Jump to content
Forum Sköldpaddor

Matvanor under livstiden


aengel
 Share

Recommended Posts

Nu när vi har haft vår gulbukis ett tag så har vi börjat fundera. Han är nu ungefär 6-7 månader och vi vet inte riktigt om vi matar honom rätt. Just nu får han 4-5 pellets som är vitamin- och kalkpreppade och ungefär en tredjedels till en halv ruta röda mygglarver. Detta varannan dag. Vi har försökt att ge honom gurka, äpple och banan, men det ratas omedelbart och han simmar till andra änden av matbaljan.

Det vi nu undrar är;

- Ger vi honom för mycket?

- ger vi honom för lite?

- Finns det något annat vi kan mata honom med?

- Hur vet vi när vi ska öka matintaget med åldern?

44932.jpg

Link to comment
Share on other sites

Här är en sida om maten till din vattensköldpadda.

Mat till vattensköldpadda

    R/P

ah, jag får tacka så mycket. Ska försöka att ge honom lite mindre, lite oftare nu i fortsättningen. Se om jag kan få honom att försöka sig på något vegetariskt också.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen. Vi hade vattenväxter ett tag, tre stycken. Men han tyckte tydligen att det var tokroligt att bita av växterna på mitten så resten flöt iväg i strömmen från pumpen.

Det är ju väldigt smidigt att han kan äta när han vill, men det blir så ruggigt skräpigt med :S

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen. Vi hade vattenväxter ett tag, tre stycken. Men han tyckte tydligen att det var tokroligt att bita av växterna på mitten så resten flöt iväg i strömmen från pumpen.

Det är ju väldigt smidigt att han kan äta när han vill, men det blir så ruggigt skräpigt med :S

Enda alternativet för många är att odla växterna separat.

Det är lite svårt att se, men vattnet ser så grunt ut, kan sköldisen simma i det?

Link to comment
Share on other sites

Enda alternativet för många är att odla växterna separat.

Det är lite svårt att se, men vattnet ser så grunt ut, kan sköldisen simma i det?

Åh, kortet är rakt uppifrån, så det ser nog grunt ut. Men han är 5cm över skalet och det är 10-11 cm vatten :)

Landdelen han står på är upphöjd på två lavastenar. Jag kan visa en annan bild.

Willy20.jpg

nå, inte mycket bättre bild, men har man bara mobilen så har man :(

Link to comment
Share on other sites

Vad bra :) Det ser fint ut.

Glömde ta upp det här med den animaliska delen av födan:

Animaliska delen av födan kan bestå av

maskar exv daggmask, kompostmask

fisk (helst ej fryst fisk, helst färsk, hel fisk av varierade sorter)

små vattensniglar med skal exv posthornssnäckor

kräftdjur exv gammarus=torkade små kräftdjur med skal

råräk = osaltade räkor som bl a kan köpas i sportfiskeaffärer.

Vanliga hela räkor - måste ligga i blöt innan för att saltas av, vet ej hur länge. Räkorna ges med skal, skalen är mkt kalkrika

svarta och vita mygglarver

insekter - exv vatteninsekter och deras larver, t ex vattenloppor. Gräshoppor, kackerlackor, mjölmaskar (svårsmälta), mjöl(skal)baggar, zophobas (svårsmälta), syrsor, hussyrsor, vaxlarver/vaxmallarver, skalbaggslarver, sländlarver.

musslor - ej med konserveringsmedel, ej salta. Bör kokas enligt nya rön eftersom de kan bära på smittsamma virus och bakterier

Sera Raffy I pellets som en liten del av den animaliska födan (innehåller gammarus, ansjovis och räkor)

Den vegetabiliska delen av födan: Och som sagt: de växter vattensköldpaddor äter i naturen och är anpassade till att äta är vattenväxter.

Fri tillgång på vattenväxter.

vilda landväxter

Sepiaskal för kalkens skull, bryts i bitar som får flyta i akvariet.

Viss information säger att röda mygglarver innehåller mycket miljögifter, vilket de svarta och vita inte lär göra. Vet inte om det stämmer.

