Jump to content
Forum Sköldpaddor

Reptiglo 2.0 Vs. 8.0


eaglemountain

Recommended Posts

Hej! Våran sköldpadda har alltid haft ett Reptiglo 2.0 + att vi har en varm landdel (ca. 30 grader) via reflektor spotlight.

Nu funderar vi på att byta till ett Reptiglo 8.0 eftersom vi läst runt på detta forum och det verkar mycket bättre från det fakta vi fått.

Bara synd att inkompetenta djuraffärs ägare sa till oss att vi skulle ha 2.0 från början, vilket jag nu tvivlar på eftersom hon är en stor dam som behöver mycket solljus.

Verkar det vettigt att vi skaffar ett Reptiglo 8.0 till våran dam.

Mvh

Christer

Link to comment
Share on other sites

I reptiglo 2.0 finns vissa vitaminer som inte finns i reptiglo 8.0. Om man vill ha varmare så kan man sätta in båda, för de vitaminerna bör sköldpaddorna få via lampan.

I affären jag va i sa de även att 8.0 var för ökensköldpaddor och 5.0 var för sumpsköldpaddor ocg slutligen 2.0 till vattensköldpaddor.

Jag minns inte riktig vilken vittamim det var om det var kanske d-vitamin eller var det var, det kan man läsa på förpakningen.

Link to comment
Share on other sites

Repti.glo 2.0 är egentligen ett dagsljusrör, ger på 25-30 cm nästan ingen UVB-strålning.

femman och åttan ger mer UVB och effekten beror på avståndet.

Skulle tro att 5.0 ger samma strålning på 20 cm som 8.0 på 30 cm.

UVB-strålning behövs för att djuren ska kunna producera D3-vitamin som behövs för att kunna tillgodogöra sig kalcium.

Herbivorer (växtätare) är mer beroende av UVB än karnivorer som får i sig vitamin D3 genom födan (bytesdjur)

Vilken höjd över sköldpaddan sitter rampen på?

Har du plats för ett eller två rör?

Link to comment
Share on other sites

Till vattensköldpaddor som äter en hel del animalisk föda och därmed får i sig en del D3 vitamin genom kosten KANSKE ett 2.0 rör kan räcka om det sitter tillräckligt nära djuret. Med tanke på att prisskillnaden är såpass liten mellan rören skulle jag välja Reptiglo 8.0 eller ännu hellre Zoomed reptisun 5.0

/A

Link to comment
Share on other sites

Men har jag uppfattat det fel då, jag trode att D3-vitamin bara fanns i repti glo 2.0 men att det var starkare uvb-strålning i 8.0

Link to comment
Share on other sites

Men har jag uppfattat det fel då, jag trode att  D3-vitamin bara fanns i repti glo 2.0 men att det var starkare uvb-strålning i 8.0

Det finns inget vitamin i lampor/rör.

De olika repti glo-rören ger olika grad av UVB-strålning 8.0 mest 2.0 minst.

UVB-strålning behövs för att djuren (och vi) ska kunna bilda D3-vitamin i kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Ok då lärde jag mig något nytt ja me:)

Men vad är det då som står på förpackningen D3 2 procent eller vad det stod på repti glo 2.0

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Lysröret sitter på 20cm höjd ovanför vattenytan. Jag köpte ett Repti Glo 5.0 eftersom jag vill pröva det först pga. att hon haft 2.0 tidigare, på så vis blir inte bytet för "kraftigt" för den styrka hon är van.

Funderar på att köpa en dubbelrörssarmatur så att man kan köra 2st rör.

En dum fråga. Vårat Repti Glo 5.0 är på 20w, skall man ha en 20w glimtändare då?

Glimtändaren måste bytas och den som sitter där visar 4x80w. Låter högt eller vilken betydelse har det.

Mvh

Christer

Link to comment
Share on other sites

japp det står 4-80w hehe sorry läser som en kratta. Men hursomhelst så lyser då det nya röret med en sådan glimtändare så det kanske får duga.

Link to comment
Share on other sites

4-80W betyder att glimtändaren passar till rör som är på 4 till 80W. Det finns även glimtändare avsedda för dubbla rör, dvs en tändare till två rör.

Vad gällande lysrören så är "siffran" repti-glo 2.0, 5.0 osv andelen UV-B ljus, dvs 2%, 5% osv.

Det är UV-B ljus som gör att kroppen själv kan producera D3 vitamin.

Rören lämnar även UV-A ljus.

