Jump to content
Forum Sköldpaddor

Landsköldpaddor Och Maten, Del 2 (Ormstefan)


P-A
 Share

Recommended Posts

Skapat av: OrmStefan 27 Mar 2006, 00:12

Hejsan alla landsköldpaddsfantaster!

Allt fler landsköldpaddsägare känner nu till att det är skadligt att mata sina landsköldpaddor med allt för proteinrik diet, särskilt de arter som är rena grovfoderätare tex de arter som förekommer runt medelhavet. Man kan ju fråga sig hur det kommer sig att dessa sköldpaddor så gärna trycker i sig av den skadliga dieten. För vi vet ju att om man erbjuder en morisk landsköldpadda en musunge, lite kattmat eller varför inte mosad banan så kommer den att fullkomligt sluka dessa godsaker.

Många av de riktigt grovfoderätande landsköldpaddorna lever i en miljö som erbjuder väldigt lite föda under stora delar av året. Jordmånen är ofta mager vilket leder till att de flesta växterna innehåller lite protein. Nederbörden är ofta väldigt säsongsberoende med långa perioder av torka utan färsk föda. Växter i områden med långa torrperioder går in i ett vilostadium inför torrperioden när de samlar näringsämnen och ofta vatten i sina rötter och underjordiska stamdelar. Denna lagring gör att växternas ovanjordsdelar under torrtiden blir mycket proteinfattiga och har ett lågt näringsinnehåll. Fiberhalten däremot förblir hög för den kan inte växterna dra ner i rötterna och spara till nästa växtperiod.

För att kunna överleva under sådana förhållanden så har sköldpaddorna utrustats med ett beteende som gör att de gärna äter proteinrik och annan näringsrik föda. De är alltid på hugget och slukar allt näringsrikt som kommer i deras väg, tex en död hoptorkad fågel, ett ormkadaver eller varför inte äppelskruttar som några picknickare lämnat efter sig. I naturen är inte detta ett problem utan ett viktigt överlevnadsbeteende som kan betyda skillnaden mellan att överleva till nästa växtperiod eller att dö av svält. I fångenskap däremot där vi göder våra sköldisar med näringsrik mat varje dag så blir sådana näringsbomber som frukter och kattmat grädden på moset som leder till hälsoproblem. Jag anser att det är viktigt att ta reda på under vilka födoförhållanden den sköldpaddsart man har lever under och att till viss del försöka att återskapa delar av detta. Man kan tex mata mycket under försommaren och sedan minska matningen något och under vintern simulera torrtid genom att bara mata med torkade växter. Under växtperioden i naturen så äter troligen sköldisarna inget annat än saftiga färska växter och under torrtiden förmodligen nästan bara torra växtdelar. Det är också vanligt att sköldpaddor gräver upp och äter av växtrötter vilket gör att de får i sig viktiga spårämnen och mineraler från jorden. Ytterligare en anledning till att bära in gräsmatta med jord och allt och inreda terrariet med (se mitt tips om inredning i annat inlägg). Våra sommarväxter innehåller oftast mest proteiner under den viktigaste tillväxtperioden på försommaren. Sedan avtar proteinhalten för att under sensommar och höst bli betydligt lägre än under högsommaren. Växterna förbereder sig inför vintern genom att lagra näring i underjordsdelar. Detta kan vi sköldpaddsägare naturligtvis utnyttja och passa på att samla vinterfoder under den del av året när proteinhalten är låg. Eftersom många sköldpaddor normalt äter torra proteinfattiga växter under vintern är det ju dumt att ge dem torra proteinrika växter. Jag brukar samla mitt vinterfoder från månadsskiftet aug-sept till frosten blir för hård. Senhösten är också bästa tillfället att gräva upp och lagra vinterförrådet av stora gräsmatte/ängsbitar.

Hur mycket skall man mata sina sköldpaddor? Det är inte lätt att svara på. Min erfarenhet är att de flesta av oss i alla fall matar sköldisarna mer än vad de äter i naturen. Inte nödvändigtvis i volym men i näringsinnehåll. Jag tror också att vi matar dem mera jämnt fördelat än hur de äter i naturen. Ett bra sätt är att regelbundet skriva upp sköldpaddorna vikt. Då märker man om de går ner i vikt och behöver matas mer eller om de har laggt på sig ordentligt och behöver matas lite mindre.

Mina egna sköldpaddor är tropiska och aktiva året runt men med en ganska tydlig skillnad i tillgång på mat. Sommaren=regnperiod och växtperiod. Då får de färsk föda från trädgården ungefär 5 dagar i veckan. Vintern=torrtid. Då får de bara torkade växter, också från trädgården, ungefär 2-3 gånger i veckan. Viktigt är att poängtera att de alltid har tillgång till sina "gräsmattebitar" med mer eller mindre mat kvar på. Under våren som närmast kan liknas vid slutet av torrtiden så brukar jag ge dem hibiskusblad också, för då är det nämligen ändå dags att klippa ner hibiskusarna och det är ju synd att låta så bra foder gå till spillo. Lycka till med era utfodringsfunderingar. Kanske blir det en del tre också, vi får se.

OrmStefan

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...