då så tror jag att tillgången hos oss med vårt regniga svala klimat och numera fuktiga inomhuslådor är mycket högre än i medelhavssköldpaddornas naturliga miljöer.

Problemet i fångenskap tror jag är att sköldpaddorna får i sig för mycket protein och då gäller det att hålla ner på detta oavsett om det är genom att plocka bort mask eller att undvika alltför proteinrika växter eller att hålla ner på den totala mängden mat över året genom vinervila och hög sommarvärme (medelhavsköldpaddor).

Det finns många motsägelsefulla uppgifter vilket har framkommit i denna tråd så därför fortsätter jag den breda vägen vilket innebär

-kalciumrikt

-proteinfattigt

-kolhydratfattigt

Jag avslutar med att citera Highfield:

Herbivora sköldpaddor är som getter i skal på många sätt. De är utrustade med en långsam bakteriestyrd jäsningsmatsmältning för att utvinna näringsämnen från de växtdelar de äter. Dom klarar av att göra detta extremt effektivt. Detta kombinerat med deras energieffektiva livsstil gör att dom kan existera, växa, föröka sig och må bra i det som förefaller vara ett tämligen torftigt landskap.

Link to comment
Share on other sites

Om det nu skulle vara så att någon av de herbivora arterna har nytta av att äta någon mask då och då så tror jag att tillgången hos oss med vårt regniga svala klimat och numera fuktiga inomhuslådor är mycket högre än i medelhavssköldpaddornas naturliga miljöer.

Det tror jag också, medan det kanske finns färre av andra småkryp. Dock är det inte alla sköldpaddor som får vistas ute, så det är inte säkert att alla får möjlighet att välja exv daggmask.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig sett mycket mask eller sniglar när man är utomlands ex. grekland då det är så torrt i markerna att maskar osv. gräver sig mycket djupt.

Har även provat erbjuda snigel + mask för att se om detta var något de vill ha, varken mina Marginata eller Heramnni hermanni eller Heramnni Boegetteri ville ta emot denna föda. Jag kommer inte att erbjuda dem maskar osv. Men om det finns mask i jorden så får den vara kvar för mikroklimtet skull och för att de luckrar upp jorden.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste säga att jag tycker att det är mycket konstigt att han skrivit att europeiska landsköldpaddor är uteslutande växtätare.

När det finns otaliga vittnen till daggmask- och snigelätande i fångenskap hos flera europeiska arter. Så då skulle sköldpaddorna alltså rata småkryp i naturen??? Verkar osannolikt. Däremot kan det i många naturliga miljöer finnas färre småkryp att tillgå än vad det kan göra i fångenskap.

Jag tror att vi ska tolka uttrycket "uteslutande växtätare" som att deras metabolism är anpassad för vegetabilisk föda och att den födan är tillräcklig. Att de sedan äter upp annat som kan komma i deras väg som kattmat, pizza (i fångenskap) mask etc har troligen andra orsaker.

Link to comment
Share on other sites

För den som är intresserad så står nu följande i artiklarna:

Mask och kadaver exv ingår i många landsköldpaddarters naturliga föda, i vilken omfattning beror på art/utbredningsområde.

Obs, animalisk föda ges sparsamt, då det kan bli för mycket protein för sköldpaddans njurar annars.

Highfield från Tortoise Trust skriver att medelhavssköldpaddor är nästan uteslutande växtätare.

Gopherus agassizzi är 100 % växtätare och ska inte ha animalisk föda. Detsamma gäller Testdo graeca - jag vet inte vilka underarter. Sköldpaddsarter från torra områden ska inte ha animalisk föda.

Gopherus agassizzi tror jag inte finns bland din målgrupp som måste förstå svenska.

Vilka fler arter finns i torra områden? Jag tänker på rysk stäppsköldpadda och afrikansk sporrsköldpadda bland de arter som hålls i fångenskap.

Testudo graeca finns i en stor mängd olika biotoper. Samma som T hermanni men också samma som T kleinmanni, dvs ökenliknande.

Få ägare av T graeca vet något om det geografiska ursrunget om dom inte olagligt tagit hem sköldpaddan från t ex Tunisien, Maroccko eller Turkiet. I Turkiet finns ett stort antal typer från skiftande biotoper. Samma med rödfotad skogssköldpadda som kan förekomma i skiftande miljöer från fuktiga skogsområden till torra savannområden.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att vi ska tolka uttrycket "uteslutande växtätare" som att deras maetabolism är anpassad för vegetabilisk föda och att den födan är tillräcklig. Att de sedan äter upp annat som kan komma i deras väg som kattmat, pizza (i fångenskap) mask etc har troligen andra orsaker.

