Jump to content
Forum Sköldpaddor

sumskolpaddor


robban

Recommended Posts

Hei, kan noen hjelpe meg å finne ut hva slags skilpadder jeg har?? Har overtatt 2stk sumpskilpadder, å det skal hvist nok være gutter.. Dette er desverre alt jeg vet om disse 2 raringene.. Forer de med noen små reker å noen skilpaddepellets, også får de litt salat å grønt innimellom, men de spiser ikke så mye sånt.. Har jo ordnet sånn at de kan både være på land å på vann.. Men dette er desverre alt jeg kan om disse flotte dyrene så tips, råd o.l mottas med takk!! hmmm får tydeligvis ikke ut bilde her men de ligger på galleria... e

Link to comment
Share on other sites

Min gissning: Trachemys scripta scripta (gulbukad vattensköldpadda)

Min också

Tar mig friheten att flytta ämnet till vattensköldpaddor.

/A

Link to comment
Share on other sites

lurer fælt på denna krabaten også.. er det noe sted det går å finne noe info om de forskjellige arter?? hva de liker å spise, hvordan de helst vil ha det, tempraturer o.l ??? hmmm får tydeligvis ikke med bilde av den.. men den er også på galleria..

Link to comment
Share on other sites

gallery_907_20_396740.jpg

Bild på den andra sköldpaddan om någon kan artbestämma med hjälp av den? Fler finns i Gallerian.

Annars finns det ett galleri på chelonia.org som kanske kan vara till hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Tusen hjertelig takk for svar!! Er det greit å de 2 i samme kar?? å spiser de det samme?? dette var jo en kjempe kjekk side, de virker veldig glad i hverandre for den ene krabber tilstadighet oppå den andre, (den minste på toppen (graptemys)).

å de lager faktisk endel lyder, det skal være sånn det eller?? jeg har som dere sikkert har skjønt aldrig hattt skilpadde tidligere..

Link to comment
Share on other sites

Min gissning är (Äkta)Kartsköldpadda, Graptemys geographica.

/A

I min tidigare tråd(Art) sa du att det var en annnan typ av kartsköldpadda, jag tycker att de ser likadana ut på denna bild som min ;)

Link to comment
Share on other sites

mimmi: bara måste säga: aaaaahhhhhhhh guuu så sööööööt!!!!111eleven ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurte litt på en par timg til, min trachemys scripta liker seg veldig godt på land å kan god sitte under lampen i flere timer.. er dette normalt?? har vanntemperatur på 24-28grader, han lager eller hun lager også lyder når hun\han er på land piper litt liksom.. er dette også vanlig?? hun\han stikker ikke av når jeg kommer men min graptemys er mye mer sky, han spretter uti med en gang jeg nærmer meg.. Send meg gjerne en mail eller en beskjed privat med noen tips å råd å sånt, det hadde jeg satt veldig pris på..

Her i norge kalles de sumpskilpadder men dere kaller det vannskilpadder, de liker seg veldig godt på land men er det sånn å forstå at de må være i vannet for å spise?? det blir mye gris når jeg skal gi de eple, tomat, salat å lignende men min graptemys vil ikke spise i et kar ved siden, trachemysen spiser uansett, den er altid sulten :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

hei igjenn, det er mye jeg lurer på... for å få i skilpaddene mine litt kjøtt, kan jeg gi de litt hundemat på boks?? har lest dette.. :blink: jeg har bare pellets å sanne gammarusreker å grønnsaker som jeg gir dem.. trachemysen min, bernie er desverre blitt litt tykk da jeg var litt for ivrig med mating da jeg fikk dem, men min graptemys, elvis er ganske fin i formen :D da jeg fikk de var de helt grønne å grodd igjenn men jeg vasket de med en tannbørste å da ble de fine., men trachemysen min (altså bernie) holder på å bytte noen skall plater, er det noe ekstra jeg bør passe på da?? han liker seg veldig godt på land nå om dagen.. :rolleyes: de har en egen plass med en svinedyr lyspære som de ligger å soler seg, men kan man kjøpe disse pærene noen andre steder enn på dyrebutikk(da det er voldsomt dyrt her)??? har også en spotlightpære som står på den andre stenen, å den kostet vel 20kr på claes olson, men vet ikke hvordan det er men sånne uv-a-b stråler ifra den..

Skal overta ett større akvarium nå når vi flytter, med lysarmatur å sånt, men det får jeg jo ikke brukt hvis jeg skal ha disse uv-a-b pærene?? kommer det noe uv stråler fra lysstoffrør?? :unsure: har ikke så mye peil så alle svar mottas med takk :D

Link to comment
Share on other sites

også lurte jeg på litt sånn akvarie utstyr å sånt.. finns det noen sider med sånt på svensk?? gjerne billig.. filter o.l

har et akvarium på 160ltr med min 2 luringer oppi :rolleyes:

gjerne brukt, men alt av interresse :unsure:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei igjenn, har lest litt om land-delen.. Bør det være sand\grus på land-delen??

jeg har en trachemys scripta scripta å en graptemys så noen egg er det vel ingen sjangse for?? Men hvor viktig er det med grus\sand?? Mine to luringer liker seg veldig godt på en rot... :o

Kan jeg skaffe meg en graptemys til å evt prøve å få egg???

Link to comment
Share on other sites

hvordan er det med han å hunkjønn?? min graptemys har en lite hale men det har ikke trachemysen.. er de med haler han å de uten hun??? trachemysen min ser ut som en hun, har ikke spesielt lange klør eller noe.. men min graptemys er jeg mer usikker på...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...