Röda mygglarver och tubifex lever i starkt förorenade vatten, undvik helst dessa.
Info frän denna sida: http://www.akvarieguiden.nu/artiklar.php?go=visaart&id=6

Schwarze und Weiße Mückenlarven

svarta och vita mygglarver nämns under föda

http://www.schmuckschildkroeten.de/ERNAHRUNG/ernahrung.html

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Vad bra :) Det ser fint ut.

Glömde ta upp det här med den animaliska delen av födan:

Animaliska delen av födan kan bestå av insekter, maskar, fisk (ej fryst fisk), små sniglar med skal, musslor, råräk = osaltade räkor som bl a kan köpas i sportfiskeaffärer. Vanliga räkor måste ligga i blöt innan för att saltas av, vet ej hur länge. Räkorna ges med skal, skalen är mkt kalkrika vissa tar bort huvudet.

Sepiaskal för kalkens skull, bryts i bitar som får flyta i akvariet.

Viss information säger att röda mygglarver innehåller mycket miljögifter, vilket de svarta och vita inte lär göra.  Vet inte om det stämmer.

Info frän denna sida:

Jag ger honom röda myggisar mest för att det var vad vi blev rekommenderade i butiken.

Angående sepiaskal så brukar vi ju kalkpreppa pelletsen som han får, bör inte det räcka, eller ska vi ge skalen som komplement?

Nå, kött äter han allt han kan få tag i, men vegetariskt ratar han direkt :S

Link to comment
Share on other sites

Angående sepiaskal så brukar vi ju kalkpreppa pelletsen som han får, bör inte det räcka, eller ska vi ge skalen som komplement?

Nå, kött äter han allt han kan få tag i, men vegetariskt ratar han direkt :S

Om ni ger ren kalk, sk foderkalk så räcker det troligen. Men om ni ger ett kalktillskott som innehåller fosfor så behövs sepiaskal som är ren kalk, kalciumkarbonat. Räkskal, snigelskal, fiskben är också bra. Det finns små snäckor som heter posthornsnäckor, de är nog lämpliga i storlek. Men jag tycker att de ska ha tillgång till sepiaskal ändå.

Har du verkligen provat alla vattenväxtsorterna? Jag har uppdaterat med några nya nu - det finns mycket att välja på, något ska nog duga.

http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/in...?showtopic=2733

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Om ni ger ren kalk, sk foderkalk så bör det räcka. Men om ni ger ett kalktillskott som innehåller fosfor så behövs sepiaskal som är ren kalk, kalciumkarbonat.  Räkskal, snigelskal är också bra. Det finns små snäckor som heter posthornsnäckor, de är nog lämpliga i storlek.

Har du verkligen provat alla vattenväxtsorterna? Jag har uppdaterat med några nya nu - det finns mycket att välja på, något ska nog duga.

http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/in...?showtopic=2733

vad gäller vattenväxter så vet vi att han äter det, eller åtminstone vandaliserar det. Det är grönsaker och annat han inte vill ha. Vi hade som sagt vattenväxter tidigare, men han bet sönder dem och tittade medans de flöt iväg. Han äter det nog, men det blir ruggigt smutsigt i vattnet.

Vi har tyvärr ingen annan plats att odla dem på heller. Men man kanske ska köpa en i alla fall, för variationens skull.

Kalken är rent kalkpulver på burk från Arken här i norrköping. Vi har ner pulvret i någon cl vatten, rör runt, och låter pelletsarna ligga och dra åt sig ett tag.

Link to comment
Share on other sites

vad gäller vattenväxter så vet vi att han äter det, eller åtminstone vandaliserar det. Det är grönsaker och annat han inte vill ha. Vi hade som sagt vattenväxter tidigare, men han bet sönder dem och tittade medans de flöt iväg. Han äter det nog, men det blir ruggigt smutsigt i vattnet.

Vi har tyvärr ingen annan plats att odla dem på heller. Men man kanske ska köpa en i alla fall, för variationens skull.

