Jump to content
Forum Sköldpaddor

Anonymt


P-A

Recommended Posts

På ett danskt reptiforum som administreras av NHF (Nordisk herpetologisk förening) krävs att man i sin signatur lägger in sitt för- och efternamn.

När man registrerar sig på detta forum måste man numera ange sitt namn och bostadsort. Många väljer att bara ange förnamn eller medlemsnamn. Jag tycker att det känns lite anonymt.

Finns det kanske anldningar att man inte vill uppge sitt hela namn?

Under "Min kontrollpanel - Ändra profilinfo" går det att ändra sina uppgifter.

Link to comment
Share on other sites

För mig är det så att jag har ett väldigt speciellt efternamn, så det blir lätt och hitta var jag bor och så vidare om jag lägger ut det på hemsidor. om man måste lägga ut sitt efternamn så brukar jag skriva att jag heter "Svensson" eller liknande om jag inte får vara anonym med efternamnet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det känns helt rätt med namn och bostadort.

Lite mer personligt och mycket lättare att hänvisa till veterinärer, zoo-butiker med gott sköldaddssortement (Typ PAT och JR-Farm osv)

Sen är det även lite kul att se om det finns fler med sköldpaddor i närheten där man bor. Kanske tom samma art.

Link to comment
Share on other sites

På ett danskt reptiforum som administreras av NHF (Nordisk herpetologisk förening) krävs att man i sin signatur lägger in sitt för- och efternamn.

När man registrerar sig på detta forum måste man numera ange sitt namn och bostadsort. Många väljer att bara ange förnamn eller medlemsnamn. Jag tycker att det känns lite anonymt.

Finns det kanske anldningar att man inte vill uppge sitt hela namn?

Under "Min kontrollpanel - Ändra profilinfo" går det att ändra sina uppgifter.

Jag håller med Helena om att namn och bostadsort är trevligt att veta.

Men jag skulle, av samma skäl som Rikard, inte vilja lämna ut mitt efternamn.

Ingen av mina arbetsplatser har lov att lämna ut den infon så då vore det ju konstigt om jag, självmant, gjorde det... ;)

Förnamn räcker väll gott & väl? Gärna tillsammans med bostadsort för lite "var finns det sköldisar nära mig" koll.

Vill jag att folk tar kontakt med mig så medelar jag dem det. Här finns ju dessutom den utmärkta funktionen med privat medelande. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Rikard o Chichi om efternamn. Däremot har P-A mitt efternamn, vilket jag tycker känns rätt. Visst vore det bra om alla kan publicera sina efternamn, men som sagt, det kanske finns anledningar till att alla inte gör det. Om man har tvång på för- och efternamn så leder det bara till en massa pseudonymer.

Det är kul, intressant att se varifrån folk kommer, men samtidigt kan jag förstå om det finns någon som bor på en väldigt liten ort om den inte vill uppge bostadsort.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också ett speciellt efternamn som gör att jag är lätt att lokalisera. När det gäller djur är jag oftast helt öppen med vem jag är, särskilt då i iller-världen där jag tidvis varit ganska aktiv på Internet och är välkänd. Men jag brukar inte uppge exakt var jag finns, för även fast det naturligtvis går att ta reda på, så vill jag inte skylta med det helt öppet för bokstavligen hela världen som det ju blir i ett öppet forum.

Jag är tidvis rätt aktiv på Internet i alla möjliga sammanhang, och för det mesta vet folk i just det sammanhanget vem jag är, men om jag hade skyltat öppet med hela namnet så skulle man med en enkel sökning totalt kunna kartlägga allt jag gör och har gjort på Internet, och det vill jag faktiskt inte. Man måste förstå att det finns (ett allt större?) behov av att kunna få vara anonym, eller delvis anonym, på nätet. De allra, allra flesta använder sig av pseudonymer, även fast folk som är insatta i sammanhanget vet vem det är. Helt öppen med ort och namn brukar man kanske mest bara vara i slutna, privata forum.

När jag först registrerade mig här uppgav jag hela namnet, men ändrade det sedan. Jag upptäckte att man numera måste uppge hela namnet och ort när jag skulle ändra mina sköldpaddsarter i min profil. Det gick inte att utföra ändringen utan att också komplettera med namn och ort, så då fick det vara... ;) .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Flera av de senast registrerade medlemarna har inte uppgett varken namn eller ort. Dom har tagits bort. Om man inte vill visa sig med fullständigt namn och ort kan man kanske ange förnamn och ort och inte något i stil med "dfd".

Det finns en regel om att man inte får ha bild i sin signatur.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte hitta var det är man ska ändra sitt för & efternman..

Link to comment
Share on other sites

Gå in på "my Controls" och sedan "Edit Profile Information".

Där kan du fylla i dina uppgifter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vad heter sidan? blev lite intresserad av att gå in och kolla...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

jag har inget problem med att skirva ut för- och efternamn.

visst. jag har inget ovanligt namn. men hur många louise gustafsson finns det i vetlanda? en och det är jag. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Att tvinga folk att uppge sina riktiga namn tycker jag är något onödigt. Visst är det trevligt att känna igen folk per namn men tycker absolut inte att en googleindexerad sida skall kräva personuppgifter.

Man kan kräva namn och bostadsort mot administratören. Men att jag som medlem skall kunna kolla upp vad folk heter och var dom bor innebär att jag kan stalka alla som inte har lika "fokliga" namn som mig själv och/eller bor i en mindre ort.

Jag har varit med om att folk har skickat brev till medlemmars familjemedlemmar, chefer och även gått så långt som att mordhota för att dom fått tillsägelser då dom uppträtt illa på ett internetforum. Och då är det inget underground forum så samma sak kan hända var som helst. Ta tex vis repti som haft en hel del problem, om än inte så allvarliga.

Lägg där till att arbetsgivare går ut och söker på personer före och efter arbetsintervjuer.. Vi vet ju alla att det finns folk som tycker kräldjur är äckliga och även dess ägare. Även om vi sköldpaddsägare är relativt försonade mot sån hets än så länge så finns det ingen anledning att föda archive.org med personuppgifter kopplade till i många fall direkt privata åsikter och tankar.

Samtidigt är det ju inget alternativ att se till att göra forumet mer privat och osökbart från sökmotorer för det är ju ett bra och uppdaterat faktamedium för sköldpaddsägare i skandinavien.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...