Jump to content
Forum Sköldpaddor

Reeves kärrsköldpadda


JennyPenny

Recommended Posts

För närvarande har jag några stora plantor och en korkbit på land som erbjuder viss möjlighet för dem att dra sig undan. I vattnet finns det flera olika gömställen, som under landdelen där det är mörkt, under korkbitar i ytan samt i bottennivå, stora stenar mm.

Jag tror de flesta djur uppskattar att få möjlighet att kunna dra sig undan ibland och inte ständigt behöva sitta helt exponerade. En miljö med både öppna ytor och gott om simutrymme såväl som gömslen är nog bäst tror jag. Jag tror också de trivs med en berikad miljö som erbjuder viss variation, framför mer monotona, sterila miljöer. Ex. har jag avsiktligt lagt i sten på botten i olika färger, textur och storlekar allt ifrån rätt stor till småsten och sand. Tillsammans utgör det en komplex, varierande botten som jag hoppas ger dem lite mer stimulans, eftersom de gärna undersöker botten noga. Trots allt är livet i fångenskap ganska trist, så jag tror det är bra att erbjuda viss miljöberikning och aktivera djuren i den mån man kan :) .

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Har inte prövat själv, men det borde väl gå bra. Har sett andra ha tegel och krukor hos fiskar och sköldpaddor. Man får väl se till att inte använda krukor som har utsatts för något gift/besprutning om det varit växter i dem tidigare.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hade kameran till hands igår så passade på att ta en bild på en av mina Reeves nedbäddad för natten. Fotot är taget ca en halvtimme efter att belysningen släckts. Hon har grävt ned sig så långt det går, och skulle förmodligen gräva ned sig mer om hon kunnat.

reeves.jpg

Upptäckte också igår att om man ger dem blöt mat (i det här fallet färska fiskbitar) så kan de i viss mån svälja ovan vatten. Men det tycks bara gå med en bit eller två och om de redan har tillräckligt med fukt i munnen. De föredrar att svälja under vatten. Jag tyckte dessutom det såg ut som om hon svalde ned en del luft också när hon svalde ovan vatten.

Link to comment
Share on other sites

Jag ser inte bilden ... :(

Leisha

Link to comment
Share on other sites

... men här är min lilla Hadrian som också gillar att gräva ner sej ... :)

Hadrianbegravdihagen.jpg

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Tack Mimmi :)

Det är eländiga Streamload/Mediamax som är problemet nu igen (där bilden ligger). De bara krånglar... Pröva igen vid senare tillfälle(n). Ibland kan uppdatering av sidan fungera. Bilden syns ibland, ibland inte. Orkar inte flytta den till annan server... ;)

Link to comment
Share on other sites

Hadrian ser otroligt söt ut där han kikar upp! :) Han har betydligt bättre grävmöjligheter än mina.

Link to comment
Share on other sites

Placera markören över bilden (som inte syns), högerklicka och välj "visa bild". Jag fick upp bilden på det viset :)

Link to comment
Share on other sites

Hadrian ser otroligt söt ut där han kikar upp!  :) Han har betydligt bättre grävmöjligheter än mina.

Jag vet, visst är han fin?? :D Lilla gubben, han är thå thööt ... :D och han gillar sin lilla 'trädgård' nu som han vant sej vid den. I början tyckte han att det var hemskt att tvingas vara där, ville bara ut och bort hela tiden ... men nu har han fattat att det är ju kul att gräva och jorda ner sitt vatten. :) Det som syns på bilden är ungefär en tredel av hela 'trädgården' ... den är avlång och där finns två 'gräskullar', en liten planta, en värmeplats med lampa och en vattenbehållare, en sån som är menat som matskål för landpaddor.

