Jump to content
Forum Sköldpaddor

Då Var Skruttens Nya Hem Klart


Guest stefan

Recommended Posts

Guest stefan

Då var det klart med lådbygget.. Det blev en del med grus som är väldigt fuktig nertill, och en del med bark som också är lite fuktigt, samt en katttoalett som bad.

Träet (plyf) är lackat och sedan klätt med dammplast/gummi, som är väldigt bra för det är dels halt så det är omöjligt att klättra mot, och dessutom tål vatten då.. Ovanpå detta ligger sedan en sån där gummimatta sak för att hålla värme bättre, sedan ovanpå detta materialet som han går/gräver på/i.

Värmelampan (150W infraröd) sitter delat över vattnet och grusdelen, en spotlight skall dock till här för att få det lite ljusare i den delen, kanske skall man ha UV lampa även där? Har nu ett uvrör över barkdelen. Temperaturen är dryga 30 grader vid gruset, och lite 26-29 grader vid barken.

Bilder på nya terrariet (OBS! Skräpig SonyEricsson mobilkamera utan blixt!):

terrarie1.jpgterrarie2.jpg

terrarie3.jpgivatten1.jpg

ivatten2.jpgklattra1.jpg

klattra2.jpggapa.jpg

(Sista bilden är dock från gamla badplatsen).

Tror ni något behöver ändras? Han klättrar vilt nu och gräver.. :)

Link to comment
Share on other sites

Det var ju en klar förbättring mot tidigare:) Funderar bara över det här med luftfuktigheten över landdelen. Har du luftfuktare? Annars blir det för torrt, och sköldisen tvingas ligga i badet hela tiden, eller gå i och ur ständigt för att få tillräckligt med fukt.

Har du värmematta under? Det tror i a f jag inte på. Kanske för dåliga grävmöjligheter, alltså möjligheter för sköldpaddan att förändra temp.och fuktighet, typ av substrat och djup?

Tips: Plantera grästuvor. Hoppas du får fler svar. Föreslår att du också mejlar Christoffer Sjöholm för råd.

Link to comment
Share on other sites

Ville bara tillägga att många tips o råd ang "boendemiljö", substrat etc finns ju i trådarna här på sumpforumet.

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan

Vi vattnar konstant.. Men skall nog skaffa en luftfuktare, gäller bara att sätta den rätt så inte huset ruttnar upp :blink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Åsa

Hejsan!

oj vad avis jag blir på bo lådan.. *Önskar jag var snickare ibland*

Men får se vad vi kan åstakomma senare..?? *fundersam*

Det är så härligt att alla här vill dela med sig av allt.. Ingen håller något hemligt! (Med ritningar osv..)

Tack för att NI alla visar era byggen mm.. ;)

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan

Det jag grubblar mest på är UV biten. UV Röret är rätt så otympligt, men fyller ju ändå sin funktion. Jag funderar på att sätta en extra UV-spot vid värmelampan. Någon som kan ge mera info? Eller ska man ha UV+Värme i ett? Det är i princip det som har största kruxet i sig.

Har beställt sån där diffuser också från guldfisken.se, kostar dom 150:- att köpa in, dom ha rinte lager, säljer via postorder, tar 400:- + frakt.. Rena rånet.. Men vad gör man? ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Maria

Hej Stefan!

Snygga ritningar. Tycker nog att det är lite klent med belysning överhuvudtaget. På bottenvåningen, under övervåningen kommer det nog bli väldigt mörkt om du inte har något ljus där.

Det optimala är ju att sköldpaddan får uv-bestrålning samtidigt som den solar. Som det ser ut nu så är ju värmelampan i ena hörnet och uv-röret i det andra.

Är det även ett dagljusrör i rampen eller har inte sumpsköldisar lika stort ljusbehov som landsköldpaddor?

En lampa som är superbra men som kostar därefter är Zoomed Powersun men den ger mycket värme samtidigt som den ger mer uvb än något lysrör.

Så det var några tankar från mig,

Mvh Maria

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan

Vi har en extern lampa till det också, som inte ingår i ritningen då den skall bytas ut mot en spot, men ja, det är väldigt dumt att UV och värmelampan inte kommer "rätt", därför jag funderar på att sätta UV spot, eller helt enkelt byta lampan till en sån du säger (HELT klart bästa lösningen!).

Att det blir en hel del skuggdel tycker jag inte gör något, med tanke på hur mycket "soldel".

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan

Då var en diffuser och sköldpaddssäkerlåda fixad (som dock skall bytas ut mot något lite snyggare)!

rok5.jpg

Ahh! Här var det extremt luftfuktigt.. Passar väl en sumpsköldpadda? ;-)

rok1.jpgrok2.jpg

rok3.jpgrok4.jpg

Men hela terrariet har inte så extrem luftfuktighet, finns torrare och mindre fuktiga områden också, får se vad han väljer!

Link to comment
Share on other sites

Guest Lilli-Ann

Hur har du löst det med "sköldpddsäker" låda?

Jag har en vattendimmer hemma, men tycker inte att jag kommit på något bra och säkert sätt att ha den på hos sumpisarna.

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan

Lilli:

Jag har en glasslåda, som jag har skurit hål i taket på för kabeln, som går upp och sätter sig i en "krok" som sitter i lysröret. Glasslådan är stängd med lufthål i tak och "utsprutshål" på sidorna" .. Tog ett tid o pilla iordning men funkar kanonbra! Skall givetvis ha bra koll på att det inte blir för varmt och så, men det verkar funka skitbra.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lilli-Ann

Måste det inte vara rätt stora hål för "dimman" ?

Jag ska testa att göra något liknande, man kan ju ha den på timer så den går en stund varje timme t ex.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...