Min ledstjärna är ändå att efterlikna den naturliga födan (utan inblandning) av människor så gott det går med en adekvat anpassning till livet i fångenskap.

Link to comment
Share on other sites

Nuvarande text på min hemsida:

För de arter som rekommenderas en liten del animalisk föda

För Röd- och Gulfotade skogssköldpaddor (Geochelone/Chelonoidis carbonaria), Bells ledsköldpadda (Kinixys belliana belliana), Kinixys belliana spekii, Kinixys belliana nogueyi, Kinixys belliana zombensis, Kinixys erosa, Kinixys natalensis, Kinixys homeana, Kinixys lobatsiana, Indotestudo elongata, Indotestudo forsteni, Pyxis sp.(ibland)

Maskar exv daggmask

snäckor

sniglar

insekter

Mask och kadaver exv ingår i många landsköldpaddarters naturliga föda, i vilken omfattning beror på art/utbredningsområde. Sköldpaddor från torra områden ska inte ges animalisk föda. Ofta vet man inte om den sköldpadda man har härstammar från ett torrt eller mer fuktigt område. Rödfotade exv kan härstamma från antingen torrare eller fuktigare miljöer, men i alla kostråd jag sett för arten rekommenderas en liten del animalisk föda.

Obs, animalisk föda ges sparsamt, då det kan bli för mycket protein för sköldpaddans njurar annars.

Högt proteinintag kräver stora mängder vatten för att restprodukterna ska kunna elimineras.

Animalisk föda ges till ovanstående arter en gång i veckan. Ledsköldpaddor (Kinixys) kan ges animalisk föda 1-2 gånger i veckan.

Se till att miljön i fångenskap erbjuder tillräckligt med fukt och tillgång till vatten att dricka och vada i.

Så här står det om rödfotade på din, P-A:s hemsida, landskoldpaddor.se, bl a rekommenderas kattmat:

Kost

I det vilda föredrar denna art nedfallna frukter, blommor, gröna blad och äter någon gång av kadaver. I fångenskap bör man vara försiktig med banan eftersom de lätt blir tillvanda att bara vilja äta banan, likaså ska man ransonera köttprodukter. Beroende av dessa produkter kan leda till utveckling av allvarliga kostrelaterade problem. De flesta rödfotade äter gärna vilda växter, melon, apelsin, mango, druvor, grönsaker och en gång per vecka uppblött torrfoder för katter (c:a 25 g för ett fullvuxet djur på 9 kg). Frukten utgör i det fria 70-40% av det totala intaget beroende på säsong. Man bör alltid ge ett tillskott av ett preparat som innehåller mineraler, vitaminer, kalk och vitamin D3.

Link to comment
Share on other sites

Om man tittar på denna sida som visar nederbörden i dom områden som den rödfotade har sin hemvist så blir det aldrig riktigt torrt. Därför tror jag att det är viktigt att det aldrig blir för torrt utan att det alltid bör finnas en viss fuktighet och frodighet i terrariet.

Jag tror att det är en viktig information för nybörjare som köper en rödfotad så att man inte försöker efterlikna klimatet i sydeuropa eller ännu värre Afrika.

http://sv.allmetsat.com/klimat/sydamerica.php

Detta sagt utan att jag har synpunkter i maskdebatten utan enbart som ett pm när det diskuteras dom rödfotades habitat.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju torra områden som har en period på året då det är regnperiod. Finns det några uppgifter om att sköldpaddorna i dessa områden är uteslutande växtätare under torrperioden, men allätare/huvudsakligen växtätare under regnperioden?

Link to comment
Share on other sites

Ännu en rapport om att Eurotestudo hermanni - Grekisk landsköldpadda - även äter animalisk föda som sniglar och kadaver i vilt tillstånd utan inblandning av människor. De är huvudsakligen vegetarianer.

