Jump to content
Forum Sköldpaddor

Utbygnad åt två reeves


EJS

Recommended Posts

Hejsan

Jag har två Reeves kärssköldpaddor som bor i ett akvaterrarium på 135x58x40cm(lxdxh)

och eftersom jag ska flytta runt mina akvarier och samtidigt lägga ner mitt sötvattensakvarie

så tänkte jag att det var dags att sköldpaddorna får lite större, framförallt en bättre landdel.

Eftersom jag inte har plats för en inomhusdamm där jag bor nu så

Så här bor de nu Nuvarande boning

och nej växterna blev inte långvariga eftersom de användes som klätterträd.

Eftersom jag inte har plats för en inomhusdamm där jag bor nu så har jag tänkt att göra:

Ny boning

Skiss uppifrån

De kommer då få sitt "gamla" hem som enbart vattendel och ett akvarie på 65x58x40(lxdxh)cm

som landdel med mycket att gräva ner sig i och kanske några växter. Kommer att låta en glasmästare

skära ut en del ur framrutan på det stora akvariet i samma bredd som lilla akvariet och med

en höjd på 15 cm uppifrån och samma ur det lilla så att sköldpaddorna kan ta sig mellan akvarierna.

I vattendelen tänkte jag skärma av en del av akvariet där jag tänkt odla snabbväxande vattenväxter

som jag kan skörda och på så sätt få bättre vattenkvalitet. Helst hade jag velat att vattnet gick igenom

ett separat växtavkarie men det har jag inte plats med. Dessutom tittar jag på att byta ut mitt

nuvarande hemmabygge till ytterfilter till ett fluval fx5, är bara lite orolig att den ger lite för mycket kraft.

Tanken är att jag tar vattnet till ytterfiltret från växtfacket och att vattnet kommer tillbaka på andra sidan akvariet.

Har tänkt att sandbotten även i vattendelen eftersom jag märkt att mina sköldpaddor gärna gräver ner sig på botten.

Vad tror ni?

Nått jag bör ändra, lägga till, ta bort m.m

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det verkar vara en bra lösning men med mycket jobb för dig innan allt är klart. Mycket bra med växtdelen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det verkar vara en bra lösning men med mycket jobb för dig innan allt är klart. Mycket bra med växtdelen.

Lite jobb gör ingenting, bara det blir bra för sköldpaddorna så är jag nöjd. Det får gärna bli snyggt också :)

Funderar lite över belysning.

Över landdelen så tänkte jag två lysrör med reptiglo 5.0 och en värmespot.

Eller är det bättre med lysrör med dagsljus, en powersun och en vanlig värmespot så att de kan reglera andelen uv-b själva?

över vattendelen tänkte jag ett lysrör över växtdelen med passande lyse för växterna

och två lysrör över resten. Ska de två över vattnet vara reptiglo 5.0, reptiglo 2.0 eller gör uv-ljuset ingen nytta över vattnet så det lika gärna kan vara dagsljus?

Hittar inget om uv-ljuset över vatten eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte direkt svara på frågorna om vilken belysning som är bäst för Reeves. Men Marie skaffade en powersun och det uppskattades mycket av sköldpaddorna, hon har ju bla två reeves, som ville sola mer.

Lampan är verkligen populär :) Med undantag av Gurkan så har det aldrig solats så mycket under lysrören och värmespoten som de gör under den här lampan.

Dagsljusrör bör finnas.

Har bara hittat detta om uvljus och vatten:

Det var vattenlevande organismer som utvecklades först eftersom vatten delvis skyddar mot ultraviolett strålning.

Link to comment
Share on other sites

Har bara hittat detta om uvljus och vatten:

Det var vattenlevande organismer som utvecklades först eftersom vatten delvis skyddar mot ultraviolett strålning.

Ok

Min ena sköldpadda spenderar väldigt lite tid på land medans den andra spenderar mycket mer tid på land.

Det får nog bli en dagsljus och en reptiglo över vattendelen.

Link to comment
Share on other sites

över vattendelen tänkte jag ett lysrör över växtdelen med passande lyse för växterna

Jag funderar på det här med växtbelysning. Det jag minns när jag hade akvarium för flera år sedan är att även algerna gynnades av växtbelysningen. Jag tyckte det funkade bäst med dagsljusrör till växterna. Men jag läste följande:

Idag finns det också speciella växtlysrör med UV-filter som hämmar algtillväxten.

Så det är möjligt att det finns alghämmande växtbelysning idag, men vanlig dagsljusbelysning har iaf funkat bra för mig. Jag tänker på att eftersom du har växterna i anslutning till sköldisarna så kanske du stimulerar även algtillväxten med viss speciell växtbelysning hos sköldisarna.

Frågan är om uvljus över vattendelen kan stimulera algtillväxt?

Link to comment
Share on other sites

Men jag läste följande:

Idag finns det också speciella växtlysrör med UV-filter som hämmar algtillväxten.

Intressant

http://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf

Det blir nog ett SunGlo rör ovanför växterna

Frågan är om uvljus över vattendelen kan stimulera algtillväxt?

