Jump to content
Forum Sköldpaddor

Paddor och akvariefiskar


susie

Recommended Posts

Har ju fått höra att jag inte skall fösröka med några fiskar ihop med mina paddor för då äter de upp dom. Men så har jag en kompis som föder upp akvariefiskar och säljer till djuraffärer och han frågade mig en dag om jag inte ville ha lite småfisk som inte går att sälja för de har inga bra färger. Har ju läst att det skall vara bra med levande föda, men tog emot dem lite fundersamt, är rädd för att jag inte komma tycka att det är så trevligt att se mina paddor jaga de stackars fiskarna. När jag väl är hemma så ber jag min man hälla idem, har ingen lust att se på. Men gissa vad som hände!? De brydde sig inte alls om fiskarna :D

Det är så här att hos de gulbukiga kan vi bara ha fiskar som är små och lite tråkiga i färgerna eller jätte stora fiskar som de inte alls ger sig på. Men hos karten kan vi ha alla sorters vackra fiskar de rör inte all dem.

post-1206-1159826909_thumb.jpg

post-1206-1159826934_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mina kusiner har sköldpaddorna bland fiskar och har aldrig haft problem. Det värsta som har hänt är väl när man lägger i dem direkt så nosar dem på dem lite och jagar dem i nån minut. Min sköldpadda bor nu med en mal och kampfisk, kampfisken attackerar inte malen och sköldpaddan bryr sig inte om dem .

Kommer ihåg när jag la i in kampfisken första gången, gömde sig under min sköldpadda på en gång. Så gulligt det såg ut :lol:

Link to comment
Share on other sites

ha inte i för små tröga fiskar bara, köpte en bäbis mal igår, och den blev uppäten på engång, men jag har i svärdbärare och det går bra...

Link to comment
Share on other sites

ha inte i för små tröga fiskar bara, köpte en bäbis mal igår, och den blev uppäten på engång, men jag har i svärdbärare och det går bra...

Hos karten är det så att jag kan ha alla sorters fiskar. Just nu är det oxå fullt av yngel hos dem.

De gulbukiga har oxå fiskar hos sig. Men till dem köpte jag en bamse till mal han är ca 15 cm lång

Link to comment
Share on other sites

jag har svärdbärare hoss mina rödörade, och det gå jättebra!

Link to comment
Share on other sites

Jag har guppys hos både hos sumpisarna och hos kartisen. Men de har inte fattat att jag har dem som föda. Hade förr en stor algätare hos kartisen. Ja, den var ju inte så stor när han kommen med åren växte han till sig. Tyvärr dog han, men det berodde mer på ålder än att han blev mat. Han var lika stor som paddan till slut.

Link to comment
Share on other sites

Du får nog berätta det för dom :D

Det jag tänkte på var om inte dina guppy förökade sig och dom äter ynglen?

R/P

Link to comment
Share on other sites

Du får nog berätta det för dom :D

Det jag tänkte på var om inte dina guppy förökade sig och dom äter ynglen?

  R/P

Förstår inte riktigt...

Mina guppys förökar sig hela tiden, alltid yngel där men de som äter upp de flesta om jag inte tar ut dem är de stora guppysarna.

Ett sätt att få paddorna att äta guppys är att ta dem själv och hålla framför munnen på paddan. Naffs och guppyn är borta. Men jaga dem i vattnet är för energikrävande. :P

Link to comment
Share on other sites

Tydligen inte bara människan som blir mer och mer stillasittande :)

R/P

Link to comment
Share on other sites

Nä, varför jaga och förbruka en massa energi när man kan få den serverad. :P

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är ganska hemskt och stressande mot fiskar att ha dom i samma akvarie som sköldpaddor, i alla fall om sköldpaddorna jagar dom. Men lever dom i fred så skulle jag tycka det vore trevligt att ha några fiskar också.

Link to comment
Share on other sites

dethär med att det är synd om fiskarna för att sköldpaddorna jagar dom, det vet jag inte om jag håller med om. det är ju ändå så det är i naturen? vi har akvarium hemma, och varenda gång vi gör rent så är fiskarna likbleka, pga stress. men, man måste ju göra rent ändå. :P

Link to comment
Share on other sites

dethär med att det är synd om fiskarna för att sköldpaddorna jagar dom, det vet jag inte om jag håller med om. det är ju ändå så det är i naturen? vi har akvarium hemma, och varenda gång vi gör rent så är fiskarna likbleka, pga stress. men, man måste ju göra rent ändå. :P

I o för sig så jagar rovdjuren bytesdjuren i naturen, men det är ändå en skillnad jämfört med livet i fångenskap. Fiskarna tvingas leva i fångenskap i ett mycket begränsat område jämfört med det i naturen, tillsammans med rovdjuren. De har inte samma möjligheter att komma undan, eller skydda sig exvis genom att leva i stora stim.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är ganska hemskt och stressande mot fiskar att ha dom i samma akvarie som sköldpaddor, i alla fall om sköldpaddorna jagar dom. Men lever dom i fred så skulle jag tycka det vore trevligt att ha några fiskar också.

mina sköldpaddor jagade fiskarna i början, men sen när dom insåg att dom var för snabba lever dom helt i fred...

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

mina sköldpaddor jagade fiskarna  i början, men sen när dom insåg att dom var för snabba lever dom helt i fred...

:rolleyes:

Mina sköldpaddor försökte inte ens ta fisken i början. De flesta fiskar har jag inne hos karten, har även rätt mycket olika växter där. En del av fiskarna är lite skygga, så de håller sig helst inne bland växter.

Har 2 marmorgurami, 2 dvärggurami, 4 st siamesiska algätare, 1 st hongkong algätare, 2 st silverhajar, 3 st sterba´s pansarmal, 2 st adolfi´s pansarmal, 4 st glasmalar och ett helt gäng mollys, mm. Ungefär en 1/4 av mollyna är uppfödda hos karten :-)

Nu har jag ju haft fisk i nästan 6 månader hos karten så jag vet att det går bra.

Har fisk hos mina gulbukiga paddor oxå. Men där är det mest mollys och zebrafiskar.

Tror helt enkelt att varför skulle paddorna jaga efter mat, när de ju får mat av mig utan att behöva ta ett enda simtag *s* Låter dem vara ute ett dag varje dag på golvet så det får lite gympa :)

Lägger in lite bilder på lite fiskar som är hos karten

post-1206-1162508053_thumb.jpg

post-1206-1162508118_thumb.jpg

post-1206-1162508204_thumb.jpg

post-1206-1162508291_thumb.jpg

post-1206-1162508344_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Din kartis ser ut at the det jättebra. Har du nån bild på hela akvariumet?

Link to comment
Share on other sites

Din kartis ser ut at the det jättebra. Har du nån bild på hela akvariumet?

Har försökt fota så jag får med hela karet men då blir det bara en massa ljusreflexer. Men jag skall försöka igen :)

post-1206-1162684175_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...