Jump to content
Forum Sköldpaddor

Inrednings Och Utfodringstips (Ormstefan)


P-A
 Share

Recommended Posts

Skapat av: OrmStefan 24 Feb 2006, 00:52

Hejsan sköldpaddskollegor!

Jag har märkt att inredning i terrarierna och utfodring tilldrar sig stort intresse här på forumet. Det är roligt att se att det finns så många som värnar om sina sköldpaddor. Jag tänkte bidra med ett tips som jag själv har praktiserat i flera år och som jag har goda erfarenheter av. Jag använder mig av STORA grästorvor eller snarare sektioner av gräsmatta eller äng som jag inreder mina terrarier med. Gräsmattesektionerna upptar ca halva terrariets bottenyta. Jag skär ut rektangulära bitar ur lämplig del av gräsmatta eller äng och gör bitarna ca 10 cm tjocka. Då har de tillräckligt med jord för att leva länge och sköldpaddorna kan gräva och böka och ofta även lägga sina ägg i dem. En annan fördel är ju att sköldpaddorna äter av dessa grästorvor. De äter inte bara gräs, ogräs och örter som finns i bitarna utan är även förtjusta i att äta av vegetationens rötter. Rötterna grävs ibland fram med stor envishet och målmedvetenhet. Samtidigt som rötterna får de i sig mineraler och spårämnen från jorden. Som de flesta förstår så funkar ju detta bra på sommaren men vintern då? Jo på hösten just innan den Norrbottniska tjälen slår in så byter jag med färska "torvor" en sista gång i terrarierna. Samtidigt så gräver jag upp två bytesomgångar "gräsmattetorvor" extra. Dessa lägger jag i en stapel i mitt kallförråd, eller som tidigare när jag var lägenhetsmänniska, på balkongen. Där får de frysa in och tas in för att tina upp någon dag innan man byter under vintern. Några dagar efter att de har tinat upp och befinner sig hos sköldisarna så vaknar vegetationen till liv och färskt gräs börjar spira. Man märker tydligt på sköldisarna att de blir mycket aktiva när nya grässektioner kommer in i terrarierna och jag är övertygad om att det har en positiv inverkan på dem speciellt under den tid de inte kan vara utomhus. Jag har ännu inte upptäckt någon nackdel med detta system men man skall nog hålla lite koll så att man inte får in gräsmatta med gamla spikar och annat skräp. Det är så klart en fördel om man har rimligt stor tomt eller känner till någon annan plats där man kan få skörda sina torvor. Naturligtvis så återanvänder jag de förbrukade torvorna från terrarierna. Dessa läggs i de öppna såren i gräsmattan, ängen, och det tar inte så länge tills skadorna läkt.

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...