Jump to content
Forum Sköldpaddor

Vanskötta paddor


susie

Recommended Posts

Hur kan man bara göra så mot ett litet djur??? :angry:  Tur att du kom och tog hand om dem. Har du inte plats för den lille? var bor du? Jag har ett stort akvarium till mina paddor och de får lätt plats en till där, för den var rödörad eller?

Vi har tagit hand om den lilla oxå :D

Link to comment
Share on other sites

Tack Mimmi för alla svaren.

Jag har köpt ph stickor och jag kan säga att det är ofta man skall byta vatten. Men jag tar bara en hävert och så låter jag vattnet rinna ut genom fönstret och ner i trädgården (får väl se om några blommor överlever det). Sen tar jag trädgårdslangen in genom fönstret och fyller akvariet. Så det är lätt som en plätt :D

Tar även och kokar stenararna i akvariet en gång i månaden, de andra gångerna sköljer jag bara dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

är det dumt att byta allt vatten varje vecka?

jag brukar tömma hela akvariet och torka rent det en gång i veckan men skulle det vara bättre att bara byta delar av vattnet?

Link to comment
Share on other sites

Det är bättre och lättare både för dig och paddorna att delbyta vattnet varje vecka istället för att helt tömma det.

Link to comment
Share on other sites

Man kan också delvattenbyta oftare än en gång i veckan. Akvarielagret exvis delvattenbyter dagligen (genom automatiska vattenbyten) uppskattningsvis 25 % dagligen.

Ju större akvarium desto mindre jobbigt blir det att hålla hygienen. Heeke tipsar om en metod så att det blir lättare

här.

Även vattenväxter exvis i akvariet förbättrar vattenkvalitén.

Link to comment
Share on other sites

Själv fyller jag på vatten nästan dagligen hos alla mina vatten och sumpisar. Det dunstar fort här hemma.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

för mig är det inget besvär att byta vattnet i hela akvariet eftersom jag avänder en hävert som jag satt fast en lång slang på som går ända till avloppet i badrummet så det spelar ingen större roll om jag byter hela eller delar men jag har problem med alger i akvariet. vad beror det på?

Link to comment
Share on other sites

för mig är det inget besvär att byta vattnet i hela akvariet eftersom jag avänder en hävert som jag satt fast en lång slang på som går ända till avloppet i badrummet så det spelar ingen större roll om jag byter hela eller delar men jag har problem med alger i akvariet. vad beror det på?

Det var ju fiffigt.

Algproblem beror troligen på övergödning av vattnet pga sköldisarnas avföring, urin, ev. matrester. Tätare delvattenbyten och konkurrens om näringen genom att slänga i vattenväxter är några åtgärder. Växterna konkurrerar även med algerna om ljuset. Här kan nog Marie komma med en del tips.

Tips på vattenväxter

Vattenväxterna kan odlas i separat akvarium, se inlägget och slängas i efterhand till sköldisarna. De flesta växer flytande.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ville bara tala om att det går jättebra för Olga och Bäbis. Bäbis har vuxit från 8 cm till 11 på den här korta tiden som vi har haft dem. Vet nu att bäbis är en hane.

Har försöt med växter i akvariet vilket inte har varit så lyckat de river dem i tusenbitar men äter inga. Så nu har det blivit plastväxter. Har även lagt ner ett vrak som är tudelat, ca 50cm. Det älskar de att ligga och hänga på.

post-1206-1159827202_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...