Jump to content
Forum Sköldpaddor

Luftfuktighetstips


Mimmi

Recommended Posts

Skulle bara berätta att jag fick tips av en bekant att hänga upp krukor utanpå vivariumet med ampelliljor som hänger ner och in över detsamma. Hoppas ni förstår vad jag menar. Givetvis med äldre växter som ej har behandlats med kemikalier om Anna mot förmodan skulle äta av dem. På så sätt kan man ju skapa ett delvis växttak. De ska inte ersätta de planterade grästuvorna i terrariet. Det finns nog gräsarter som har ett hängande växtsätt som man kan ha istället för ampelliljor.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lilli-Ann

Hur ser de ut, ampelliljorna?

Är det sådana som skjuter ut långa skott med blad liksom?

Link to comment
Share on other sites

Guest Lilli-Ann

Det var nog sådana jag tänkte på, men de jag har är helgröna, inte vita i mitten liksom.... Är de helgröna någon annan sort eller bara en variant på ampellilja?

Blommor är liksom inte min starka sida :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Som jag har fattat det så är helgröna en variant av ampellilja. Syns även helgröna på bilden P-A bifogade.

Link to comment
Share on other sites

Guest Åsa

Hejsan!

Ahh vad trevligt att just dessa växter är en bra växt för sköldpaddorna.. Dessa har jag nämligen en hel djungel av hemma!

Då kan jag ha massor av detta både inne som ute till dem.. Tusen tack för tipsen!! ;)

Är det någon mot förmodan som önskar dessa kan jag säkerligen skänka skott på dessa, för som sagt jag har massor av dessa liljor. Jag har nån med både vita & gröna blad, men mest av den helgröna!

Det är bara att skicka ett meddelande så kan jag ta vara på alla skotten som kommer & sätta dom i vatten så dom får rötter & skicka med post... Ni får själva stå för frakten. ;)

Annars har jag ett annat bra förslag - Många äldre som tex din Mormor/Farmor eller nån annan bekant har säkert denna lilja hemma. den är väldigt vanlig i hemmen hos många. Jag har sett väldigt många som har denna lilja hemma & säkert känner ni någon i eran närhet som har den!???? Det skadar inte att fråga om ni ser den hos någon om ni kan få ett/flera skott av den. Jag lovar er att denna växt kan ni verkligen inte misslyckas med, för den är som ogräs den växer & växer hela tiden. Jag har då inte lyckats döda någon av dessa.. så det är en lättsam växt att ha hemma!!

Lycka till alla som väljer denna Lilja till era sköldpaddor!! :lol:

Mvh Åsa N

Link to comment
Share on other sites

Guest Lilli-Ann

Jag hade planterat i sådana skott hos galbisarna redan innan det första inlägget om ampelliljorna kom. Den lever fortfarande trots att sköldisarna ofta går rakt över den. Tålig och som sagt, inte ens jag har lyckats misslyckas med dem ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Åsa

Så sant så att dom är väldigt tåliga.. jag har även testat ge bort dessa skott till en bekant som är expert på att döda sina växter, dvs att inte ens kaktusar överlevt hos henne..

Men dessa har hon inte lyckats tagt livet av, så bara det säger att dessa är enkla att att ha hemma! *fnissar*

//Åsa N

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag är inte hundra på att ampellilja är ofarlig för sköldisarna att äta i stora mängder. Det kanske ngn annan vet bättre, tror meningarna kan vara delade om detta.

Men att ha dem hängande utanpå vivariumet så att de väller in över detsamma gör ju att sköldisarna inte når dem i så stor utsträckning. Endast ett sätt att höja luftfuktigheten på.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...