Jump to content
Forum Sköldpaddor

Nässlor


Gäst

Recommended Posts

Han menar att det inte finns någon risk för övermatning så länge man håller sig till vilda växter, bara man ser till att temperatur- och fuktförhållanden är vettiga. Han betonar att det är mycket viktigt med ett stor variation av olika foderslag.

...och så länge man hibernerar dem och har dom ute hela sommaren. Det är vad man ofta glömmer i Finland: att det gäller så mycket mer än bara kosten.

Jag ska fortsätta att ge nässlor då och då. Liksom klöver: inte för mycket, men en gån i veckan eller så.

Link to comment
Share on other sites

...och så länge man hibernerar dem och har dom ute hela sommaren. Det är vad man ofta glömmer i Finland: att det gäller så mycket mer än bara kosten.

Jag ska fortsätta att ge nässlor då och då. Liksom klöver: inte för mycket, men en gån i veckan eller så.

Varför inte ge klöver, finns det nitrit i det också? Eller det kanske stod med i nått av de tidigare innläggen i tråden, fast jag inte läste ordentligt :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Kan man ge nässlor till vattensköldisar också?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Varför inte sköldpaddor inte bränner sig på nässlor är därför att nässlor bara bränner på de ställen där det finns hår!

och så vitt jag vet har inte de det!

TTänkte bara säga det!

Link to comment
Share on other sites

intressant... har undrat varför inte sköldpaddorna känner av att det bränns. Tack så mkt för infon! :)

Link to comment
Share on other sites

intressant... har undrat varför inte sköldpaddorna känner av att det bränns. Tack så mkt för infon!  :)

Det var så lite så!!!

Kul att kunna hjälpa någon!

Link to comment
Share on other sites

Varför inte ge klöver, finns det nitrit i det också? Eller det kanske stod med i nått av de tidigare innläggen i tråden, fast jag inte läste ordentligt :rolleyes:

Vad jag vet så innehåller klöver för mycket protein. Mer än nässlor.

Kan ingen svara på min fråga om de torkade nässlor och nitrat:

Jag har hört att nitratet går bort när man torkar nässlor. Är det sant?
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Jag håller på och läser amerikanen Ed Pirogs bok Russian Tortoises, A complete guide to Testudo. Ed har sysslat med sköldpaddor i 30 år.

Han menar att protein är en mycket viktig byggsten och att vi inte vet hur mycket protein våra sköldpaddor behöver.

Det vi vet är att sköldpaddor i fångenskap blev missformade när dom matades med kattmat och hundmat och att det sedan blivit en överdriven rädsla för att ge protein i alla former. Det kan ha varit fettet som var det största problemet + att miljön inte var bra.

Han menar att det inte finns någon risk för övermatning så länge man håller sig till vilda växter, bara man ser till att temperatur- och fuktförhållanden är vettiga. Han betonar att det är mycket viktigt med ett stor variation av olika foderslag.

Eftersom det är aktuellt med spröda färska nässlor väcker jag upp denna tråd igen. Det finns just nu spröda nässlor i vår häck där vi brukar slänga avföringen från sköldpaddorna.

Jag har efter råd från tysken H-J Bidmon personligen och via artiklar och föredrag börjat ge mer protein till äggläggande honor under våren och ungar första året så då kanske det passar bra med bl a nässlor.

Link to comment
Share on other sites

Jag har efter råd från tysken H-J Bidmon personligen och via artiklar och föredrag börjat ge mer protein till äggläggande honor under våren och ungar första året så då kanske det passar bra med bl a nässlor.

Ja, det verkar det göra.

Näringsinnehåll i 100g nässlor:

Energi 58 kcal (242 J)

Protein 5,5 g

Fett 0,7 g

Kolhydrat 7,1 g

Kalcium 200 mg

Fosfor 60 mg

Järn 2,2 mg

Vitamin A 810 Ret ekv

Vitamin C 175 mg

Obs, det är inte torkade nässlor, utan våtvikt. Kan någon vänlig själ räkna ut vad proteinhalten blir i torrvikt?

I kolhydrater kanske fibrer ingår också.

Från http://www.alternativ.nu/handbok/livsmedel/nasslor.html

Om jag har räknat rätt blir proteinhalten i torrvikt ca 42 %.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...