Jump to content
Forum Sköldpaddor

Affärer Med Reptil/terrarie- Tillbehör


Guest stefan

Recommended Posts

Guest stefan

Jag är på jakt efter en luftfuktare för min sköldpadda, och inte helt otroligt så fanns det inte i någon av Zooaffärerna jag känner till i Göteborg. Den vi brukade besöka som låg på Ringön finns inte längre och jag känner inte längre till någon stor djuraffär som har såna här saker.

Vad finns det för olika butiker i resp. orter i Sverige? Vad finns det för affärer som tar beställningar via internet för postorder osv?

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan

För att svara själv så tycker jag no Granngården är den affärskedja som har mest tillbehör för sköldpaddsbostäder som jag känner till, armatur till värmelampa fanns och diverse annat smått o gått fanns dessutom.. Dessutom finns det foderkalk och diverse lådor och så för badplatser.. Hornbach besökte jag frekvent när jag skulle bygga lådan och inreda, även dom har i princip samma saker som Granngården, fast billigare. Saknade dock värmelampsarmaturen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att Mimmi har en luftfuktare. Vet inte var hon köpt den.

Men det finns på Bauhaus för ett par hundralappar har jag sett.

Link to comment
Share on other sites

Vad för luftfuktare söker du. Ett duschsystem eller bara en fogger?

/A

Link to comment
Share on other sites

OK

Annars kunne jag ha skickat en till dig.

Om det är en exoterra fogger kan jag ge dig ett tips om den slutar dimma.

På undersidan av den svarta bygeln bildas ofta en grönvit beläggning, slutar foggern fungera - skrapa bort denna beläggning så fungerar den som regel igen...

(Så slapp du bli pålurad ett nytt membran i zoobutiken :) )

/A

Link to comment
Share on other sites

Guest Åsa

Tack Andreas för tipset om detta med dimmern.. om det nu är en sådan ni pratar om?

För en sådan har jag oxå & skall använda den i det nya Terrariet som kommer bli byggt så fort jag får min sambo att "bygga" det åt mig.. han är liksom en sån som hellre hjälper andra med en massa istället för att fixa hemma *suckar* <_<

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan

Atheris: tjo! Visst är det en sån.. Tack för det tipset :)

Åsa: Dimmer är väl dålig översättning av "fogger" helt enkelt.. En dimmer på svenska betyder i regel en sån där rund sak man har på väggen för att reglera hur starkt lampan skall lysa..

Link to comment
Share on other sites

Guest Marita

det finns vattendimmer också :) som skapar en dekorativ "vattenrök" den ska inte sitta på väggen :)

dimma_stor.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan

Marita: det var just en sån jag syftade på som var en dålig översättning av "fogger" :)

Dimm-generator eller Vattenröksmeckapär tycker jag vore mera passande :-)

"Dimmer" är ju liksom redan tagit.. Längesedan >)

Link to comment
Share on other sites

Eller "Ultraljudsdimmer" vilket det faktiskt är.

Exoterra dimmarna är billiga men dessvärre får man vad man betalar för, beläggningen som jag skrev om tidigare kommer, membran får bytas kontinuerligt och rätt som det är slutar de fungera. Dock är det ett års garanti (2 års reklamationsrätt, gäller all elektronik). Priset på 350-450 kronor kan väl motivera kvaliten då de som är snäppet bättre i kvalite ligger runt en tusenlapp...

/A

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan

Rusta har väl inte dom längre tyvärr, eller så hittade jag inget där bara X)

Mej veterligen så kostar exo-terra foggern ca 150:- att köpa in till affärerna, resten är mao fet vinst, kan bero på att alla beställer genom samma leverantör och kör kartell? ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Åsa

Jo nog vet jag att det är ett dåligt namn för Ultraljudsdimmern.. men just då vart det enklast att skriva så!

Jag förmodade att alla trots det dåliga valet av namn ändå visste vad det var för sort jag menade!?

Måste säga att dom är inte dyra att köpa & min var helt GRATIS!

Dom finns att köpa på Rusta för 149:- inklusive ställningen med lock över + skålen till.. Mycket bra pris måste jag påstå att det är på dessa!!! :D

Skall jag dock köpa en, så jag har 2st då blir det den större som har flera utflöden (Hål) för den är helt underbar & den ger verkligen härlig dimma ifrån sig...

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan

Haha, så här har man betalat i överkant för att man letat dåligt :-)

Men, skrutten har iaf inte klagat på att få hög luftfuktighet den senaste veckan, så ingen fara på taket..