Tyvärr så har han inte möjlighet att själv gå över i 'trädgården', uten jag får flytta över honom, vilket jag brukar göra några gångar i veckan och då är han där några timmar. Han gräver i jorden och gräver ner sej själv också, fast inte när jag tittar ... då är han lite för mycket interesserad av mej för at gräva tror jag. Måste ju kolla vad tvåfotingen gör, kanske den ska ge nån mat ... ?? ;) Jag bara kommer och tittar till han och då är han alldeles borta - sen efter ett litet tag märker han att jag är där - han luktar mej kanske? - och då kommer lilla huvet fram sådär som på bilden. :)

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Placera markören över bilden (som inte syns), högerklicka och välj "visa bild". Jag fick upp bilden på det viset  :)

Jag försökte detta men det fungerade inte ... :(

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Otroligt gulligt! :D Jag kan föreställa mig hur lille Hadrian kikar upp när man kommer fram. Jag gillar namnet också; har fortfarande inte kommit på något namn på min lille kartsköldpadda. Kanske ska ta och titta igenom romerska namn ;)

Det är ju lite synd att han inte kan gå över i trädgården själv, men fördelen är ju att du slipper jord i vattnet. Skulle gärna ha mer, djupare och bättre substrat till mina, men mycket av det kommer säkerligen att hamna i vattnet vilket inte är så bra. Sitter och klurar lite på hur man ska lösa det.

Link to comment
Share on other sites

Otroligt gulligt!  :D Jag kan föreställa mig hur lille Hadrian kikar upp när man kommer fram. Jag gillar namnet också; har fortfarande inte kommit på något namn på min lille kartsköldpadda. Kanske ska ta och titta igenom romerska namn  ;)

Det är ju lite synd att han inte kan gå över i trädgården själv, men fördelen är ju att du slipper jord i vattnet. Skulle gärna ha mer, djupare och bättre substrat till mina, men mycket av det kommer säkerligen att hamna i vattnet vilket inte är så bra. Sitter och klurar lite på hur man ska lösa det.

Ja, hade säkert varit jättebra om han kunnit gå i trädgården precis när han själv väljer men ... det är inte möjligt att få till tyvärr. Så det får vara såhär. Men sen är det ju fördelar också för som du säger skulle han jorda ner hemskt mycket i tanken om han kunnit det. Han blir alldeles täckt med jord när han håller på sådär och gräver! :D Bra då att kunna skylja bort allt i vatten innan han får komma tillbaka i tanken ... :)

Namnet fick han därför att jag har en Chinemys reevesii som heter Herman. Sen när jag fick två till ville jag att namnen skulle passa varandra ... så då måste det vara nåt som började på H och då blev det Henrik, som är vuxen, och lille Hadrian. Tyckte det var bra med ett sånt 'stort' namn på en som var så liten. :)

Faktisk hette han Hadria/n till en början därför att jag inte visste könet ... men plötsligt en dag kunde jag plocka bort strecket ... :D

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Hade kameran till hands igår så passade på att ta en bild på en av mina Reeves nedbäddad för natten. Fotot är taget ca en halvtimme efter att belysningen släckts. Hon har grävt ned sig så långt det går, och skulle förmodligen gräva ned sig mer om hon kunnat.

Nu ser jag bilden! Jättefin! :D

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Mimmi, ser jag i syne eller raderar du inlägg då och då :);)

Link to comment
Share on other sites

Mimmi, ser jag i syne eller raderar du inlägg då och då  :)  ;)

Jag har raderat två inlägg i denna tråd. Så du ser helt rätt :)

Det sista (och det förra) var jag inte nöjd med, tyckte inte det tillförde något, det kanske återkommer lite förändrat. Men om du var på väg att svara på det kan jag sätta in det igen :) Förresten, jag lägger till det här:

Skulle gärna ha mer, djupare och bättre substrat till mina, men mycket av det kommer säkerligen att hamna i vattnet vilket inte är så bra. Sitter och klurar lite på hur man ska lösa det.

Hoppas du lyckas klura ut något. Verkar inte helt lätt precis ;)

Jag ser framför mig något slags "mellan"-vattendel, som sköldpaddorna måste gå igenom för att komma till den riktiga vattendelen så att det mesta av jorden sköljs av i "fördammen", mellandelen. Men om det går att göra något vettigt och relativt lättskött av det vet jag ej. Det kanske är att flytta problemen till ett annat ställe, men man kanske kan ha en vattenfylld kattoalåda exvis som man lyfter upp för tömning.

Eller kanske att de måste gå igenom någon typ av vattenfall som spolar av jorden. Hmm, det verkar orealistiskt.

Eller om det finns någon hyfsat enkel och bra metod att få upp bottenmaterialet ur vattnet, men då är det ju helt blött vilket trol. inte är så lämpligt att lägga tillbaks till landdelen. Man kanske kan lägga det på tork någonstans.

