Jump to content
Forum Sköldpaddor

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

agila

Allergi

Recommended Posts

agila

Jag undrar om någon känner till att det förekommer att man kan vara allergisk mot landsköldpaddor? Vi är en väldigt allergisk familj som sedan i höstas utökat familjen med två Egyptier.

I början blev jag jättedålig dock ej av paddorna utan av sanden(som vi tagit från barnens sandlåda och som visade sig vara full av kattkiss. Katt är jag SÅ allergisk emot) samt av hö. Nu har vi ren sand och jord som ej innehåller gödnig av något slag och det funkar bra. Vi har också provat oss fram till vad för torkade växter som funkar så nu mår jag bra.

Det är ju proteinet och inte pälsen i sig som man reagerar på när man är allergisk mot pälsdjur så då borde man väl kunna regaera på paddorna också eller?

Vore intressant och höra Er åsikt. :unsure:

920810

Hej!

Ännu en allergiker här! Är också väldigt allergisk mot katt. Men också mot olika sorters gräs. På zoonen.com står det så här: Vi måste höja ett varningens finger för terrarie djur. Också sånna djur eller deras foder, kan ge ifrån sig mer eller mindre allergi framkallande ämnen. Det står också att om man har ett välstädat hem och är försiktig med var man vistas är det mindre chans att man utsätts för en allergisk reaktion.

Jag är ändå tveksam mot att sköldpaddorna skulle släppa ifrån sig allergi framkallande ämnen, isåfall i väldigt liten mängd men maten såsom gräs och hö eller så kan man ju reagera allergiskt mot. Har bara sett sån här info på zoonen.

Så jag skulle inte tveka med att skaffa sköldpaddor för att dom kanske kan vara lite allergi framkallande! Jag har haft sköldpaddor i flera år och har inte märkt något!

:)

Lycka till//Stina

920810

Såg inte att ni redan har skaffat sköldpaddor :D

stefan

De allergener som finns hos katt finns ej hos några reptiler.

Känner inte till någon allergen hos någon herptil, däremot i substrat/mat osv.

agila

:) Hej igen!

Neej jag har inte heller hört talas om att man kan vara allergisk mot paddor men som sagt mot maten....Vi har haft våra paddori tre månader nu och efter det att vi ändrat mat och burens innehåll så har jag inte varit dålig alls.Var mest nyfiken om någon hde hört något annat. Det tycks ju som att de är ett "säkert" djur för oss allergiker. Häärligt! ;)

P-A
Vi har också provat oss fram till vad för torkade växter som funkar så nu mår jag bra.

Vilka torkade växter kan du ge?

agila
:) Vi fick paddorna ganska sent så vi hann inte torka växter själva utan vi har köpt färdig torkat framförallt då maskros och groblad. Det finns ju tyvärr ett ganska begränsat utbud (i alla fall vad vi har hittat så här långt). Torkat har paddorna tillgång till hela tiden som lite tidsfördriv..men dom tycker att det är gott också och favoriten är groblad.Vi tar gärna emot tips på andra växter som paddorna kan äta-i torkad form. Vi är lite osäkra på vad som är ok?:rolleyes:

Inga-Karin

Hej !

Vill bara instämma i föregående talare.

Ingen_ som jag har hört talas om, reagerar på landsköldpaddan i sig, men foder, kan säkert ställa till en del.

Där kan jag tänka mig att P-A:s pellets borde kunna vara ett nog så bra alternativ övrig kosthållning, ja tom. överlägset annat ! ;-)

Substratet får inte vara för torrt och dammande och kanske du, som vi, har glädje av en "bauta" kaninbur med plastbotten, plexiglassidor och nätlock vintertid. Sommartid bör alla få chansen att vistas utomhus.

Hälsningar från en pälsdjursallergiker, tillika allergi/astmassk. och praktisk utövare sedan-59

Gå gärna in på vår hemsida http://www.abrinkens.tk så ser du vad jag har att brottas med och ett är då säkert........ Landsköldpaddorna har aldrig vållat några som helst probllem för mig. Fast nog kan det finnas individuella skillnader, men mindre när det gäller landsköldpaddor. Lycka till med ditt val av ett mycket intressant och även tillgivet husdjur.

Hälsningar Inga-Karin

hermitcrab
Ingen_ som jag har hört talas om, reagerar på landsköldpaddan i sig, men foder, kan säkert ställa till en del.

Där kan jag tänka mig att P-A:s pellets borde kunna vara ett nog så bra alternativ övrig kosthållning, ja tom. överlägset annat ! ;-)

Jag är ingen expert på det här, är blivande paddägare. Men jag vill bara nämna att jag tycker att Pre Alpin Testudo som P-A säljer luktar väldigt mycket som hö. (Vilket egentligen inte är så konstigt, eftersom det innehåller gräs bl. a.)

I början blev jag jättedålig dock ej av paddorna utan av sanden ... samt av hö.

Eftersom du skriver att du inte tål hö tror jag att du kan få problem med PAT pellets. Men det är ju värt ett försök! :) Och jag kan tänka mig att det är frustrerande att äntligen hitta ett djur som du tål, och sedan få allergiproblem pga djurets mat. :(

Mimmi
Eftersom du skriver att du inte tål hö tror jag att du kan få problem med PAT pellets.

Pelletsen ska ju blötläggas, det borde väsentligt minska (kanske eliminera) risken för någon eventuell allergireaktion.

Inga-Karin

Bra påpekanden av er båda två.

Rent ut, så har jag aldrig haft PAT hemma, men utgick ifrån att det inte luktar lika starkt, som sitt ursprung.

Som sagt var, foder och substrat kan bli ett dilemma, men det går säkert att finna en lösning, så ge inte upp !

Lycka till hälsar I-K

agila

:blink: Tack för alla svar!

Ja PAT luktar en hel del..lite mindre blött men i alla fall.Jag provar mig fram och det som funkar bäst så här långt är torkade maskrosor och groblad (ska prova nässlor nu också) Det luktar först ganska starkt men lukten avtar snabbt och då vi ger paddorna mat på morgonen så är det doftfritt när vi kommer hem igen senare på dagen/kvällen. Paddorna får naturligtvis också färsk mat! Färska blad och sallad reagerar jag ej på. Tack för tipset med kaninbur Inga-Karin! Kan man köpa den här typen av bur i en vanlig zoo affär ? och vet Du någonting om pris? Hur stor är Din bur?

• Create New...