Jump to content
Forum Sköldpaddor

Akvariumuppbyggnad för nybörjare


atti

Recommended Posts

Har på tok förlite kunska för att han en sköldpadda igentligen men kunde inte låta han fara ialla så nu är han min på gott och ont. Men nu till saken. Har köpt ett helt nytt akvarium då jag lärt mig att de förra var för litet. Det nya är på 400liter. Har en bra pump och en doppvärmare så klart. Byggt en landdel med lite grus ovanpå akvariumet i en låda med en varämelampa. Tänkte att vi utnyttjar vattenvolymen till max då. Det ena av lysrören är ett uv-rör det andra är det som satt i när vi köte akvariumet personalen på zoo viste inte riktigt men sa att det nog skulle räcka med ett uv-rör.

Skulle nån nu kunna ta en titt i albumet å ge lite råd vad som kan göras bättre? Vill göra det bästa för han/hon även om det inte är ett djur jag planerade för. Gillar igentligen mer gosvänliga djur.

Om ni undrar så ja han/hon bor med fiskar. Glödbandstetra, sormanteltetra och algätare. Det har funkat bra har endast smakat på en av varje sort och de har bott så i snart 2 månader sedan akvariumt var nytt så häll tummarna.

Tack på förhand behöver alla hjälp

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Atti!

Kanon att du satsade på ett såpass stort akvarium, det har du igen på att slippa stöda så ofta, och du komersäkerligen få en roligare sköldpadda på köpet.

Trevligt med väster, det är nog inte så vanligt, Tuggar inte sköldpaddan i sig dom?

Dessutom är växterna bra för vattnenkvalitén!

Grottor under vattnet är bra, det saknas i allt för många terrarier... mina små guldisar ockuperar sina grottor ständigt!

Min enda egentiga synpunkt, som iofs är ganska viktig, är placeringen av UV-lyset.

På dig låter det som det är ett rör, och jag gissar då på att det sitter i armaturen över vattnet, och det blir tyvärr fel!

UV.B ljus, som är det sköldpaddor behöver, tränger inte igenom vatten, vilket gör det verkningslöst! UV-ljuset ska dom ha på sin solplats! VIKTIGT !

Lycka till !

Link to comment
Share on other sites

Din landplats såg fin ut! Tänkte du silikona fast grus istället för stenplattorna eller? Och "rampen" som han klättrar upp på... vad är det för material och hur fick du fast den?

Link to comment
Share on other sites

Gruset ligger löst och hålls på plats med en liten list som han lätt tar sig över när han går upp. rampen är gjord i plexiglas och fastskruvad ovanpå det ligger en typ gummibit som det är ränder skurna i för att han ska få fästa och kunna gå upp.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...