Jump to content
Forum Sköldpaddor

Konsten att förse sig med dricksvatten


Mimmi

Recommended Posts

Jag har precis börjat kolla i Turtles & tortoises of the world. Läste något intressant i kapitel om vatten-förvaring (mer finns naturligtvis):

En landsköldpaddas skal kan också tjäna som (hjälp)medel för att tillgodose vätskebehovet hos åtminstone några arter, företrädesvis dem som finns i nederbördsfattiga områden.

T ex kan en grävande sköldpadda som kommer upp från en relativt kall plats under marken utlösa bildandet av dagg från atmosfären på sitt skal, och även inom andningssystemet när den inandas varm, fuktig luft.

Formen på skalet kan gynna avrinning av daggdropparna i riktning mot huvudet. Här kan fukten sväljas, vilket möjliggör att sköldpaddan överlever utan fri tillgång på dricksvatten. På liknande sätt blir daggdroppar på växter intagna med födan, ett tillskott till reptilens vätskeintag. (jag minns att P-A skrev att deras grekungar slickade dagg från gräset)

I torra delar av Afrika, där upphörandet av regn sker snabbt, verkar vissa sköldpaddor ha utvecklat en metod att fånga droppar direkt, innan regnet når marken, återigen använder de skalet för detta ändamål.

Ett sådant beteende har observerats hos flera arter, däribland Psammobates tentorius (eng. Tent tortoise).

När regnet kommer står denna art med bakbenen upphöjda så att regndropparna på skölden flödar i riktning mot huvudet. Vattnet behålls i små "rännstenar" på båda sidor av carapax (ryggskölden) som är formade av upphöjda kanter på marginalplåtarna. Frambenen sträcks också ut flackt på ett så´nt sätt att vattnet avsiktligt kanaliseras att rinna av skalet och in i munnen, från båda sidor av nackplåten.

De är fantastiska varelser, ju mer man lär sig om dom, desto mer fantastiska blir dom :)

Link to comment
Share on other sites

Det finns en bild i Terralog vol 1 sid 59 på en Psammobates tentorius verroxii som dricker, har aldrig tidigare tänkt på det innan när jag sett bilden :)

Alltid trevligt med ny kunskap, tack Mimmi.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...