Jump to content
Forum Sköldpaddor

Urinämne


Mimmi

Recommended Posts

I lördags upptäckte jag en vit liten massa invid min "flavvos" avföring. Har aldrig sett det tidigare, trodde det var mask (eller del av mask). Kollade i lupp, men tyckte det verkade vara urinsyra, som landsköldpaddorna har. Jag trodde inte sumpsköldpaddor har urinsyra. I sensomras när jag skulle ta ut Anna i utehagen, så kom det en klar vätska som jag tolkade som "vanlig" urin.

Har ni andra sumpisägare märkt att era sköldisar har den vita urinsyran? Kan de ha både urinämne (tror vanlig urin heter så) och urinsyra?

Urinsyran är väl i så fall ett tecken på släktskap med landsköldpaddorna?

Link to comment
Share on other sites

Guest Lilli-Ann

För någon vecka sedan då Soppan och Berta badade såg jag att det kom lite vitt då Soppan kissade. Jag har inte sett det tidigare någon gång.

Var urinsyran fast i konsistensen? Det som kom från Soppan var bara som vitt slem ungefär...

Link to comment
Share on other sites

Intressant! Konsistensen var mjuk, slemaktig. Man blir ju lite orolig att det är ngt problem med njurarna. Men papegojor ex vis har ju både urinsyra och urinämne, så det kanske är möjligt för sköldisar också. Vad jag förstår så är landisarna äldst, övriga har utvecklats från dem. Så urinsyra kan ju vara en rest, kvarleva från den tiden. Båda vara arter är ju också rel. landlevande. Himla intressant, hoppas någon vet mer om detta, men kul att höra att du sett det hos Soppan.

PS, rubriken på inlägget skulle vara urinsyra egentligen...

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Jag har 2 st Terrapene Carolina paddor som jag aldrig sett något vitt från urinen av. Jag har haft mina i 2 år och under denna tid har det alltså aldrig förekommit någon missfärgning alls via urinen, inte ens detta vita alla pratar om att det är vanligt för skölpaddor.

Skulle jag upptäcka detta skulle jag nog förmodligen kontakta en vetrinär för att fråga om detta. Eftersom detta aldrig hänt mina sköldpaddor iaf.

Lycka till!

Mvh Åsa :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Det normala verkar ju i a f vara att urinen är en rel. klar vätska, alltså urinämne. Jag tror att den vitaktiga urinsyran kan vara ett tecken på att miljön varit för torr, har ökat fuktigheten.

Det verkar som att sumpsköldpaddor har förmågan att koncentrera urinen i form av urinsyra, precis som landsköldpaddorna kan. Jag ska ringa en reptilveterinär och fråga om detta. F ö verkar Anna frisk. Har bara sett denna ev. urinsyra en gång. Bra att ha detta forum, och höra andra sumpisägares erfarenheter.

Link to comment
Share on other sites

Har talat med Roslagstull. Fick svaret att det är normalt med den typ av urin som jag beskrev, inget att oroa sig för :lol: Det är mer normalt att en sådan vitaktig urin förekommer, än att den aldrig förekommer. Jag blev så lycklig att jag glömde fråga mer om denna sorts urin, t ex vad den kan bero på, vad den innehåller. Om jag får veta något mer så återkommer jag.

Eftersom svaret gäller flavvon, det var ju den art jag frågade om, så vet jag inte hur det är hos övriga sumpsköldpaddsarter. Jag fick svara på en del frågor bl a om hur Annas urin normalt brukar vara.

Det har ju varit väldigt torr luft den senaste tiden, åtminstone där jag bor. Anna har de senaste dygnen nästan konstant legat i badet (vattendelen). Idag dök det upp en daggmask, hade ramlat i vattnet, ett snabbt byte för Anna.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lilli-Ann

Skönt att höra att det var helt normalt.

Jag kan inte säga om Soppan har så normalt eller inte, han gör alla behov i vattnet och jag har inte sett något vitt tidigare varken från han eller Berta. Den där gången var nog en ren "lyckträff" att jag råkade se precis när han kissade.

Soppan har också varit väldigt mycket i vattnet den senaste tiden, även om han sedan ligger stilla någon dag emellan. Han är ofta i farten sent på kvällen, därför har jag lyset på till ganska sent ca 22.30, direkt lysrören slocknar går han och lägger sig :)

Link to comment
Share on other sites

Det besked jag fick var att det är mer vanligt förekommande (normalt) att detta kalkliknande urat överhuvudtaget förekommer, än att det aldrig någonsin förekommer. Om det är bra eller dåligt vet jag ej egentligen, bara att jag inte behöver oroa mig.

Jag har bara sett det någon gång, men precis som du Lilli-Ann, så har jag inte full koll.

Periodvis är Anna en riktig nattsuddare, tillbringar hela natten i badet skulle jag tro.

Jag har en 60 W keramikvärmare (inget ljus) rel. högt över vattendelen. (Över vattendelen är det rel. öppet). Hon/han! verkar trivas med den vattentemp.

Kan det vara så att överskottskalk kan avges med den vita urinsyran? Vore helt klart intressant att veta mer om detta.

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara svårt att uttrycka sig. Såg att jag skrivit "inget ljus" över vattendelen, men det har jag ju förstås (UV-rör och dagsljusrör). Menade bara att keramikvärmaren inte avger något synligt ljus, det kanske ni förstod...

Ha en trevlig helg!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...