Jump to content
Forum Sköldpaddor

Skadad fågel


920810

Recommended Posts

Hej

Det här har ingenting med sköldpaddor att göra. Hoppas det är okej ändå.

Vi satt ute och åt när vi såg en fågel. Den var skadad, fågeln var blodig på ena sidan om vingen. Vi gav den lite mat, men man vill ju göra något mer. Kan man verkligen inte göra mer för den? :unsure:

:(

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det här har ingenting med sköldpaddor att göra. Hoppas det är okej ändå.

Vi satt ute och åt när vi såg en fågel. Den var skadad, fågeln var blodig på ena sidan om vingen. Vi gav den lite mat, men man vill ju göra något mer. Kan man verkligen inte göra mer för den? :unsure:

:(

Samma sak hände en gång när jag var ute med familjen, vi ringde och rådfrågade och det bästa du kan göra är och knocka den så den dör, men gör det snabbt ingen mening att låta den lida.. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

ok, tack så mycket. Vet inte om den led , för den flög omkring och åt och så :(

Fler med råd? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Den du såg, hur märkte ni att den var skadad?

Link to comment
Share on other sites

Den du såg, hur märkte ni att den var skadad?

Man såg att den ena vingen var undligare än den andra sen när man kom närmre såg man att den hade en skada + att när den försökte flyga så gick de men inte så länge sen var den tvungen att landa igen!

Link to comment
Share on other sites

En gång försökte min pappa och min syster spjäla en skadad fågels vinge, men den dog av stressen. Men tyvärr tror jag den skulle dött ändå. Jag vet inte vad man skulle göra mer, avvakta skulle jag nog göra, jag kan inte döda djur alls.

Link to comment
Share on other sites

nej, isåfall skulle det nog vara pappa som gör det. Han har varit tvungen att döda ett rådjur som han kört på :(

Link to comment
Share on other sites

En gång försökte min pappa och min syster spjäla en skadad fågels vinge, men den dog av stressen. Men tyvärr tror jag den skulle dött ändå. Jag vet inte vad man skulle göra mer, avvakta skulle jag nog göra, jag kan inte döda djur alls.

Nej jag är ingen höjdare på och döda djur jag heller men de värsta är ju om fågeln dör lidande istället om den dör snabbt..

Link to comment
Share on other sites

Oj, tänkte inte på att tråden borde skrivits här istället :P:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Nej jag är ingen höjdare på och döda djur jag heller men de värsta är ju om fågeln dör lidande istället om den dör snabbt..

Ja jag skulle nog välja snabbt om man fick välja själv, tror nog att fågeln skulle göra det också om den fick valmöjligheten (och kunde prata då så klart). :)

Link to comment
Share on other sites

Såg den precis igen, vi la ut lite bröd nära oss för att se hur illa det var. Den hade ett öppet sår på vänstersidan, där hade den inga fjädrar. :huh: Den verkade vara i ett underläge, fågeln flög bort från brödet när den fick syn på en annan fågel.

Mamma gissade att de andra fåglarna kanske hackar på den eller något.

Kan man inte ringa nån veterinär eller nåt? Känner att jag får PANIK! :o

Link to comment
Share on other sites

Ja vet att ja skriver tidigt igen, men ja vet inte va ja ska göra, INGEN som vet nått?! :huh::( får snacka me mamma om va vi kan göra för den.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Ta kontakt med polis eller länsstyrelse. Du får inte vårda vilda djur själv. Läs mer här på Naturvårdsverkets hemsida:

http://www.naturvardsverket.se/index.php3?...lt/skadvilt.htm

Du kan också ta kontakt med Katastrofhjälp för fåglar och vilt. Kontaktinformation finns på deras hemsida: http://www.kfv-riks.se/

Lycka till!

Hälsningar,

Krister

Link to comment
Share on other sites

Krister, vet du att du är en ängel :)

Link to comment
Share on other sites

Har varit inne på sidan katastrof hjälp fåglar och vilt, funderar på om jag ska fråga mamma om vi kanske ska maila djurskyddet i Karlstad. Vet bara inte hur skadad den är, den kan ju flyga. Men man ser att det är som ett köttsår på vänster sida om vingen.

Vad tycker du, Krister, att vi ska göra?

Link to comment
Share on other sites

Har nu skickat mail till djurskyddet, så får vi se om de svarar :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...