Jump to content
Forum Sköldpaddor

Mina Små Bits!


charlotte bergendahl

Recommended Posts

Ok om de bits nu för de e så små, men hur skall man göra/kan man få de att sluta bita mig? Och varann.

Hur gör man när de e stora kan man ej leka då eller för om de bits då lär det göra väldigt ont.

Charlotte

Link to comment
Share on other sites

Hur gör man när de e stora kan man ej leka då eller för om de bits då lär det göra väldigt ont.

Sköldpaddor ska inte lekas med, de ska vara i sitt akvarium!

/A

Link to comment
Share on other sites

Hur gör man när de e stora kan man ej leka då eller för om de bits då lär det göra väldigt ont.

Sköldpaddor ska inte lekas med, de ska vara i sitt akvarium!

/A

Va, varför skulle man ej kunna leka med sina sköldpaddor? Det har jag alltid gjort.

Och även djuraffärerna säger att det är jättebra. Att man skall ha uppe dom med sig och va med dom.

Så jag tror du har fel.

Link to comment
Share on other sites

Ok om de bits nu för de e så små, men hur skall man göra/kan man få de att sluta bita mig? Och varann.

Hur gör man när de e stora kan man ej leka då eller för om de bits då lär det göra väldigt ont.

Charlotte

Ju mer du kelar med dem när de är små, ju tamare blir dem.

Det håller jag med om men titta på inlägget över, han säger raka motsattsen. Jag tror som dig. Du har ingen teknik=)

Link to comment
Share on other sites

Man måste skilja mellan olika djurtyper. Hundar och katter är sällskapsdjur som man kan kela med. Reptiler och fiskar är prydnadsdjur som man tittar på för att dom är vackra och samverkar med den miljö man skapat åt dem.

Link to comment
Share on other sites

Man måste skilja mellan olika djurtyper. Hundar och katter är sällskapsdjur som man kan kela med. Reptiler och fiskar är prydnadsdjur som man tittar på för att dom är vackra och samverkar med den miljö man skapat åt dem.

Va, det trodde jag inte, överallt i djuraffärer som jag har pratat med säger dom att de mår bra av att vara uppe hos en och få simma i badkaret och leka med en?

Ska man bara låta de vara?

Link to comment
Share on other sites

Om du frågar i en zoobutik som heter Zooab får du ett annat svar (Andreas).

De flesta Zoobutiker ger ofta svar som dom tror att köparna vill ha. Dom säljer sköldpaddor som sällskapsdjur och vill ha nöjda kunder.

För dom som har ett genuint intresse för dessa djur och föder upp tänker i första hand på att djuren ska ha det bra och avstår hellre från att sälja än att sälja till någon som kan misstänkas komma att behandla sköldpaddorna som keldjur eller leksaker.

När vi säljer sköldpaddor till barnfamiljer är vi mycket noga med att betona att det rör sig om prydnadsdjur.

Link to comment
Share on other sites

Om du frågar i en zoobutik som heter Zooab får du ett annat svar (Andreas).

De flesta Zoobutiker ger ofta svar som dom tror att köparna vill ha. Dom säljer sköldpaddor som sällskapsdjur och vill ha nöjda kunder.

För dom som har ett genuint intresse för dessa djur och föder upp tänker i första hand på att djuren ska ha det bra och avstår hellre från att sälja än att sälja till någon som kan misstänkas komma att behandla sköldpaddorna som keldjur eller leksaker.

När vi säljer sköldpaddor till barnfamiljer är vi mycket noga med att betona att det rör sig om prydnadsdjur.

Ok, Tack!

Link to comment
Share on other sites

Och även djuraffärerna säger att det är jättebra. Att man skall ha uppe dom med sig och va med dom.

Så jag tror du har fel.

Vilka djuraffärer då? Vilken art är det du har som de säger att man ska leka med? Vad säger dessa djuraffärer om andra reptiler och kelande (lekande) med dem?

