Jump to content
Forum Sköldpaddor

Sera raffy P


Mimmi

Recommended Posts

Som jag har fattat det så innehåller Sera raffy P bl a insekter och aminosyror=proteinernas byggstenar.

Har man tillsatt proteiner i "lösa delar" =aminosyror (förutom det protein som finns naturligt i råvarorna)?

Hur hög är proteinhalten? (inkl aminosyror)?

Vilka växter och djur ingår i produktens "naturligt levande foder och vegetabilier"?

lite om sera raffy p

Link to comment
Share on other sites

Som jag har fattat det så innehåller Sera raffy P bl a  insekter och aminosyror=proteinernas byggstenar.

Har man tillsatt proteiner i "lösa delar" =aminosyror (förutom det protein som finns naturligt i råvarorna)? 

Hur hög är proteinhalten? (inkl aminosyror)?

Vilka växter och djur ingår i produktens "naturligt levande foder och vegetabilier"?

lite om sera raffy p

Inte lätt att hitta vad som är det vegitabiliska innehållet är men det animaliska är detta.

Innehåll

R/P

Link to comment
Share on other sites

Inte lätt att hitta vad som är det vegitabiliska innehållet är men det animaliska är detta.

Innehåll

   R/P

Tack för svar, men det gäller Sera raffy I. Jag hittar inget om sera raffy P.

Sera raffy P:

Har sett unga grekiska landsköldpaddor som på några månader utvecklat kraftigt pyramidiserade ryggsköldar efter utfordring med Sera raffy P. Tillverkat av insekter och vegetabilier. Livsfarlig nivå av protein.

från denna sida

Växterna kan ju vara ärtor etc. exvis

Jag var inne på Seras hemsida, men det stod ingen innehållsdeklaration.

Link to comment
Share on other sites

Vilka växter och djur ingår i produktens "naturligt levande foder och vegetabilier"?

I så gott som alla reptilpellets som deklarerar vad dom tillverkas av brukar den vegetabiliska delen bestå av havre, majs och vete. Det ska vara billigt att framställa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jag ska kolla på en burk i butiken imorgon och återkommer med innehåll.

/A

Vad bestod innehållet av? kunde vara intressant att veta om det förs på tal igen en annan gång.

R/P

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Jag upprepar frågan, finns det någon vänlig själ som vill skriva ned det totala innehållet som står på burken? Jag funderar på att lägga till dessa pellets som rekommendation på min hemsida, men kan inte göra det förrän jag sett innehållet.

Link to comment
Share on other sites

Fiskäggvita, gammarus, blötdjur, musslor, spannmålsprotein, örtmjöl, oljor och fetter, lecitin, EU-tillåtna färgämnen.

Analys: Råprotein 39%, råfett 6%, växttråd 4,1%, kalcium 0,9 %, fosfor 0,6%

Fodertillsatser per kg:

Vit A 30.000 ie

Vit D3 1500 ie

Vit E 60 mg

Vit B 30 mg

Vit C 550 mg

Link to comment
Share on other sites

Tack :)

Vad synd att det innehåller färgämnen. Även om de är tillåtna i EU så är det inte säkert att Sverige vill tillåta dem. Jag har stött på det problemet i andra produkter. Tyvärr kan jag inte rekommendera det på min hemsida. Om de ingående färgämnena hade redovisats så skulle man ju ha kunnat göra en sökning för att se om de är OK.

Link to comment
Share on other sites

Tack :)

Vad synd att det innehåller färgämnen. Även om de är tillåtna i EU så är det inte säkert att Sverige vill tillåta dem. Jag har stött på det problemet i andra produkter. Tyvärr kan jag inte rekommendera det på min hemsida. Om de ingående färgämnena hade redovisats så skulle man ju ha kunnat göra en sökning för att se om de är OK.

Raffy P:s pellets är inte lika kraftiga i färgen som lösviktspelletsarna och inga är infärgade med gröntfärgämne överhuvudet taget. De flesta av Raffy P:s ser dessutom helt ofärgade ut. Enstaka är röda och andra enstaka är blekt gula, med andra ord ser Raffy P:s pellets klart mer nyttiga ut.

/Sangrid

Link to comment
Share on other sites

Det var ju bra att de inte innehåller lika mycket färgämnen som Pretty Pets. Jag kan inte rekommendera Sera raffy P på min hemsida. Tycker att foder ska vara fritt från artificiella färgämnen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...