Det finns uv-c enheter som lyser med uv-c ljus för att stoppa förökningen av alger.

Men efter det jag läst så är jag tveksam till dess användning.

Dels för att den inte gör nån skillnad på nyttiga och onyttiga bakterier vilket också

påverkas av ljuset samt att bakterier och alger kan muteras och bli resistenta.

Jag har uv-c till mitt saltvattenskar men det använder jag bara när jag sätter i ny fisk

för att motverka spridning av sjukdomar som kan komma med och utlösas av stressad fisk.

UV-C är vanligt i dammfilter och brukar vara effektivt mot svävalger.

Hittade en väldigt intressant om än något teoretisk artikel

http://www.akvarieguiden.nu/artiklar.php?go=visaart&id=114

Även ökad tillväxt av vissa algsorter kan observeras efter intrålning av UV-ljus.

http://www.marecol.gu.se/projsvensk/kajsatonnessonpsv.html

Senare års forskning har dock visat att UV-ljus kan tränga ner till 60-70 meters djup (Södra Oceanen).

Utanför Sveriges västkust går inte UV-ljuset så djupt, endast 10 % av det UV-ljus som träffar ytan är kvar på 1 meters djup.

Med anledning av det sista så ser jag inget annat än att köra reptiglo även ovanför vattnet.

Link to comment
Share on other sites

Det blir nog ett SunGlo rör ovanför växterna

Länkarna verkar intressanta, ska kolla in dem.

Det blir för mörkt för växterna med SunGlo, färgtemperaturen är bara 4200 K. Det verkar bättre med LifeGlo som har färgtemperatur 6500 K, ett dagsljusrör. (eller dagsljusrör från belysningsaffärer exvis)

Link to comment
Share on other sites

Länkarna verkar intressanta, ska kolla in dem.

Det blir för mörkt för växterna med SunGlo, färgtemperaturen är bara 4200 K. Det verkar bättre med LifeGlo som har färgtemperatur 6500 K, ett dagsljusrör. (eller dagsljusrör från belysningsaffärer exvis)

en liten fråga: mår sköldpaddorna bättre av att ha växter? är uv ljus nödvändigt? kan det vara skadligt för människor i rummet? :mellow:

Link to comment
Share on other sites

en liten fråga: mår sköldpaddorna bättre av att ha växter?

Växter är en naturlig föda för dem och ger bättre vattenkvalitet.

är uv ljus nödvändigt?

Ja, även om du ger dem varierande kost så behöver du UV-ljus.

kan det vara skadligt för människor i rummet?

Nej

Link to comment
Share on other sites

mår sköldpaddorna bättre av att ha växter?

Växter är en naturlig föda för dem och ger bättre vattenkvalitet.

Jag har tänkt att använda växter främst för att transportera ut näring.

Snabbväxande växter som jag "skördar" och slänger.

Alltså inte tänkt som föda, då stannar ju näringen kvar i akvariet.

Däremot funderar jag på ett separat växtakvarie där jag kan

odla vattenväxter som jag kan sätta ner i vattendelen som mat åt sköldpaddorna.

är uv ljus nödvändigt?

Ja, även om du ger dem varierande kost så behöver du UV-ljus.

Absolut nödvändigt.

kan det vara skadligt för människor i rummet?  :mellow:

Om jag säger så här, jag har stor respekt för uv-ljus.

UV-ljus är skadligt för människor och orsakar hudcancer.

UV-a ljuset som ligger mellan 25-33% i repti-glo rören stoppas inte av glas.

Däremot är jag inte orolig över att ha det i akvariet men jag skulle inte ligga under ett repti-glo rör och sola.

Jag skulle iofs inte använda solarium heller.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte att jag ju måste lägga upp nån bild på mina sköldpaddor.

De här bilderna är tagna 2004. Det är på den sköldpaddan som jag tror är en hona, hon har tycker om att gräva ner sig. Hon var också mycket mindre än den andra länge men har nu sen ett år växt om den andra med råge.

Link to comment
Share on other sites

Växter är en naturlig föda för dem och ger bättre vattenkvalitet.

Ja, även om du ger dem varierande kost så behöver du UV-ljus.

Nej

äter dom inte upp alla växter på en gång då? :P

Link to comment
Share on other sites

äter dom inte upp alla växter på en gång då?  :P

och då är det väl bäst att jag köper uv lampa. ska den vara över landelen eller över vattendelen? är det bäst att ha glas imellan?

* konfunderad* :blink:

Link to comment
Share on other sites

äter dom inte upp alla växter på en gång då?  :P

Det är nog stor risk, om man odlar vattenväxter i ett separat akvarie så kan du flytta

över växter i takt med att de växter och sprider sig så får sköldpaddorna färska växter.

och då är det väl bäst att jag köper uv lampa. ska den vara över landelen eller över vattendelen?

Ja uv-lampa är ett måste. Du bör nog ha uv över hela akvariet.

är det bäst att ha glas imellan?