/A

Link to comment
Share on other sites

Och även djuraffärerna säger att det är jättebra. Att man skall ha uppe dom med sig och va med dom.

Så jag tror du har fel.

Vilka djuraffärer då? Vilken art är det du har som de säger att man ska leka med? Vad säger dessa djuraffärer om andra reptiler och kelande (lekande) med dem?

/A

Kan vara som P-A Barkskog skrev tbx, att de i djuraffärerna skriver så på grund av att vi kunder bara ska vara nöjda. Tycker att det e hemskt att man får information av de som man tror kan något (djuraffärerna) så är det ju klart att man följer deras råd. Men skall jag aldrig ta idom längre eller låta de simma ibadkaret?

Link to comment
Share on other sites

Men skall jag aldrig ta idom längre eller låta de simma ibadkaret?

Visst kan du ta i dom och hantera vid vattenbyte och allmän skötsel och visst kan man ge dom lite variation, att ibland simma på lite större yta kan jag tänka mig är positivt, rätta om jag har fel. Grejen är att ditt behov av att hålla i dom strider mot deras obehag att lyftas. Dom klarar av att lyftas men jag tror inte att det är naturligt för dem och att det är obehagligt. Vi lyfter våra landsköldpaddor när dom ska badas eller flyttas till en annan hage eler om vi ska göra hälsokontroll.

Link to comment
Share on other sites

I ett forum på repti.net har Linda Österberg gjort ett mycket klokt inlägg som gäller dabbagamer (fågeställaren har problem med att dabbagamerna blir rädda när handen gör något i terrariet) Jag tror att svaret också kan passa för sköldpaddor:

Min ena dabbagam (har haft honom i tre år) bryr sig inte om mig då jag bökar och stökar i terrariet. Jag skulle definiera honom som handtam. Om jag lägger mat i handflatan ställer han sig med framtassarna i handen på mig och glufsar i sig för fullt. Med andra ord upplever han inte min hand som ett hot.

Jag har inte gjort något specifikt med honom. Han är kvar i terrariet då jag gör den dagliga rengöringen och efter ett par månader slutade han stressa för det men gick helst och gömde sig, efter ett tag stannade han upp och höll mig under uppsikt.

En dag bedömdes jag tydligen inte längre som ett överhängande hot och nyfikenheten tog över. Nu händer det titt som tätt att han går fram och inspekterar vad jag gör då jag städar i terrariet.

Utöver det tar jag ytterst sällan ut mina dabbagamer ur terrariet. En gång i månaden lyfter jag över dem till plastburkar då terrariet skall skuras. Utöver det "känner" jag (så att man känner att de känns OK) på dem med jämna mellanrum, i deras terrarie och utan att lyfta dem.

Jag är av åsikten att de mår bäst i sitt överdimensionerade terrarie, att de blir stressade av att vara utanför det och att man bär omrking på dem osv. Att jag inte håller på och lyfter runt på dem tror jag inverkar på att jag inte bedöms som "farlig" längre.

Jag vet att det finns mängder av reptilägare som påstår sig ha jättetama reptiler trots att de är utanför terrariet flera gånger om dagen och att de älskar att komma ut. Må vara hänt. Men jag låter mina vara i terrariet och de ser inte ut att vantrivas för det.

Låt det ta sin tid och tvinga dig inte på ödlan. Det bästa är att ignorera den då håller på i terrariet (tittar du på den tycker den att du är läskig, petar du på den är du ännu läskigare) och så småningom kommer den att vänja sig vid din närvaro.

Tama blir de aldrig, men handtama går det att få dem. ( i den bemärkelsen att de slutar vara livrädda för en)

Hoppas att det är OK att jag citerar dig Linda.

Link to comment
Share on other sites

Men skall jag aldrig ta idom längre eller låta de simma ibadkaret?

