Jump to content
Forum Sköldpaddor

Äggläggning


Ylva

Recommended Posts

Min hona går omkring på golvet och provgräver hela tiden. hon kämpar men såklart blir det ingen grop. Jag har haft henne länge i en stor låda med sand i. (en gammal trädgårdsdamm.) Men där känner hon sig bara instängd och försöker klättra ut hela tiden. Hon förstår inte att hon kan gräva där. HOn trivs med öppna ytor men ändå nånting över sig så att hon känner sig trygg. Jag har testat att lägga sand på handdukar på golvet och stora växter bredvid och´hon har faktiskt grävt lite där, men alltid gått därifrån efter en stund. I utehagen kan hon gräva men gör det inte där helelr. Är det någon som har nåt tips på vad jag kan göra mer? Kan hon lägga ägg på golvet om det skulle behövas?

Link to comment
Share on other sites

Om du har möjlighet så är det bästa att låta henne gå fritt ute. Du måste naturligtvis ha koll på henne hela tiden. Vi brukar helt enkelt tejpa fast en röd vimpel på ryggen så att man kan se henne även om hon är i högt gräs. Honorna lägger sina ägg till slut även om de inte hittar ett bra ställe. Äggen kan hamna lite var stans, tex. i vattnet, på golvet eller i en hög med tvätt. De flesta vattensköldpaddor lägger hellre sina ägg i jord än i sand.

Link to comment
Share on other sites

Tack så jättemycket för svaret!

Jag ska följa dina tips.

Förresten, kan det ta hur lång tid som helst efter parningen innan äggläggning? Det har gått tio veckor nu.

Link to comment
Share on other sites

Honorna kan lagra spermier för senare befruktning, så kan det ta en månad eller mer innan de läger äggen efter parning.

Om du söker på ämnet i forumet så får du nog fram mer information.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...