Jump to content
Forum Sköldpaddor

Är de i dåligt skick?


phie

Recommended Posts

Jag var inne i en av djuraffärerna i stan eftersom jag skulle handla mat till mina illrar. Såg att affären hade fått in nya Chinemys Reevesii och var tvungen att gå och kika. Det fanns runt fyra unga exemplar, cirka 6 centimeter långa över skalet, och åtminstone hälften hade vita beläggningar som jag inte sett förut. Dessa beläggningar såg nästan fjälliga/svampiga ut, och följde de karaktäristiska "åsarna" som dessa sköldpaddor har fast fläckvis.

Är det möjligen så att dessa små har skalröta redan, så tidigt i livet? Uppkommer röta från dålig kost, brist på UV eller ohygienisk miljö, eller är det en blandning av allt? Hade dessvärre inte med mig digitalkameran, så jag kunde inte dokumentera med bilder hur de såg ut. Skalen ska väl ändå vara fria från beläggningar och dylikt? Ine för att anklaga någon djurbutik, men är det vanligt att butikssålda sköldpaddor är i ett något sämre skick än de som föds upp och säljs i hemmiljö?

Link to comment
Share on other sites

Har sett flera exempel på liknande skador på Chinemys reevesi. Kanske någon smitta som kommer från uppfödningen eller grosisten.

Det finns en tråd på forumet med en suddig bild.

Tråden med bild

Link to comment
Share on other sites

P-A: Har studerat bilderna innan jag postade tråden, men de är på tok för suddiga för att jag ska kunna jämföra tyvärr :(

Link to comment
Share on other sites

Hud och skalinfektioner verkar vara mycket vanliga på denna art.

Jag tror avsaknad av en torr uppvärmd landdel och rent vatten i akvariet kan vara orsaken många gånger.

Hade sköldpaddorna i butiken någon solplats (spotlight)på land?

/A

Link to comment
Share on other sites

Andreas - Djuraffären hade gjort en liten upphöjning bestående av akvariegrus, men sköldpaddorna hade ingen ordentlig lampa för att kunna torka sig med, bara ett lysrör. Din teori låter mycket trolig, att det är ett problem som skapast på grund av att de inte kan sola sig ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...