Jump to content
Forum Sköldpaddor

Skilpadder


skilpaddeeier

Recommended Posts

Er det noe forskjell på sumpskilpadder og box turtles?

Og hva med vannskilpadder?

Hvilke arter hører innenfor disse gruppene?

Link to comment
Share on other sites

Gränserna är svävande.

Asiatisk dossköldpadda (Cuora amboinensis) lever mycket i vatten medan Cuora flavomarginata lever mest på land. De amerikanska dossköldpaddorna är landlevande. En art som ofta räknas som vattensköldpadda, reeves kärrsköldpadda (Chinemys reevesi) lever mycket på land.

Här finns svenska djurskyddsmyndighetens försök att skilja mellan land, vatten och sump för de arter som är vanligast i fångenskap:

Sköldpaddsarter

Link to comment
Share on other sites

Det bäst är att inte försöka separera. Vilket kan bli svårt när "Svensson" (vad det nu blir i norska) inte förstår att svenska inte är världsdominant inom vetenskapen.

Ifall man inte BEHÖVER dela in det i grupper så skall man inte göra det, MÅSTE man (ex. i dessa forum, för att få NÅGOT sånär struktur) så får man dra linjen där den känns "bra", i Sverige har vi som sagt hjälp av Djurkyddsmyndigheten, men annars får man nog helt enkelt lita till majoritetens inställning i frågan.

Men det svåra är att rent generellt så har majoriteten inställningen att det är olika "familjer" som tillhör dessa olika "fack", och problemet är att inom dessa familjer finns det inom de "sumpsköldpaddsfamiljerna" mera akvatiskt levande sköldpaddor än inom "vattensköldpaddsfamiljerna".

Eller hur fasiken man nu skall uttrycka sig.. Arghh, ibland räcker inte språket till!

Link to comment
Share on other sites

Jag har av Christoffer fått reda på att det inte bara finns varianterna med eller utan simhud mellan tårna hos sköldpaddor, utan även mer eller mindre simhud mellan tårna.

De som bara har delvis med simhud mellan tårna kanske är anpassade till att leva i sumpmarker, med rel. grunda vattensamlingar, medan de med fullt utvecklad simhud är anpassade till ett mer vattenlevande liv, i djupare vatten.

Jag frågade Christoffer om detta och han skulle kolla in sin "samling", har ej fått svar. (har försökt få honom att delta på forumet, men han har tyvärr inte tid).

Någon som vet mer om detta?

Link to comment
Share on other sites

Jag frågade Christoffer om detta och han skulle kolla in sin "samling", har ej fått svar.

Jag hänger inte riktigt med, vad skulle han kolla?

Självklart finns det ett "spektrum" av olika mycket utvecklad simhud, Kinosternider (slam - och mysksköldpaddor) t.ex. har väldigt väl utvecklad simhud, men de simmar däremot inte, varken bra, eller gärna.

Så jag tror inte helt på argumentet mer "simhud - mer simma".

En europeisk kärrsköldpadda har nästan ingen simhud alls mellan tårna på bakfötterna, men de är väldigt duktiga simmare, och kan hittas både i träskmark, dammar och sjöar.

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Tack Jeppe, pusselbitarna börjar falla på plats :) Men en del återstår som jag hoppas få svar på.

Kan det vara så att de med fullt utvecklad simhud tillbringar mer tid i vattnet, är mer sällan på land? Oavsett vattendjup och om de simmar bra eller inte?

Är slam- o mysksköldpaddorna med fullt utvecklad simhud mycket i vattnet (en del gåendes på botten) i förhållande till den tid de är på land?

Europeisk kärrsköldpadda som nästan saknar simhud på bakfötterna är den en hel del på land också? (även om de är duktiga simmare).

Är det en fördel vid grävning på land att inte ha så mycket simhud mellan tårna?

I så fall kanske argumentet ska vara: mer simhud = mer vattenlevande.

Eller också kanske det inte går att få några ledtrådar till levnadssätt genom att kolla på hur mycket simhud som finns.

Link to comment
Share on other sites

Eller också kanske det inte går att få några ledtrådar till levnadssätt genom att kolla på hur mycket simhud som finns.

Ledtrådar får man absolut, jag skulle vilja påstå att sköldpaddor med väl utvecklad simhud, precis som du säger, är till större del akvatiska än arter med mindre utvecklad simhud, även om de inte nödvändigtvis simmar särskilt bra.

Däremot köper jag inte argumentet om att man kan gissa sig till hur miljöerna de lever i ser ut, utifrån hur mycket, och hur välutvecklad simhud de har.

Europeisk kärrsköldpadda som nästan saknar simhud på bakfötterna är den en hel del på land också? (även om de är duktiga simmare).

Europeisk kärrsköldpadda, som förresten är en väldigt trevlig art, tillbringar mycket mer tid på land än t.ex. slamsköldpaddor.

I så fall kanske argumentet ska vara: mer simhud = mer vattenlevande.

Det är nog en bra sammanfattning :)

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...