Har du en bild på ställningen och så? Jag byggde en ny idag, jag tog en blomkruka med hål i (ni vet, massa små hål på diametern ~2,5cm som ligger i en linje runt hela krukan). Sedan satte jag ståltråd genom fyra-fem hål så det blev ett litet mini nät över krukan, så att han inte kan komma i den om han mot förmodad skulle komma upp på den, detta fungerade utmärkt :-)

Men är dom så billiga på Rusta så köper jag nog ett par för dom håller ju som sagt inte i all evighet, dessutom går jag i tankarna på utökning och då jag har en hane så måste det ju bli en hona och då kommer jag nog få separera dom en hel del = nytt terrarie :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Åsa

Hej Stefan!

Tyvärr har jag inget sådant fat med denna ställning att visa dig..Men det är en enkel variant så att man bara ställer den över denna lilla "fogger" sedan lägger man det lilla glas locket som är av samma som skålen över den..

Varför inte fråga på Rusta ifall dom har någon sådan kvar? Eller om du kan få se en bild på det via deras Reklam blad? Jag kan kika om jag har något gammalt blad kvar så kan jag ev scanna bilden på det! Men jag kan inte garantera att jag har något blad kvar, för det var bra länge sedan dom annonserade detta!

Mvh Åsa N

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan

Aha... Så då kanske dom inte finns kvar då mao :-)

Får helt enkelt åka dit o kika någon dag :-)

Link to comment
Share on other sites

Mej veterligen så kostar exo-terra foggern ca 150:- att köpa in till affärerna, resten är mao fet vinst, kan bero på att alla beställer genom samma leverantör och kör kartell? ;-)

Båda de grossister som för Hagen Exoterra i sverige tar mer än 150:-

Om priset ligger på 349:- känar butiken när momsen är borttagen knappa 80 kronor vilket jag inte anser helt oskäligt.

/A

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan

Atheris: 150:- var det en som jobbar på djuraffär som sa till mig, kanske beror det pår hur många man tar in osv?

Ehm, momsen betalar väl ändå köparen?

Link to comment
Share on other sites

Ja men företaget betalar sedan momsen till Skatteverket... Får man hoppas i alla fall.

/a

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan

Hmm, billigaste jag hittar är för 398:- på guldfisken..

Vilket dom skulle tjäna 148,5:- på ifall den kostade 150:- att köpa in mao 50% och detta är på POSTORDER.

Men den kostar enligt dig mera att köpa in: 181,75:-

Vilket skulle då ge en vinst på 116,75:-

Vilket då ger en vinstmarginal på 30%, vilket är rätt högt för postorder. :-)

Med tanke på elektroniken bakom dessa ultravågsdimmers så får jag nog säga att Rusta ligger mera realistiskt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Maria

Hej Stefan!

Nog kan man tycka att vissa artiklar kan vara oskäligt dyra ibland men det ligger ju upp till konsumenten att välja var man vill handla.

Vissa kanske är beredda att betala en slant extra för till exempel god service och poängen med att driva en affärsrörelse är just att tjäna pengar, inte välgörenhet.

Mvh Maria

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan

Maria: det jag stör mig på är att dom flesta djuraffärerna delar priser, jag hittar faktiskt inga undantag i närheten av där jag bor (Göteborg) på leverantörsakerna.. Det som skiljer är ofta djurpriserna och så finns det vissa affärer som är ännu dyrare, som då förklaras med "läget", vilket jag kan köpa.

Service osv är helt klart något som är värt att betala för, men jag undrar vari servicen ligger på en postorderbutik på nätet. Faktum är ju att dom i princip skulle kunna direkt till leverantör till kund isf istället :-)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, billigaste jag hittar är för 398:- på guldfisken..

Vilket dom skulle tjäna 148,5:- på ifall den kostade 150:- att köpa in mao 50% och detta är på POSTORDER.

Men den kostar enligt dig mera att köpa in: 181,75:-

Vilket skulle då ge en vinst på 116,75:-

Vilket då ger en vinstmarginal på 30%, vilket är rätt högt för postorder. :-)

Med tanke på elektroniken bakom dessa ultravågsdimmers så får jag nog säga att Rusta ligger mera realistiskt ;-)

hur räknar du???

398:- minus 20% moms =318,4 minus inpris 150.- =168,40

enligt mig kostar den mer att köpa in, låt säga 200 vilket i detta fall ger en vinst på 118,4:-

Vi tar 349 för den i butik.....

/A

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...