Hermann's tortoises are largely vegetarian, and in the wild are known to feed on leguminous plants (beans, clovers, and wild lupines) and flowers, as well as snails, slugs, carrion, wild fruits and even animal feces./Michael J. Connor
från http://www.tortoise.org/archives/herman.html

Här är ytterligare rapporter om att olika Europeiska landsköldpaddor äter en viss del animalisk föda i det vilda:

Europeiska landsköldpaddor

Tierische Nahrung ist sehr sparsam einzusetzen und muß auch in der Menge begrenzt werden, um zu schnelles Wachstum vor allem der Jungtiere zu verhindern. In der Regel ist eine Zufütterung überhaupt nicht nötig, da die Tiere in Freilandhaltung genügend Würmer, Schnecken o.ä. vorfinden.

http://www.lra-mue.de/de/data/pdf/informat...etenhaltung.pdf

Testudo hermanni

Ernährung (in freier Wildbahn)

Pflanzenfresser , alle Arten von Wiesenkräutern, Blättern und Heu, manchmal sogar Insekten,Schnecken und Kot.

http://www.kurthralf.de/schildkroeten/Grie...childkroete.htm

Testudo hermanni

In freier Wildbahn werden auch öfters Insekten, Kot & Aas gefressen

http://www.caresheets.org/detail_8690,7.html

Testudo graeca

Sie fressen auch Würmer und Schnecken.

http://www.familie-hauffe.de/atlex/arten.asp?id=1655

Testudo marginata

They are primarily herbivorous, but they need a small amount of animal protein in their diet, particularly in the case of babies and egg-laying mothers. This protein is generally provided by earthworms and snails

http://www.guardiansworlds.com/modules.php...d_Tortoise.html

Testudo graeca

prey: leaves, fruits, earthworms, snails, excrements, etc.

http://www.kingsnake.com/reptilia-italia/M..._file/greca.htm

Testudo marginata

prey: leaves, fruits, earthworms, snails, excrements, etc.

http://www.kingsnake.com/reptilia-italia/M...e/marginata.htm

Link to comment
Share on other sites

Ännu en rapport om att Eurotestudo hermanni - Grekisk landsköldpadda - även äter animalisk föda som sniglar och kadaver i vilt tillstånd utan inblandning av människor. De är huvudsakligen vegetarianer.

från http://www.tortoise.org/archives/herman.html

Texten är från 1993. Mycket har förändrats sen dess.

Han skriver också

Mine subsist on a diet that includes weeds, grass, hibiscus flowers, endive, romaine, dandelion, zucchini, yellow squash, snails, slugs, pill bugs, and a variety of seasonal vegetables and fruits.

Hermann's tortoises are particularly prone to pyramiding and other shell deformities.

Jag tror jag förstår varför.

Link to comment
Share on other sites

Hermann's tortoises are particularly prone to pyramiding and other shell deformities.

Jag tror jag förstår varför.

Om luftfuktighet, kost, protein och pyramidisering står följande i en artikel av Hans-jurgen Bidmon och Gerhard Jennemann i Schildkröten im Fokus nr 4 2006:

Hohe relative Luftfeuchtigkeit - gleich glatte Panzer: Wie lässt sich das in der Landschildkrötenhaltung praktikabel realisieren?

Hög relativ luftfuktighet - är lika med slät sköld: Hur förverkligar man det rent praktiskt i landsköldpaddshållningen?

På sid 13 står:

Då puckelbildningen under för torra förhållanden vid snabbare tillväxt visar sig snabbare och tydligare med storleksökningen går det en falsk visa om att fodret - och i synnerhet en snabb tillväxt med företrädesvis proteinrikt foder - skulle vara ansvarigt för det (pyramidiseringen).

Fastän man av flera andra fysiologiska anledningar bör undvika så kallad "ånguppfödning", så finns det emellertid under tiden tillräckligt med exempel som visar att också snabbare växande individer vid en artriktig mineralförsörjning, utfodring och även ffa av motsvarande luftfuktighet som likaså förekommer i det vilda (Ben Kaddour mfl 2005) växer upp utan skölddeformationer.

Dr P. Liu från Taiwan redogjorde på sin tidigare hemsida (Liu 2001) om en Geochelone Radiata som av en fiskare utfodrades, från det att den var liten, med nästan uteslutande fiskavfall och som hade vuxit häpnadsväckande slätt.

Ett, som vi tror, bra exempel på att proteinrik föda vid motsvarande luftfuktighet som vid kusten och adekvat temperatur, som visserligen kan leda till inre långtidsskador såsom gikt eller fettlever, men som säkert inte kan göras ansvarig för en onormal sköldtillväxt. Tyvärr finns inte exemplet från den aktuella hemsidan kvar efter flytt till en ny domän (Liu 2006).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I den tyska tidskriften Marginata nr 10 finns en artikel om Testudo hermanni hercegovinensis av Mario Schweiger. Han nämner bl a maskar och snäckor som naturlig föda.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...