Jump to content
Forum Sköldpaddor

akvarie mått


Lena

Recommended Posts

... är på jakt efter ett nytt akvarium (vilket jag nämnt förut fall någon tycker jag tjatar)

På blocket och liknande ställen står det ofta bara liter.. typ 200liter eller så.

hade tänkt ett ca 150cm långt och 60 brett och högt. Hur många liter är det? hur räknar man? har för mig b*h*d? rätt?

Borde nog gå om grundskolans matematik.

Link to comment
Share on other sites

l*b*h i dm ger svar i kubikdecimeter vilket är detsamma som liter.

alltså 540 liter.

/A

Link to comment
Share on other sites

Lättare att tänka är kanske de olika nivåerna. Jag förutsätter här att du börjar med decimeter mått (1dm = 10cm, dvs 1m = 10dm och 100cm = 10dm).

Först har du Längd och bredd på bottenytan. När du multiplicerar ihop dessa två så har du arean av botten:

Längd * Bredd = Bottenarea (kvadratdecimeter)

För att få volymen så lägger man till den tredje axeln - höjden:

Bottenarea * Höjd = Volym (Liter eller kubikdecimeter)

Att tänka på är att för varje nivå så försvinner information, får man bara bottenarean kan man inte veta hur brett eller långt akvariet är utan att ha koll på modellnummer, har man bara volym så vet man inte alls hur det ser ut, bara hur mycket vatten det rymmer.

Link to comment
Share on other sites

aha! tack så mycket... då kan jag klura lite. .. har hittat en akvarium på 500 liter och om jag räknar med att standard bredd och höjd är ca 40-60cm och utifrån det kanske jag kan räkna ut längd och själva bottenyta...

*nöjd*

Link to comment
Share on other sites

Det bästa är väl om du kan få måtten av säljaren innan köp. Det är inte alltid folk har koll på hur många liter deras akvarier rymmer.

Link to comment
Share on other sites

aha! tack så mycket... då kan jag klura lite. .. har hittat en akvarium på 500 liter och om jag räknar med att standard bredd och höjd är ca 40-60cm och utifrån det kanske jag kan räkna ut längd och själva bottenyta...

*nöjd*

Ja, du kan extrahera en konstant ur volymen ifall du har två andra.

Höjd = Volym / (Längd*Bredd)

Bredd = Volym / (Längd*Höjd)

Längd = Volym / (Bredd*Höjd)

Men jag håller på Mimmi, de flesta verkar inte förstå hur man mäter liter, eller så "vet dom inte" när dom säljer.

Link to comment
Share on other sites

En kvalificerad gissnig om akvariet är på ca 500 l är att det håller standardmåtten 150*60*60 vilket ger 540l.

/A

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...