Jump to content
Forum Sköldpaddor

Alltid bra med utomhusvistelse, eller ... ?


Leisha Camden

Recommended Posts

Jag undrar en sak som jag hoppas få lite råd om från andra som vet mera än jag. Och förlåt redan nu om jeg skriver för långt ... :) Jag har läst här på sidan i många månader nu och tycker det verkar finnas jättemånga kunniga människor här ...

Jag har två paddor, Herman som är en Chinemys reevesii 2.5 år och 11cm, og Raphael som är en Trachemys scripta elegans, 5 år och 18cm. (Dom är omplacerade og jag har inte valt namnen själv ... :D) Båda haner, båda friska och pigga. Nu har sommaren plötsligt anlänt här i Oslo och dom har fått vara utomhus lite varje dag lördag, söndag och måndag. Jag fick dom båda nu i vintras efter det att min första padda tyvärr dog och har därför aldrig haft dom ute tidigare. Men jag vet at dom har fått vara ute hos förra ägarna (inte samma) och enligt vad jag fått höra brukat tycka om det. Men jag har inte sett denna reaktion tidigare och har därför blivit lite orolig ...

Min första padda (även han en rödöra, fast rätt mycket äldre) tyckte mycket om att få vara utomhus. Han brukade gå omkring og titta omkring sej och nosa hitåt och ditåt och bara upptäcka helt enkelt. Han gillade också väldigt att klättra och det gör man ju bäst utomhus. Men han va i alla fall lugn ... mycket energisk men inte orolig, om ni förstår.

Lilla Herman är på samma sätt, vandrar omkring och verkar ta det lugnt. Sen när han kommer inn verkar allt va bra då också. Raphael å andra sidan är den som oroar mej. Dessa två är rätt olika i personlighet - Herman är jättetuff, inte rädd för nånting, mycket energisk och självsäker. Raphael också har mycket energi, men inte lika mycket självförtroende ... om man får använda ett sådant ord om en sköldpadda. :) Han är mycket mera ... inte nervös precis, utan mer ... ängslig kanske. Han är inte lika tuff helt enkelt.

Han är också lite mer orolig, till exempel när dom ska sova brukar det va lite svårt för honom. Herman somnar direkt när ljuset släcks i tanken. Tar typ två minuter. :D Raphael är vaken mycket längre, sover lite, vaknar, simmar omkring, somnar på ny, vaknar ... Så det är inte så lätt för honom till vanligt, men i går va det värre än värst ... !

Dom har som jag sa ovan varit ute tre dagar nu. Typ nån timme varje gång. Tar inte lång tid att komma ut - jag lyfter ut dom ur tanken, lägger in dom i resburen, bär dom två trappor ner och sen typ 15 meter til en stor gräsmatta med även en bra bit skog. Första dan ute va Raphael rätt tokig ... sprintade omkring hela tiden, va närapå inte lugn en sekund. Bara springa springa springa. (Han bruker springa mera än han går även inne i lägenheten, så det verkar va normalfart ... :)) När vi kom hem sen va han ungefär som vanligt. Söndag va han lugnare ute, gick omkring mera i stället för att bara springa, klättrade rätt mycket (vilket han också gillar jättemycket, han klättrar mycket även inne). Samma sak i går - verkar som han lugnat ner sej og uppfattar utevistelse som nånting mera normalt nu. Men sen på kvällen när dom va i tanken va han alldeles sjukt orolig. Han krafsade på glaset hela tiden og försökte klättra på väggarna i tanken. Försökte fly kanske, svårt att säga ... :)

Så här är mina frågor (om nån av er hängt med så här länge ;)) - är detta normalt? Vad kan det bero på? Kan jag göra nånting åt det? Han verkade inte må bra, va tydligen frustrerad og 'jobbade på' utan att komma nånstans alls. (Och i alla fall blir jag orolig av all beteende som jag inte sett tidigare ...) Är det möjligt att han typ blir olycklig av att få komma ut när han bara måste tillbaka inn efteråt? (Jag jobbar med at fixa en plats där dom kan vara ute i längre perioder på balkong.) Alltid har man fått höra att all utomhusvistelse är bra. Og min första padda - och min lilla Herman :) - verkar bara bli gladare av att få vara ute. Men Raphael är så konstig jämt. :) Jag vill at han ska må bra, men jag tror inte att han mår bra av att få komma ut om han ska bli så här uppjagad och frustrerad varje gång han kommer inn ... :(

Jag blir jättetacksam om nån har nånting att säga om det här som kan hjälpa mej. Har nån annan sett nåt sånt här beteende? Och har nån nåt råd att ge ... ?

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det kan vara så att den är stressad.

Det är som sagt bäst för dem att vara ute, där de får naturligt solljus. Men försök att ha dem ute längre. Kan vara svårt om man bor i lägenhet, vad jag förstår gör du det, och inte kan bygga en hage till dem. De kan lätt bli stressade av att flyttas ofta.

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar Helena! :)

Ja jag bor i lägenhet. Har bara bott där tre månader så har inte fått gjort klart på balkong och så, men jag tänker fixa till så att dom kan va ute där. Alltså, det kan dom ju redan nu, men jag tänker göra i ordning ordentligt till dom ... med vatten, nåt så dom kan klättra lite, värmelampa, gräs i en låda ... Har rätt rymlig balkong. :) Som tur är tydligen. Jag bör kanskje inte ta med Raphael ut nåt mera om det bara är på såna här korta vistelser? I går va bara Herman ute, han blir inte orolig alls ... Raphael va kvar inne och han va lugnare sen på kvällen än va han var på måndag. Dom fick mat också i går, det hjälpte nog också att lugna ner han ... :D

I alla fall så vågade jag inte ta ut honom och jag börjar ju att tänka att jag kanske inte borde göra det alls till jag får fixat till på balkongen och han kan va där i längre perioder. Det va inte kul att se honom så orolig och frustrerad ... och säkert inte kul alls för honom att känna sej så. :( Jag visste inte att han skulle reagera så för min första padda gjorde aldrig det. Dom är ju olika individ så självklart reagerar dom olikt men jag tänkte inte på det. :( Dumma jag ... men nu borde han kanskje bara va inne inntills vidare. Om han alltså inte kan va ute rätt mycket längre, men hur länge då ... ?

Vad tycker ni??

Leisha

Link to comment
Share on other sites

När du gjort iordning på balkongen kan de vara där hela dagen och även nattetid om det inte är för kyligt. I sommar dygnet runt. Det viktiga är att de har vatten och nån stans att gömma sig för solen och värmen om det blir för hett. Kan ju lätt bli många grader varmare på en balkong än utanför. En stor låda med både vatten, gräs och sand att gräva i och de mår toppen där i sommar.

Link to comment
Share on other sites

Det är precis vad jag tänkt ... att när det väl är gjort iordning därute så kan dom va där själva hela dagarna i sommar, när jag är på jobbet och så. Men till dess bör nog tydligen Raphael bara va inne ... :(

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...