Jump to content
Forum Sköldpaddor

Mycket Alger


Lotta

Recommended Posts

Hej!

Jag har problem med alger hos min vattensköldpadda. Det blir jätterent och fint när jag har städat men efter ett par dagar kommer algerna tillbaka, jag har inte haft problem med detta förut när jag fick min sköldpadda.

Har nån något tips på hur jag kan bli av med algerna??

Lotta

Link to comment
Share on other sites

Mycket alger beror på övergödning av vattnet (för mycket näringsämnen från avföring, urin, mat - vilket även innebär att bakterier och andra mikroorganismer kan föröka sig kraftigt).

Även felaktig belysning kan bidra till kraftig algtillväxt.

Vattenväxter konkurrerar med algerna om näringen (bl a nitrat, en form av kväve) och ljuset och minskar på så sätt algtillväxten.

Flytväxter exv förebygger alger på två sätt. Dels genom att de skuggar ytan och dels tar de med sina hängande rotsystem upp näring från vattnet.

Täta delvattenbyten är nödvändigt för att minska näringen i vattnet. Använd en hävert. En arbetsbesparande metod för vattenbyte i denna tråd ) och sug upp bottenslammet vid vattenbyte. Helvattenbyten kan också behöva göras, mycket beroende på hur stort akvariet är. Men det är svårt att ge generella råd ang. vattenbyten.

Matning i separat balja (alt. noggrann bortstädning av matrester) minskar också gödningen av vattnet och därmed algtillväxten.

Såg att du har kartsköldpadda, jag kan inget om hur den är, Jeppe eller någon annan kanske kan ge tips på lämpliga vattenväxter. Annars kan du prova med Hornsärv, Andmat och Vattenpest, ingen ska planteras, alla är snabbväxande.

Även javamossa kan funka:

Javamossa brukar fungera, det bästa är om man kan få den att fästa på en rot eller liknande, i ett separat akvarium. När den väl har rotat sig och börjat växa kan man stoppa ner den hos sin sköldpadda, och hålla tummarna.

/Jeppe

Om det är väldigt mycket alger så kanske akvariet/inredningen behöver rengöras.

Om lysröret håller på att ta slut så kan det orsaka algproblem i akvariet.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller Vattenpest Egeria/Elodea densa, är denna bra i ytterligare ett syfte. Växten avger ett antibiotikaliknande ämne vilket gör att blågröna alger (som egentligen är bakterier) inte tillväxer på samma sätt.

/A

Link to comment
Share on other sites

Även om blågröna alger egentligen är bakterier (svårt i och för sig att dra gränser i det här fallet) så beter de sig som växter och kan därmed bekämpas med hjälp av vattenväxter (varav vissa funkar bättre).

Växterna konkurrerar med blågröna algerna om näringsämnen och ljus.

Cyanobakterier, även kallade blågröna alger, är föregångare till kloroplasten i växter och använder sig, liksom växter, av solljuset (eller belysning) som energikälla i fotosyntesen.

Cyanobakterier har funnits i vattnet på jorden sedan urminnes tider. De tar bl a upp mineraler och andra näringsämnen som fosfor och kväve (exv nitrat) ur vattnet och omvandlar dessa med hjälp av fotosyntesen till energi för sin utveckling och förökning.

Ett mildare klimat i kombination med övergödning (av vatten och luft) gynnar tillväxt av cyanobakterier.

De blågröna algerna/cyanobakterierna har stor betydelse för den ekologiska balansen i vattnet, men är vattnet i obalans p g a övergödning (från avföring/urin/matrester/gödning i akvarium, främst kväve/exv. nitrat och fosfor) så blir algerna för många, en s k algblomning sker, djur kan bli sjuka av vattnet.

Om blågröna alger/cyanobakterier

Algblomning och algtoxiner

Om algtoxinförgiftning

Intressant med det antibiotikaliknande ämnet i vattenpest.

Cyanobakterierna bekämpas/begränsas med hjälp av vattenväxter, täta delvattenbyten.

Se till att dagsljusröret inte är för gammalt.

Jag är osäker på hur mycket blågröna alger som krävs för att orsaka förgiftning hos sköldpaddan.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad algborttagningsmedel innehåller, men det jag läst mig till om algbekämpningsmedel är att de skadar nyttobakterierna samt att bl a vattenväxter upptar och lagrar bekämpningsmedlen vilket kan skada djuren som äter av växterna. Men det kanske är skillnad på algborttagnings- och algbekämpningsmedel. Någon som vet mer om detta?