Eller göra en grusstrand innan vattendelen där förhoppningsvis en del substrat ramlar av.

Eller testa och se hur mycket substrat som egentligen följer med sköldpaddorna.

Som sagt, inte helt lätt... Det beror ju också på om man gör ett separat landakvarium med övergång emellan.

Link to comment
Share on other sites

Det blev lite lustigt för två gånger så har jag läst ett intressant inlägg från dig (tycker alla dina inlägg är bra :) ) och tänkt svara men inte riktigt hunnit just då. Sedan när jag kommer tillbaka för att svara så är det borta :D . Fast jag sitter själv och ändrar en hel del i mina inlägg ibland ;) .

Lite funderingar kring problemet:

Mina Reeves drar med sig väldigt mycket substrat ner i vattnet. Förutom att det fuktiga substratet fastnar på skal och kropp, så lyckades de alltid dyka i vattnet med ett rejält lass på ryggen. En stor del av substratet ligger nu på botten istället. Det är bara sand så det förstör inte vattnet, men har man ex. jord i substratet så blir det ju problem. Har tänkt att kanske blanda in lite små barkbitar i sanden men då kommer jag förmodligen få håva upp bark ganska mycket :) .

Mina bor ju i en blandad grupp och i synnerhet Ouachita-paddan vill gärna dyka snabbt ner i vattnet. Ouachita-paddan ligger alltid relativt nära kanten. Därför är det bra att det är konstruerat med djupt vatten (så de inte slår skalet i botten när de dyker) och att de inte har några "barriärer" att passera när de ska upp och ner från land.

Reeves-paddorna å andra sidan är lite makligare och tar det ofta lugnt när de ska dyka i. De skulle säkert acceptera att ex. gå igenom en grund damm (dock djup nog för att skölja över ryggen) för att komma till det grävbara området. Kan ex. vara konstruerat som en vallgrav. Det största problemet för mig är väl att det inte riktigt finns plats för något sådant, för det skulle kräva en rätt stor konstruktion.

Annars tror jag faktiskt att ha en mellandamm är den bästa lösningen jag hört hittills.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Här är en annan sajt:

http://home.versatel.nl/bretarkel/

Han skriver på sin webbplats så här:

Let's start with the bottom in the water part. My experiences with this are that it's the best for the turtles to have a combination of seam sand and polished pebble stones, the latter to prevent as much shield damage as possible.

Denna bild visar hur han har det -> http://home.versatel.nl/bretarkel/fotoshowimages/bouw6.jpg

Vad menar han egentligen, hur skulle stenarna förhindra skada på skalet?

Eller menar han att stenarna inte ska vara vassa?

Jag förstår inte riktigt meningen med att ha de stenarna där, kanske att sköldpaddorna tycker om att gräva under stenarna?

Link to comment
Share on other sites

Han menar nog att det är viktigt att dom är alldeles glatta, och att det är så man undviker skada på skalet. Alltså att om dom är vassa, som du säjer, så kan dom skada sej på dom.

Vad för syfte stenarna tjänar kan man ju diskutera, men ju mera varierad inredning man har ju bättre är det tycker jag ... inom gränser självklart ... i naturen skulle dom ju träffa på mycket varierad terräng.

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Because the turtles will always take some water with them, the bottom layer will stay moist and the Chinese three-keeled will be able to dig holes, in which they sometimes remain for longer periods.

De där orden har fått mig att fundera ett bra tag eftersom jag håller på att konstruera nytt åt mina två Reeves. Vill dem ha att det ska vara fuktigt i landsubstratet som de kan gräva ner sig i eller ska det vara torrt?

Marie både på din bild och på Leisha Camden bild så ser det ut som att bottensubstratet är fuktigt, stämmer det?

Har inte lyckats hitta nått som talar för det ena eller det andra än.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer på min bild i alla fall. Jag fuktar jorden med en sprejflaska.

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Ville faktiskt bara säga: TACK!!!! För all hjälp :D Såå, dom kan svälja på land :o

Link to comment
Share on other sites

Såå, dom kan svälja på land :o

Nej de behöver vatten för att svälja. De kan ta mat på land men de måste gå i vattnet för att svälja.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...