Jump to content
Forum Sköldpaddor

AKUT!


johan

Recommended Posts

Hej alla. Jag är ganska så orolig.

Igår städade jag akvariumet till min ena sköldpadda.

Jag brukar ha henne i ett rum med stängd dörr. Igår krafsade hon som hon brukar på dörren. Svårt att förklara exakt, men hon ställer sig på baktassarna och glider ner osv.

När jag hade städat färdigt och skulle hämta henne för att stoppa in henne i akvariumet igen, såg jag att det var blod på golvet. Vid närmare titt visade sig att hon hade brutigt ena klon.

Det finns c:a 2/5 delar kvar av den. Jag misstänker att det egentligen inte är farligt utan att det växer ut igen. Men jag är ändå orolig för att det skall bli infektion mm. Har hört att det inte är bra om pulpan i klon skadas.

Har aldrig klippt klon heller. Det stämmer väl att man inte skall göra?!

Hoppas på svar. Tusen tack på förhand. /Johan Sundström.

Link to comment
Share on other sites

Det är ingen större fara, se bara till att såret är rent.

Tvätta av klon, gärna med jodopax eller liknande, och håll koll tills det har läkt.

Vattensköldpaddor skall du normalt inte behöva klippa klorna på nej.

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

jodopax? Finns på Apoteket?

Då behöver jag förhoppningsvis inte oroa mig mer. men ni kan säkert tänka er hur illa det ser ut när man öppnar dörren och ser en massa blod...

Tack så mycket för det snabba svaret Jeppe.

Link to comment
Share on other sites

jodopax? Finns på Apoteket?

Då behöver jag förhoppningsvis inte oroa mig mer. men ni kan säkert tänka er hur illa det ser ut när man öppnar dörren och ser en massa blod...

Tack så mycket för det snabba svaret Jeppe.

I jeppes inlägg står jodopax, vet inte ifall han ändrat, ifall du läst fel, eller ifall det är samma sak, men för att vara säker på att inga felaktiga preparat blandas in så hugger jag ;)

Link to comment
Share on other sites

Kom och tänka på en sak. Jodopax (såg fel innan men ändrade) det är desifiserande?

Kan man ta någon annan sort eller är det något som måste likna jodopax och hur vet man vad som är likt det?!

Link to comment
Share on other sites

Jodopax ska man inte använda direkt på sår,det är ganska starkt,om man måste använda det kan man ju alltid späda ut det.

Har även hört att man ska använda handskar när man använder det pga frätningsrisk.

Link to comment
Share on other sites

Men herregud... Ska jag ge frätande grejer till sköldpaddan???

Funkar det inte lika bra med vanligt desinfiktionssprit? Eller måste det vara en speciell sort?

Inte för att låta oförskämd, men vet ni verkligen vad ni pratar om?! Låter lite konstigt att man ska ge frätande saker till sitt husdjur...

Link to comment
Share on other sites

Som så många andra mediciner/kemikalier så är det en doserings/spädningsfråga.

Jodopax är frätande i outspädd form men fungerar alldeles utmärkt som sårrengöring i utspädd form.

Du kan alldeles säkert använda annan typ av sårtvätt, exempelvis Asolsprit eller Desivon.

/A

Link to comment
Share on other sites

Inte för att låta oförskämd, men vet ni verkligen vad ni pratar om?!

Ja.

Jag har använt jodopax till mycket djursår, men precis som Andreas säger ska det spädas först.

Den största faran med rätt utspädd jodopax är de röda fläckarna, de är väldigt svåra att få bort.

Tanken är naturligtvis att få såret rent, och det går lika bra med någon annan bakteriedödande sårtvätt

gärna med jodopax eller liknande
:)

Det finns inga helt "snälla" medel att ta kål på bakterier med, de skall alltid användas med sunt förnuft och med rätt dosering/efter ordination.

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Okej, men då provar jag först med en annan sårtvätt som jag har hemma . Jag köpte den ganska nyligen. Tusen tack för svaren.

Så jodapax är en röd blandning? Ni menar alltså att om man tappar den på tex. en tröja så är den svår att få bort.

Link to comment
Share on other sites

Ni menar alltså att om man tappar den på tex. en tröja så är den svår att få bort.

I princip omöjligt att få bort fläckarna...

/A

Link to comment
Share on other sites

Jag har använt "Jodopax för Hud och Sår", som jag köpte på apoteket, till Mimmis skal när hon hade problem med det.

Har inte haft några problem alls att få bort fläckar från kläder och handdukar, bara tvättat som vanligt.

Har heller inte använt handskar när jag har kletat detta på henne.

Finns 3 sorters jodopax på apoteket, för Hud och Sår, för Mun och Svalg och Jodopax Vet.

Antagligen är det Jodopax Vet som är mer frätande.

Vore ju väldigt jobbigt om Jodopax för huden och munnen vore frätande.

Hoppas sköldisen din kryar på sig!

Link to comment
Share on other sites

Jag har också använt jodopax till våra djur. Det användes även i alla stall jag kommit i kontakt med. Det finns vad jag vet inget bättre desinfektionsmedel än jodopax. Inte allt för dyrt. Håller sig bra. Och gör det den ska göra. Och fördelen med att det måste späs ut, är att man kan reglera styrkan lite beroende på var man ska använda det. Men man ska alltid följa grundreceptet så långt det går.

Link to comment
Share on other sites

En fråga ang. detta: Jag använer ett denfitions medel som jag har hemma några ggr i veckan. Men det försvinner väl när den simmar? Det är lite vitt och lite tjockare runt nagelbandet. Ser inte så farligt ut så jag tror inte det är infekterat. Att det är lite svullet när det läker får man väl räkna med. Men hur ser man när det är dags att gå till vetrinären? Hur "illa" ska det se ut?

Link to comment
Share on other sites

Om det inte ser infekterat, eller irriterat ut, så kan du nog vara lugn.

Börjar det bli rött, eller vara sig, bör du göra ett besök hos veterinären.

Vitt och lite svullet låter som ett rent sår under avläkning.

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...