Jump to content
Forum Sköldpaddor

Reeves kärrsköldpadda

JennyPenny

Recommended Posts

Ville faktiskt bara säga: TACK!!!! För all hjälp :D Såå, dom kan svälja på land :o

Torrt foder kan de inte svälja på land.

Marie skriver så här:

Upptäckte också igår att om man ger dem blöt mat (i det här fallet färska fiskbitar) så kan de i viss mån svälja ovan vatten. Men det tycks bara gå med en bit eller två och om de redan har tillräckligt med fukt i munnen. De föredrar att svälja under vatten. Jag tyckte dessutom det såg ut som om hon svalde ned en del luft också när hon svalde ovan vatten.

• 2 weeks later...
  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply
Vill dem ha att det ska vara fuktigt i landsubstratet som de kan gräva ner sig i eller ska det vara torrt?

Marie både på din bild och på Leisha Camden bild så ser det ut som att bottensubstratet är fuktigt, stämmer det?

Ja jag håller substratet på land fuktigt. Jag anser att substrat som de ska gräva i ska vara lätt fuktigt. Eftersom samma landdel även rymmer solplatsen så har jag där stycken med korkbark som är helt torra. Vattensköldpaddor bör ha möjlighet att placera sig så att även bukskölden kan få torka helt ibland.

Ja jag håller substratet på land fuktigt. Jag anser att substrat som de ska gräva i ska vara lätt fuktigt. Eftersom samma landdel även rymmer solplatsen så har jag där stycken med korkbark som är helt torra. Vattensköldpaddor bör ha möjlighet att placera sig så att även bukskölden kan få torka helt ibland.

Aha ok, på min nuvarande landdel är egentligen bara en grushög i vattnet så är den i princip vattenfyld. Min ena sköldpadda brukar gräva ner sig där, den andra är knappt uppe på land, så hon(?) ligger nästan i vatten.

På mitt bygge som blir deras nästa hem så blir landdelen ett eget akvarie med landytan 58x65cm stor så jag kan kanske ha både blötare och torrare del där de kan gräva ner sig.

• 1 month later...
Torrt foder kan de inte svälja på land.

Marie skriver så här:

Upptäckte också igår att om man ger dem blöt mat (i det här fallet färska fiskbitar) så kan de i viss mån svälja ovan vatten. Men det tycks bara gå med en bit eller två och om de redan har tillräckligt med fukt i munnen. De föredrar att svälja under vatten. Jag tyckte dessutom det såg ut som om hon svalde ned en del luft också när hon svalde ovan vatten.

Jamen, det var ju det jag menade :) Fast jag kanske var otydlig? I alla fall. Ha det bra! :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...