Kalken är rent kalkpulver på burk från Arken här i norrköping. Vi har ner pulvret i någon cl vatten, rör runt, och låter pelletsarna ligga och dra åt sig ett tag.

Jag visste inte att zooaffärer säljer rent kalkpulver.

Ang. röda mygglarvet så nämns både röda, svarta o vita mygglarver som föda här:

http://www.dorsalis.net/html/futter.html

Vattenväxter är de vegetabilier vattensköldpaddorna äter i sin naturliga miljö, den vegetabiliska föda de är anpassade till att äta. Man bör försöka efterlikna den naturliga födan så gott det går. Man kan mata i separat balja för att inte skräpa ner i akvariet.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Hmm, varför inte fryst fisk?

Jag återkommer när jag vet mer om fryst fisk. Har för mig att det är något som händer med näringen i fisk vid djupfrysning. Någon annan som vet?

Jeppe skrev:

Strömming skall man alltid vara försiktig med, speciellt om den har varit fryst.

från http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/in...indpost&p=14078

Andreas skrev:

Problemet med fryst torsk är framförallt att den oftast är fri från skinn, ben och inälvor. Fiskköttet i sig innehåller nästan bara protein och fett, mineraler, vitaminer mm är det ganska fattigt med.

Jag rekomenderar att man ger hel orensad fisk. Fiskar man inte själv kan det vara svårt att få tag på men då bör man åtminstonne ge fisk med skinn och ben.

Att ha exvis torskfile som en del av en varierad kost fungerar dock.

/A

från http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/in...indpost&p=15774

Link to comment
Share on other sites

Jag visste inte att zooaffärer säljer rent kalkpulver.

Ang. röda mygglarvet så nämns både röda, svarta o vita mygglarver som föda här:

http://www.dorsalis.net/html/futter.html

Vattenväxter är de vegetabilier vattensköldpaddorna äter i sin naturliga miljö, den vegetabiliska föda de är anpassade till att äta. Man bör försöka efterlikna den naturliga födan så gott det går. Man kan mata i separat balja för att inte skräpa ner i akvariet.

Det är mest det att vi bara har akvariet att låta växterna leva i. Och så länge de finns där kommer han nog att massakrera dem. Matar honom gör vi alltid i balja.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte vitamin E som försvinner när fisk fryses?

Någon som vet hur viktigt det är med detta isf? Jag ger mina färsk fisk ngn gång i månaden max (gör pudding som jag fryser in)...

Link to comment
Share on other sites

Är det inte vitamin E som försvinner när fisk fryses?

Någon som vet hur viktigt det är med detta isf? Jag ger mina färsk fisk ngn gång i månaden max (gör pudding som jag fryser in)...

Bristen på en enstaka vitamin bör väl inte påverka så mycket om man redan ger multivitaminpreparat i pelletsarna?

Link to comment
Share on other sites

Jag återkommer när jag vet mer om fryst fisk. Har för mig att det är något som händer med näringen i fisk vid djupfrysning. Någon annan som vet?

Jeppe skrev:

Strömming skall man alltid vara försiktig med, speciellt om den har varit fryst.

från http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/in...indpost&p=14078

Andreas skrev:

Problemet med fryst torsk är framförallt att den oftast är fri från skinn, ben och inälvor. Fiskköttet i sig innehåller nästan bara protein och fett, mineraler, vitaminer mm är det ganska fattigt med.

Jag rekomenderar att man ger hel orensad fisk. Fiskar man inte själv kan det vara svårt att få tag på men då bör man åtminstonne ge fisk med skinn och ben.

Att ha exvis torskfile som en del av en varierad kost fungerar dock.

/A

från http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/in...indpost&p=15774

Här skriver Roslagstulls vetklinik om djupfryst fisk till vattensköldpaddor.

Fryst fisk

R/P

Link to comment
Share on other sites

Tack Ronnie.