Visst kan du ta i dom och hantera vid vattenbyte och allmän skötsel och visst kan man ge dom lite variation, att ibland simma på lite större yta kan jag tänka mig är positivt, rätta om jag har fel. Grejen är att ditt behov av att hålla i dom strider mot deras obehag att lyftas. Dom klarar av att lyftas men jag tror inte att det är naturligt för dem och att det är obehagligt. Vi lyfter våra landsköldpaddor när dom ska badas eller flyttas till en annan hage eler om vi ska göra hälsokontroll.

OK, tack för ditt svar, rättare sagt skall man inte lyffta de i onödan.

Jag tror jag har gjort rätt lagom för mina paddor. Det låter så. de verkar må väldigt bra iallafall. De leker mycket och simmar och hoppar upp på akvarieväggarna hela tiden. tack för alla svar.

Link to comment
Share on other sites

Charlotte, vad är det för sköldpaddor du har?

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Har jag fattat detta rätt? Du jobbar på zooab eller äger du den/dem? Finns de i hela landet?

Äger en av butikerna. De finns endast i Skåne, än så länge...

Jag träffar ägaren till Lorensborgsbutiken nu i veckan och kommer undersöka om det verkligen stämmer att de säger att man ska kela med vattensköldpaddor....

/A

Link to comment
Share on other sites

Charlotte, vad är det för sköldpaddor du har?

/Jeppe

Hej jeppe! Asså om jag skall vara ärlig så vet jag inte vad de heter.

Dom är små vattensköldpaddor från USA. Skulle bli ca 30cm fullvuxna. De ser ut som denna ungefär, den är ej min men de ser typ ut så.

/charlotte

Link to comment
Share on other sites

Ser att du har använt dig av min bild som jag tog på våran sköldpadda, en bild som jag lade ut på www.vk.se bildgalleri.

Våran sköldpadda är av arten Pseudemys floridana.

Mvh

Christer

Link to comment
Share on other sites

Våran sköldpadda kan bli upp mot 36-37cm har jag läst någonstans. Och våran dam är snart 34cm lång.

Mvh

Christer Ö

Link to comment
Share on other sites

Charlotte: Om du nyligen köpt dem i en zooaffär, skulle jag tippa på att det är gulbukad vattensköldpadda (Trachemys scripta scripta).

Har du möjlighet att lägga upp bilder på dem så kan vi säkert hjälpa dig att artbestämma dem.

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Jeppe!

Jag köpte de Januari-05 i en liten zooaffär i Trelleborg. Har tuvärr ingen egen digkamera den har mina föräldrar i Kungsbacka så jag får vänta tiils de kommer hit kan tuvärr ej ta på mina paddor. Har de bara på vanliga bilder=)

/charlotte

Link to comment
Share on other sites

Ser att du har använt dig av min bild som jag tog på våran sköldpadda, en bild som jag lade ut på www.vk.se bildgalleri.

Våran sköldpadda är av arten Pseudemys floridana.

Mvh

Christer

Jag hittade den någonstans=) Jag har ej digtal bilder på de.

Ja de sa att paddorna skulle bli ca den storleken, kommer bli kul=)

Link to comment
Share on other sites

Äger en av butikerna. De finns endast i Skåne, än så länge...

Jag träffar ägaren till Lorensborgsbutiken nu i veckan och kommer undersöka om det verkligen stämmer att de säger att man ska kela med vattensköldpaddor....

/A

Aha! Har aldrig sagt, att de sagt att man ska kela med dem. Jag sa:

Zooab handlar jag alltid på och de säger att man kan kela med skäldpaddor...

Zooab malmö!

:rolleyes:

Och det stämmer ju!?

Om jag köper en liten sköldpadda och bara sköter om det och inte gör nått med den så är risken stor att den bli agresiv och bitts. Tar jag upp den ibland och hälsa på den så blir den tamare...

Jag menar inte att man ska ha den i sängen och kela med den, för det vill de inte. Tro mig! :ph34r: men man kan ta upp den och hålla i den lite och sätta ner den på golvet och kolla på den mm ni vet!? Brukar lägga ut lite grejer så att hon kan klättra oxå!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...