Själv köpte jag mig ett JBL Solar Repti Sun rör med 36% UV-A och 8% UV-B till familjens 2 nyinköpta Graptemys pseudogeographica kohni

Tänk på att glas inte släpper igenom UV-ljus.

Link to comment
Share on other sites

Det kan skilja mycket i kvalitet mellan olika fabrikat. Jag har UVB-mätare.

Av de traditionella rören ger Zoomeds reptisun 5.0 mest UVB och dessutom i de delar av strålningsspektrat som är viktigast för D3-produktion.

Zoomed har kommit med två nya produkter: reptisun 10.0 (rör) och reptisun compact 10.0 lågenergilampa (26W) med vanlig sockel.

17newtubeschart.gif

Link to comment
Share on other sites

Zoomed har kommit med två nya produkter: reptisun 10.0 (rör) och reptisun compact 10.0 lågenergilampa (26W) med vanlig sockel.

Det unika med 10,0 rören är att de på 50 cm avstånd ger samma mängd UVB som 5,0 rören ger på 30 cm. När det gäller djur som hålls i terrarium är detta en enorm fördel då de flesta terrarium är betydligt högre än 30cm.

Till sköldpaddor som hålls i lådor innebär det fördelen att armaturen kan hänga högre upp.

/A

Link to comment
Share on other sites

Till sköldpaddor som hålls i lådor innebär det fördelen att armaturen kan hänga högre upp.

/A

Eller hänga kvar på samma höjd och ge mer UVB kanske?

Link to comment
Share on other sites

Det är ju också ett alternativ...

Det finns en baksida med rören... De är grövre än ett vanligt rör, de har samma grovlek som 5,0 rören hade innan de blev smalare.

Detta gör att det kan vara problem att sätta dem i vissa armaturer. Fattningen är dock densamma som på ett vanligt rör.

/A

Link to comment
Share on other sites

Self-determination

We all know that reptiles need a "heat gradient" and part of their normal behaviour involves moving in and out of the warmth so that they maintain a healthy body temperature. Since some reptiles are also aware of ultraviolet light "gradients" and will actually move in and out of them according to their bodily vitamin D3 status and requirements, it would thus seem very appropriate to provide our animals with UV light in the same way we provide heat, ensuring they can choose how much, or how little UV they absorb by establishing a UVB gradient in our vivaria. 

UVB Recommendations for different species.

"Sun-worshippers"

Some reptiles are described as "sun-worshippers" including uromastyx, bearded dragons, chuckwallas, and many species of tortoise. In the wild, these spend many hours a day exposed to hot sunshine and high UVB levels, in places  such as the Mediterranean, Arizona and the Australian outback where peak readings of 350 - 450uW/cm² are commonplace for two or three hours a day, around noon, in the summertime.

What UV Light do Reptiles Need?

Med denna filosofi borde en UVB-lampa typ Powerun vara bättre än ett rör.

Link to comment
Share on other sites

Något som jag fullt ut köper. Jag hade inte haft Powersun i alla burar med djur som kräver UV om jag inte tyckte det var det bästa alternativet.

I mindre terrarium eller lådor kan det dock bli attans varmt med en Powersun vilket jag anser kan motivera Lysrör som alternativ. Jag kompletterar även min Powersun med att ha ett UV-rör i varje bur men jag skulle gissa att det är lite överambitiöst...

/A

Link to comment
Share on other sites

Med denna filosofi borde en UVB-lampa typ Powerun vara bättre än ett rör.

Intressant. Men om man då och då vill skapa lite sämre väder, utan "sol" ( lite färre soltimmar under en dag eller färre soltimmar under vissa årstider) så innebär det i så fall att sköldpaddan blir utan UVB om man släcker Powersun. (Man kan även variera klimatet genom att höja lampan). Även under molniga dagar så nås väl marken av UVB?

Det bästa är kanske att ha två UV-källor, även en uv-källa som inte alstrar värme? Men å andra sidan faller det här med reptilernas självbestämmande i så fall, att kunna förflytta sig in och ut ur UV-ljuset. De får möjlighet att flytta sig in och ut ur olika starkt uv-ljus. Längre ner i vattnet så är det kanske inget uv-ljus.

Det beror kanske också på om det är en land- eller vattensköldpadda: akvarier/landdelar är ofta små så det kanske blir för hett med Powersun. Men det beror ju på vilket avstånd man sätter lampan på :)

Det får inte bli på bekostnad av dagsljuset (belysning).