Från Roslagstulls skötselråd:

Utfodring med enbart guldfisk eller frusen fisk kan orsaka B-vitaminbrist; medan överdrivet mycket fet fisk kan leda till E-vitaminbrist och inflammation i kroppsfettet. Erbjud olika sorters fisk i stället för en enda, för att få bättre balans på utfodringen.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill bara säga att jag ändrat i ett svar ang. kalktillskott. Jag tycker att man ska ha sepiaskal ändå som komplement, även om man ger foderkalk. Behovet av kalk hos sköldpaddan minskar säkert om kosten innehåller mycket kalk, exvis snigelskal, fiskben, räkskal, men sepiaskal bör ändå finnas tycker jag, det kan vara svårt att veta om sköldpaddan får tillräckligt med kalk.

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått svar från SLV om djupfrysning påverkar näringsinnehållet i fisk.

Nej, frysning påverkar inte på något nämnvärt sätt näringsinnehållet. Fryst fisk kan definitivt jämföras med färsk fisk.

Kan det vara så att rådet att undvika fryst fisk baseras på att fryst fisk oftast inte är hel? Därmed missas näringsämnen som finns i inälvor, skinn, ben bl a.

Jag väntar svar från en näringsfysiolog och en nutritionist också. Hoppas svaren kommer - snart.

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara så att om man ger fryst fisk så missar man det optimala näringsintaget, dvs. kalkintaget minimeras p.g.a. att benen utesluts, skinnet och innälvernas mineral och vitamininnehåll går till spillo.

Vet inte men det är en tanke som kom upp.

Ursäkta ! jag kom aldrig till kärnan, med andra ord det är därför som det rekomenderas att inte ge fryst fisk.

R/P

Edited by Ronnie
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag varit och inhandlat sepiaskal och en vattenväxt han kan tugga på, men då kom samma problem. Nog för att han äter lite, men mestadels sliter han bara sönder växten, eller drar upp den. Och tack vare att han märkte att man kunde slita upp den nya växten har han även tagit reda på att det gick minst lika bra att slita upp plastväxten. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt saken :S

Link to comment
Share on other sites

Det säkraste är att odla växterna separat och slänga i lite efterhand till sköldpaddan, men det har du ingen möjlighet till vad jag förstår.

Men jag tycker absolut du ska prova med några flytväxter. Andmaten är pytteliten, förökar sig lätt, "går" inte att ha sönder, bör funka att ha i samma akvarium som sköldpaddan. Den bör kunna odlas separat i skål, burk om man inte har mycket plats. Jag tror inte man behöver ha så stort akvarium, skål för Vattenpest heller. Vattenpest är en slingerväxt som kan odlas som flytväxt.

Några tips:

Andmat

Vattenpest

Musselblomma (och andmat)

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Det säkraste är att odla växterna separat och slänga i lite efterhand till sköldpaddan, men det har du ingen möjlighet till vad jag förstår.

Men jag tycker absolut du ska prova med några flytväxter. Andmaten är pytteliten, förökar sig lätt, "går" inte att ha sönder, bör funka att ha i samma akvarium som sköldpaddan. Den bör kunna odlas separat i skål, burk om man inte har mycket plats. Jag tror inte man behöver ha så stort akvarium, skål för Vattenpest heller. Vattenpest  är en slingerväxt som kan odlas som flytväxt.

Några tips:

Andmat

Vattenpest

Musselblomma (och andmat)

Ska kolla upp andmaten och se om det kan vara något. Nu städade jag upp lösa blad och sådant i akvariet medans Willy fick ligga i matbaljan och roa sig. Jag planterade även om växterna, vem vet, han kanske hade sönder dem för att han tyckte de var i vägen?

Jag gav honom även lite sepia och några pellets, då han får klara sig ensam imorgon. han fick även en extra stor matning igår. Släppte också ner honom på golvet för första gången, men det var inte så populärt. Han satt väldigt still och såg allmänt överväldigad ut. Sedan när jag lade ner handen på golvet kröp han fram och satte sig. jag tog det som ett tecken på att han ville hem, så nu är han tillbaks i akvariet igen, lika livlig som alltid.

Förresten, angående sepiaskalet, det bara sjunker :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...