Jump to content
Forum Sköldpaddor

Mat och Vitaminer


peto

Recommended Posts

Har fått svar av Roslagstull på följande frågor:

Hur kan överdosering av fettlösliga vitaminer och provitaminer visa sig hos sköldpaddor?

Är det skillnad på skador och upptag av fettlösliga vitaminer mellan vatten- och landsköldpaddor?

Hej,

1. Överdosering av A-vitamin ger brännsårsliknande hudförändringar. Kan även orsaka skador på slemhinnor i ögon, mun, njurar och luftvägar.

Överdosering av D-vitamin kan leda till "kalkförgiftning" med förkalkning av olika inre organ.

2. Nej.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Dessa åkommor kände jag redan till vid överdosering av vitaminerna. Ger överdosering av provitamin samma effekt?

/A

Link to comment
Share on other sites

I McArthur m fl Medicine and surgery of tortoises and turtles står rätt mycket om hyperviataminosis A (överdosering)

Där beskrivs skinnupplösningen som den primära reaktionen och att det kan förekomma förändringar på inre organ. Det står bara om vit A inte om betakaroten.

Orsaken till hypervitaminosis A är så gott som uteslutande överdosering genom injektion då de flesta vitamin A injektioner som finns är designade för stora däggdjur och är koncentrerade och därmed svåra att ge till små reptiler.

Injektioner bör endast ge om man är helt säker på brist på vit A.

Vattensköldpaddor har oftare A-vitaminbrist än landsköldpaddor som äter mycket grönt.

Link to comment
Share on other sites

Dessa åkommor kände jag redan till vid överdosering av vitaminerna. Ger överdosering av provitamin samma effekt?

/A

Vet ej svarar en sköldpaddskunnig veterinär på frågan

Känner ni till/är det känt om överdosering av provitaminer exv betakaroten ger samma effekt*?

*Överdosering av A-vitamin ger brännsårsliknande hudförändringar. Kan även orsaka skador på slemhinnor i ögon, mun, njurar och luftvägar.

Överdosering av D-vitamin kan leda till "kalkförgiftning" med förkalkning av olika inre organ.

Link to comment
Share on other sites

Förlåt att jag inte läste alla inlägg först, men har ont om tid - och kunskap i svenska... Men om morötter och vitamin A:

Jag ger inga morötter till min trachemys. Har märkt att det inte alls smälter i hans mage, och det är ju inte naturligt föda till honom. Istället har jag gett vattenväxter och olika slags av sallad. Om den inte smälter alls, finns det kanske ingen fara om överdoseringen av vit a heller? Till mig har den ingen betydelse, för (som sagt) jag tycker att morötter inte tillhör till en trachemys diet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...