Link to comment
Share on other sites

Angående det här med variation så slog det mig en annan sak också.. Varför kör vi stenhårt med dagsljusrör? Vore det inte bättre att byta ner sig, framförallt när man går mot dvala? Dvs, ha igång det lite längre men med mindre färg så det tillslut blir natt på dagen.. Ja ni fattar, en trestegs variation kan man ju enkelt göra. En tanke bara..

Förövrigt tror jag också stenhårt på Powersun/Active UV Heat lampor, men jag tror man kan återskapa nästan lika bra klimat med uvrör. Uvrör / dagsljusrören skapar ju inte direkt någon större värme, så att sätta en spotlight som pekar ungefär i mitten av deras träffpunkt borde göra att de går dick och solar, och därmed kan reglera värme/uv ganska bra iaf.

Då UV rören tidigare haft dålig spridning på UVn så krävdes det att sköldpaddorna var rakt under dom i princip. Och då fungerar ju teorin med uvrör+spot väldigt bra.

Sen är det väl lite som Mimmi säger, UV och värme hänger inte helt ihop, UV krockar inte alls med samma saker som värme gör och tvärtom, så ute i naturen blir det antagligen rätt stora skillnader, mulen dag är ett bra exempel, men det finns även andra exempel så som att gå i en skog, du kommer få en massa UV på dig men det kan ändå vara svalare temperatur i "fläck skuggan".

Någon som sa att filosofi och vetenskap är motpoler? :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej!

Vart kan man köpa de här uv-ljusen?

Jag var inne och frågade på zoo giganten men de visste inte vad jag pratade om?

Och det är repti-glo 2, 5 eller 8 som man skall köpa?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag har en fråga angående styrkan på ljus och uv i mitt hörn akvarium...

Just nu har jag ett repti glo 2.0 lysrör och ett vanligt ljusrör i mitt hörnakvarium.

har 450 liter vatten i det.

sitter min chrysemys picta belli på landdelen så sitter hon ca 18 cm från lysröret... räcker uv till henne då? ska jag öka styrkan? Det är 18 cm från lysröret till vattnet också för jag har vatten nästan ända upp i akvariumet...

Ska nu i veckan köpa en värme lampa till ön hade jag tänkt för jag har bara 28 grader på landdelen... ska jag köpa en värme lampa som bara avger värme eller ska jag köpa en värme lampa som ger värme och uv?

Djuraffären sa att det räckte med ett lysrör repti glo 2.0 eftersom jag hade så mkt vatten...( vatten ytan nära lysrören)

Link to comment
Share on other sites

Just nu har jag ett repti glo 2.0 lysrör och ett vanligt ljusrör i mitt hörnakvarium.

har 450 liter vatten i det.

sitter min chrysemys picta belli på landdelen så sitter hon ca 18 cm från lysröret... räcker uv till henne då? ska jag öka styrkan? Det är 18 cm från lysröret till vattnet också för jag har vatten nästan ända upp i akvariumet...

Ska nu i veckan köpa en värme lampa till ön hade jag tänkt för jag har bara 28 grader på landdelen... ska jag köpa en värme lampa som bara avger värme eller ska jag köpa en värme lampa som ger värme och uv?

Djuraffären sa att det räckte med ett lysrör repti glo 2.0 eftersom jag hade så mkt vatten...( vatten ytan nära lysrören)

Repti glo 2.0 ger inte tillräckligt med uvb på 18 cm avstånd. Det brukar rekommenderas som ett dagsljusrör.

Jag skulle köpa en Mega Ray 100 W som värmelampa. Den ger både värme, UVA och UVB och behålla resten av belysningen.

Här finns info om belysning/värme:

http://www.skoldpaddormedmera.se/vskputrustning.html

Link to comment
Share on other sites

Djuraffären sa att det räckte med ett lysrör repti glo 2.0 eftersom jag hade så mkt vatten...( vatten ytan nära lysrören)

Repti glo 2.0 är ett dagsljusrör. Det ger inget UVB att räkna med. Använd inte 2.0 som UVB-källa.

Link to comment
Share on other sites

Repti glo 2.0 ger inte tillräckligt med uvb på 18 cm avstånd. Det brukar rekommenderas som ett dagsljusrör.

Jag skulle köpa en Mega Ray 100 W som värmelampa. Den ger både värme, UVA och UVB och behålla resten av belysningen.

Här finns info om belysning/värme:

http://www.skoldpaddormedmera.se/vskputrustning.html

Klarar mega ray av ett och annat vatten stänk? eftersom vattnet är ganska nära en eventuell värme lampa...

Eller tänkte du att jag skulle ha lampan på ett längre avstånd?

mvh

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...