Jump to content
Forum Sköldpaddor

Vad gäller?


Helena Palén Berggren

Recommended Posts

Sköldpadda på Tradera

Om jag inte minns fel måste man ha CITES-intyg för att sälja även uppstoppade djur. Har jag fel?

Nu vet jag ju inte om det finns i det aktuella fallet men det står inget om det i annonsen.

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig hört talats om att man måste ha cites för att sälja uppstoppade djur?

Link to comment
Share on other sites

Till en art räknas här alla exemplar, dvs. både döda och levande djur liksom delar och produkter av djur – också när en del ingår i andra varor – där åtminstone ena föräldern finns med på någon av bilagorna.

Handel inom EU med utrotningshotade djurarter

Havssköldpaddor finns EU på bilaga A och CITES-lista I

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag tycker det är otroligt att man stoppar upp en sköldpadda överhuvudtaget......

Helt sanslöst.Men fin var den.... :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu finns annonsen ute igen.

Annons

Jag har anmält den för granskning, får se vad som händer. Jag vet ju inte om det finns papper på den. Om det gör det så är ju allt i sin ordning förutom att jag personligen inte gillar uppstoppade djur för syns skull. Museum / utbildning är en annan sak.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Ricard

Hej.

Rubriken är ju CITES så jag ställer min fråga här:

om jag vill köpa ett CITES-I-djur - hur gör jag då? Visst måste jag ha ngn form av papper för att kunna annonsera därom?

Mvh.

Ricard :P

Link to comment
Share on other sites

Det som styr handeln inum EU är Rådets förordning 338/97 och kommisionens förordning 865/2006.

Man delar upp arterna på olika listor. Den med högst skydd är bilaga A. Där finns bl a alla Testudo-arter utom horsfieldii.

Handel och annonsering med dessa arter är i princip förbjudet. Man kan få undantag om vissa villkor är uppfyllda.

Man får ansöka om EU-intyg hos jordbruksverket. Dessa kallas ibland "CITES-intyg".

Intyget kan medge undantag från förbudet för annonsering och försäljning.

Om man vill annonsera om köp av dessa arter måste man ha ett intyg som medger att man får annonsera om köp.

Link to comment
Share on other sites

Sköldpadda på Tradera

Om jag inte minns fel måste man ha CITES-intyg för att sälja även uppstoppade djur. Har jag fel?

Nu vet jag ju inte om det finns i det aktuella fallet men det står inget om det i annonsen.

Man ska ha tillstånd för det, att sälja annars är illegalt. På sköldpaddscentret får vi även in beslagtagna delar av döda sköldpaddor som tänkts säljas illegalt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...