Jump to content
Forum Sköldpaddor

Ägg!


Guest CamillaO

Recommended Posts

Guest CamillaO

Min grekhona som fick avbryta dvalningen la ikväll ett ägg!

Jag har tyvärr ingen kläckare så det är väl bara att göra sig av med?

Hur snabbt måste man lägga över äggen om de ska klara sig?

Link to comment
Share on other sites

Guest AnneliW

Men vad spännande! Visste du att hon var dräktig innan du dvalade henne?? Hoppas det går att rädda ägget!

Mvh.

Anneli

Link to comment
Share on other sites

Var det den som hade tappat mycket vikt?

Vår mest produktiva hona som normalt har i det närmaste 100%-ig utveckling av äggen la i våras 3 ägg direkt efter hibernering. Dom äggen gick inte fram.

I ett inlägg på detta forum berättas om ägg som legat ute i 4 månader och börjat utvecklas när dom togs in i kläckare.

Link to comment
Share on other sites

Guest CamillaO

Nej, hon hann aldrig med hela dvalningsförberedelserna eftersom hon först visade tecken på äggläggning och även fick pipig andning.

Ska imorgon försöka få tag på en kläckare. Läste att man ska ha vermiculite vad är det och var köper man det?

Link to comment
Share on other sites

Vermiculite är ett jordförbättringsmedel som håller fukt, brukar finnas i zoobutiker eller i trädgårdsbutiker. Perlite är ett liknande substrat som också går bra. Jag har sett kläckare där man lägger äggen på skumplast.

Link to comment
Share on other sites

Angående känslighet hos ägg. Detta kanske inte hör hit men jag skriver det ändå.

När jag för ett antal år sedan jobbade på tropikhus hittade en annan i personalen en död hona av rödörad vattensköldpadda i akvaterrariet.

Honan lades i kylen för att jag skulle kunna kolla djuret dagen efter. Jag jobbade inte dagen efter utan var på plats först två dagar senare.

När jag kollade djuret upptäckte jag ett stort deformerat ägg som satt fast och detta var väl troligtvis dödsorsaken.

Nu till det intressanta...

Jag sågade upp sköldpaddan för att se hur hon såg ut inuti och hittar tre till form och färg fina ägg. På kul lägger jag äggen i kläckare och efter 76-79 dygn har alla tre äggen gått fram.....

Alltså, honan låg död i kylskåp i mer än 48 timmar innan äggen kom ut och ändå kläcktes de och alla tre ungar var fullt normala.

OBS detta är ingen uppmaning till att lägga äggen i kylen i två dygn innan man lägger dem i kläckaren:-)

/Andreas

Link to comment
Share on other sites

Guest AnneliW

Intressant! Men med tanke på hur länge dessa djur funnits på vår jord är det kanske inte så konstigt att dylika saker kan inträffa. Men ändå, COOLT!

Mvh,

Anneli :lol:

Link to comment
Share on other sites

ja det var en häftig berättelse änmer häftig upplevelse att se att det blev ungar äggen tål nog mer än man tror.

Link to comment
Share on other sites

Guest CamillaO

Tack för alla svar!

Jag har idag med Martias hjälp ordnat en kläckare som jag hoppas ska fungera.

Nu återstår bara en lång väntan!

Link to comment
Share on other sites

Lycka till med ditt ÄGG! Hoppas verkligen på att du har tur med det & får en liten unge... Du får gärna berätta senare hur det går/har gått. Ha det toppen!

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

Tack Lena!

Jo det ser jag fram emot.. antar att jag är ganska ensam om att vara ägare till en Terrapene Carolina, jag vet bara av en till + ett Zoo som säljer dom. Så direkt vanliga är dom inte här i Sverige iaf.

Lyckas jag kommer jag fortsätta att föda upp fler ungar... (Min Önskan i varje fall)

Önskar er en trevlig kväll & helg!!

Mvh Åsa :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...