Alger är en naturlig del i ett akvarium i ekologisk balans. De gör nytta i vattnet genom att minska övergödningen. Men problemet är ju om det blir för kraftig algtillväxt. Frågan är om det går att beskriva vad som är "lagom" algtillväxt? Vattnet bör vara klart. På sköldpaddan ska det i a f inte växa några alger, det kan orsaka skalröta. Växer det alger på sköldpaddan så är det ett tecken på dålig vattenhygien. Då måste man göra tätare och ev. större vattenbyten för att minska nitrathalten (och även andra ämnen och mikroorganismer) i vattnet.

Att byta till ett större akvarium kan göra det lättare att hålla en bra vattenkvalité och därmed minska algtillväxten.

Ett dagsljusrör med färgtemperatur (K) runt 6000 - 6500 K bör vara det bästa när det gäller att begränsa algtillväxten. Att byta lysrör - kanske en gång per år eller oftare?, ett uttjänt lysrör gynnar algtillväxten. Belysningstid 10 - 12 timmar (sammanhängande) så att vattenväxterna trivs (kan utföra sin fotosyntes ordentligt). Samt att sköldpaddan trivs.

Link to comment
Share on other sites

Det "roliga" med cyanobakterier är att dom har en otrevlig förmåga att kunna ta upp kväve ur luften även om vattnet är "helt" kvävebegränsat.

Det gör att cyanobakterier brukar vara vanligt förekommande i kar som städas för mycket. Varken växter eller (andra) alger kan tillgodo se sig evntuella andra näringsämnen utan kväve så cyanon får fritt fram att blomma.

Ang. antialgmedel så har jag för mig att de är koppar som är det verksamma ämnet. Problemet är att koppar i för stora mängder även tar död på växter. Inte heller djur mår bra av för höga doser.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag blev lite osäker kring eventuella problem med cyanobakterier i akvarier med vattensköldpaddor där mycket vatten byts. Frågade Akvarielagret om detta.

Svar:

Hej.

Nej, vi har aldrig haft problem med cyanobakterier hos våra sköldpaddor. Dom har automatiskt vattenbyte.

mvh

A-lagret

Här är svar ang. vattenbyte. De har inga problem med alger (eller nitrat). Inte heller med andra bakterier eller parasiter kan jag tänka mig. Det kanske kan vara av intresse att få ta del av även om man själv inte har automatiskt vattenbyte.

Hej.

Våra sköldpaddsakvarier är ca 120 x 50 i bottenytan och fyllda en trettio cm

högt. Det är olika hur många sköldisar vi har. Mellan 5 och tio små är det

vanligaste. Vi har automatiska vattenbyten, 5 minuter varannan timme.

Det bästa sättet att veta hur vattenkvaliten är, är att ta vattenprov på

vattnet och kolla nitraten.

mvh

A-lagret

Glömde men ska fråga hur mycket vatten de byter.

Här är svar från Akvarielagret:

Jag gissar att det är ca 25% om dagen

Hoppas det var av intresse för någon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Mycket alger beror på övergödning av vattnet (för mycket näringsämnen från avföring, urin, mat - vilket även innebär att bakterier och andra mikroorganismer kan föröka sig kraftigt).

Även felaktig belysning kan bidra till kraftig algtillväxt.

......

Om lysröret håller på att ta slut så kan det orsaka algproblem i akvariet.

Gammal tråd, men jag skulle bara lägga till att även värme gör att alger förökas mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Här står det en del om vad som gynnar alger. Alltför noggrann rengöring av filter och inredning tar bort de nyttiga nedbrytningsbakterierna som bryter ned algtriggande ammonium till slutprodukten nitrat.

En "lagom" rengöring av akvariet vid vattenbyte rekommenderas för att inte gynna algerna, alltså att man inte tar bort för mycket av de nyttiga nedbrytningsbakterierna.

På vilket sätt motverkar ett biologiskt filter alger?

Det beror på att ett biologiskt filter snabbt tar bort ammonium, som är det främsta ämnet som triggar alger.

Slutprodukten blir iofs nitrat, som också är en kvävekälla till alger och växter. Men nitrat är lite svårare för algerna att använda men däremot brukar växter kunna bygga upp enzymer som gör att nitrat blir en nästan lika enkel kvävekälla som ammonium.

Förutom ammonium så diggar även alger kaotiska miljöer där näringsnivåer går upp och ner, även syre och koldioxidnivåer får dom att gå igång och börja fortplanta sig. Dom tar förändringarna i nivåer som att det inte finns någon konkurrens.

Dvs så länge man som växtakvarist göder stabilt och håller stabila CO2 och syrenivåer så kommer algerna ligga och lurpassa på bättre tider - tex en hög med ruttnande mat, en död fisk osv.

Så det är inte höga näringsnivåer som får alger att gilla läget, utan förändringarna i nivåerna./defdac

från http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=122538

Link to comment
Share on other sites

En stålborste är bra till att rengöra rötter som angripits av toffsalger.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...