* konfunderad* :blink:

Nej du ska inte ha täckglas, det filtrerar bort en stor del av det viktiga uv-ljuset.

Link to comment
Share on other sites

okej... går det att sätta i uv ljusrör i mina gamla lampsaker, eller måste man köpa helt nya ?

Link to comment
Share on other sites

Har du en armatur som är till för lysrör så funkar det att byta ut dom mot uvljusrör, inga problem :)

R/P

Link to comment
Share on other sites

Har du en armatur som är till för lysrör så funkar det att byta ut dom mot uvljusrör, inga problem :)

  R/P

det var skönt att höra, skulle bli lite dyrt annars.... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Äntligen har jag kunnat bygga om åt mina sköldpaddor.

Under tiden som jag tömde deras boning och byggde om så fick de ett tillfälligt hem.

Den tyckte de var alldeles för liten men nått bättre hade jag inte.

BILD1

Här är nya vattendelen.

BILD2

Vattendelen är alltså på ungefär 270 liter vatten men har större yta än de flesta "vanliga" fiskakvarier med samma volym eftersom det är relativt brett.

Det blev lite ändringar från planen som jag gjorde förut och bla så står nu landdelen inte i vinkel mot vattendelen.

Landdelen ser mindre ut på bilden än vad den är BILD3

Från landdelen så kan de knata över till vattnet så här BILD4

och BILD5

Det blev inte heller nått separat växtfack eftersom jag tyckte att det skulle ta bort för stor del av ytan från sköldpaddorna men jag satte i lite växter så att de har nått att leka med.

Vänstra delen av vattendelen med pump och doppvärmare väl dolda så inte bökande sköldpaddor ska kunna komma åt BILD6

och högra delen med övergången till landdelen BILD7

En översiktsbild. Längst till höger är mitt saltvattensakvarium.

post-1325-1166089772_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Angående alghämmande lysrör så finns inte det. Alger vill ha samma ljus som växter. Absolut bästa sättet att undvika alger är att se till att ha jämna och bra näringsnivåer för växterna. Höga halter näringsämnen behöver inte betyda att man har alger utan dte är snarare så att förändringar i näringsnivåer är det som triggar algerna. Tex ett 100% vattenbyte där "alla" näringsämnen strippas från vattnet.

Nu är det dock så att "allt" försvinner inte och näringsbegränsa alger klarar man aldrig då de behöver så enormt lite. Däremot är det inga problem att ta död på växterna genom näringsbegränsning.

Vad det gäller bra lysrör för växter så är Philips Aquarelle och Sylvania Aquastar bland det bästa man får tag i vad gäller vanlig T8-rör.

Det finns ett värde PUR (Photosynthetis usable radiation) som anger hur bra ett rör är att ge ljus till växter. För att förklara enklelt så ger dessa rör mycket ljus i det röda och blåa området. Ljus i det gulgröna området ser vi människor bra, men växter är ofta gröna och reflekterar alltså mycket grönt ljus.

PUR värdet är tyvärr inget som tillverkarna anger utan det räknas fram utifrån Effekten på röret, lumens och Spektral fördelningen på ljuset.

En lista över PUR-värden (ju högre destå bättre) kan hittas här:

http://www.defblog.se/permalink/1402.html

Link to comment
Share on other sites

Nu några dagar senare, hur ser växterna ut? Är de uppätna eller bara sönderrivna? Odlar du växter i ett separat akvarium?

Link to comment
Share on other sites

Nu några dagar senare, hur ser växterna ut? Är de uppätna eller bara sönderrivna? Odlar du växter i ett separat akvarium?

Tråkigt nog så ser växterna likadana ut. Visserligen så rycks de upp ibland när, de har nästan inga rötter så de sitter inte fast så hårt.

De verkar inte ett dugg intresserade av att äta på växterna iallafall.

Jaja åtminstone så kanske det har lite påverkan på vattenkvalliten.

Jag har inget separat växtakvarium men jag har ett mindre tomt akvarie som jag kanske drar igång senare för att driva upp växter på vintern.

Har en nybyggd damm ute som jag tänkt ta diverse växter ifrån att lägga ner åt sköldpaddorna när det växer på sig.

Link to comment
Share on other sites

Bara för att klarlägga:

Det sköldpaddorna behöver är UV-B för att producera vitamin D3 på rätt sätt.

UV-C är onaturligt på jorden då atmosfären blockar UV-C nästan helt och hållet. Det används för att sterilisera (och avjonisera) vatten mm. Det är mao inget som skölpdaddor eller människor skall utsättas för.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Min pump till min egengjorda reningsanläggning säckade ihop för en vecka sen så jag

har nu skaffat mig en Tetratec ex 1200 som ska klara 2-500 liters akvarium så jag tror att den

ska orka med mina < 300 liter med två sköldpaddor.

Vattnet blev iallafall väldigt rent fort, hade hunnit bli rätt skitigt efter att pumpen pajjade.

Vattnet har nog aldrig vart så klart förut.

Hade tänkt att köpa nytt åt dem och nu blev jag tvungen så det var nog bara bra.

post-1325-1171533935_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...