Jump to content
Forum Sköldpaddor

Hur Får Folk Plats?


Midori

Recommended Posts

Jag har kommit fram till att jag behöver rejält med mer plats, har ett 500 liters akvarium trodde det skulle räcka men det räcker knappt för en fullvuxen rödörad hona, måste varit naiv =/. Jag undrar hur folk gör för att få plats med sina vattensköldpaddor (de arter som blir väldigt stora som ex rödörade).

T.ex de som har över 3 st sköldpaddor behöver ungefär en plats som kan rymma över 3000 liter vatten så att det inte blir skitigt på 2 sekunder eftersom det inte blir utspätt nog vid för lite vatten hur stark din pump nu är.

Man vill ju att sköldpaddorna ska vara friska och inte dö i förtid, hur gör man då för att det ska funka?

Eftersom jag sällan sett ett akvarium med över 700 liter och bara det blir relativt dyrt...en fet 3000 liter akvarium är i princip omöjligt, om man inte är superrik som har har råd med mycket plats och material.

Kanske en damm? Känns lite som en lösning... Fast hur gör man för att det inte ska bli skyhögt pris... och ändå få sköldpaddorna att trivas och inte bli sjuka?

De här frågorna behöver jag verkligen hjälp med, vill verkligen inte sluta med att skänka bort mina sköldpaddor... det finns inte alls så många som har absolut allt som behövs för att vattensköldpaddan ska ha en ok levnadsstandard. (isf möjligtvis de som har trekölade.)

Och djurhem/organisationer verkar ha sina händer fulla nog, känns lite som de blir avlivade tillslut då.

Råd, någon expert? >_<

Ville förresten inte alls låta så pessmistisk...jag är bara orolig och rädd för mina vattensköldpaddor =/

Link to comment
Share on other sites

Jag har kommit fram till att jag behöver rejält med mer plats, har ett 500 liters akvarium trodde det skulle räcka men det räcker knappt för en fullvuxen rödörad hona, måste varit naiv =/. Jag undrar hur folk gör för att få plats med sina vattensköldpaddor (de arter som blir väldigt stora som ex rödörade).

T.ex de som har över 3 st sköldpaddor behöver ungefär en plats som kan rymma över 3000 liter vatten så att det inte blir skitigt på 2 sekunder eftersom det inte blir utspätt nog vid för lite vatten hur stark din pump nu är.

Man vill ju att sköldpaddorna ska vara friska och inte dö i förtid, hur gör man då för att det ska funka?

Eftersom jag sällan sett ett akvarium med över 700 liter och bara det blir relativt dyrt...en fet 3000 liter akvarium är i princip omöjligt, om man inte är superrik som har har råd med mycket plats och material.

Kanske en damm? Känns lite som en lösning... Fast hur gör man för att det inte ska bli skyhögt pris... och ändå få sköldpaddorna att trivas och inte bli sjuka?

De här frågorna behöver jag verkligen hjälp med, vill verkligen inte sluta med att skänka bort mina sköldpaddor... det finns inte alls så många som har absolut allt som behövs för att vattensköldpaddan ska ha en ok levnadsstandard. (isf möjligtvis de som har trekölade.)

Och djurhem/organisationer verkar ha sina händer fulla nog, känns lite som de blir avlivade tillslut då.

Råd, någon expert? >_<

Ville förresten inte alls låta så pessmistisk...jag är bara orolig och rädd för mina vattensköldpaddor =/

Jag håller med dig, mina är bara babisar fortfarande men jag tänker verkligen på när de blir större vad gör man då? har två små nu men en vacker dag e dom stora.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är ju det som är problemet med vattensköldpaddor, att de är så små och söta när man köper dom men att de snabbt blir för stora. Det ska man ju tänka på INNAN man skaffar sköldpadda. Men många vet kanske inte om det och djuraffärerna är ju dåliga på att upplysa om detta. Djuraffärer borde överhuvudtaget inte få sälja sköldpaddor, det finns alldeles för många som ingen vill ha. Jag har tagit över två vanvårdade vattensköldpaddor och varit så illa tvungen att köpa ett stort dyrt akvarium. Det finns ju minimummått på jordbruksverkets hemsida, har man mindre än dessa bryter man mot djurskyddslagen. Har man inte råd att köpa nytt eller begagnat akvarium, så finns det stora plastdammar at köpa. Då dessa ska grävas ner egentligen så kan de inte stå direkt på golvet utan man kan bygga en låda i trä och ha småsten i och ställa ner dammen där. Borde inte kosta mer än 2-3 tusen.

Hoppas det var till nån hjälp!

Mvh Linn

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr så är detta ett väldigt vanligt "problem", folk tänker inte efter/skaffar ingen information, innan de köper ett djur.

Jag jobbar på en offentlig anläggning, där vi håller allt ifrån leddjur och fisk, till herptiler och fåglar, och man blir mörkrädd av hur mycket folk som ringer och vill skänka sina djur. På somrarna rings det även ofta om exotiska djur som hittats ute i naturen.

En spännande företeelse är också att de flesta som ringer bestämt talar om att de ju inte vill sälja/skänka bort sina djur till vemsomhelst, de MÅSTE ju komma till ett bra hem (det kan djuren ofta behöva med tanke på hur vanvårdade de flesta är) :ph34r: .

Vad gäller husering av stora arter vattensköldpaddor så är det inte alls omöjligt. Det krävs bara lite tid, pengar och framförallt framförhållning.

Dammarna som Linn nämner är bra, dock är en tank där man inte alltid behöver närma sig djuren uppifrån ofta att föredra (jag har sett många exempel på livrädda sköldpaddor, som länge gått i backar, eller andra kar, som i sig är väldigt ändamålsenliga, men stoppar man i dem i ett akvarium lugnar de ofta ner sig på bara någon vecka).

Det finns även riktigt stora akvarium att köpa, de är svåra att transportera, tar en hel del plats, och är ganska dyra, men allt går om man bara vill. Ett enkubiks akvarium (1000 l) kan man få in ett par fullvuxna rödörade i, och visst finns det folk som har så stora akvarium hemma.

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Jag her ett 750 L akvarium! Min sköldpadda som är rödörad är fullvuxen.

Så här har jag löst det: dsc000677qz.jpg

Fick idén av Kertu som är medlem på forumet. Tack för det! Har byggt det själv. Vad tycker ni??? :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Men hallå?!

kan jag få lite komentarer på mitt akvarium???

Är det bra byggt???

Tillräckligt stort???

Fint??? :huh:

Komigen nu va?! :(

Link to comment
Share on other sites

Men hallå?!

kan jag få lite komentarer på mitt akvarium???

Är det bra byggt???

Tillräckligt stort???

Fint???  :huh:

Komigen nu va?!  :(

Det ser bra ut fick lite insperation om hur jag ska göra åt minna sköldisar

Link to comment
Share on other sites

Det är bra att de bilder jag hade i mina länkar hjälpte! Akvariets storlek beror på hur man använder det. Jag har en akvarie som är ungefär 150x50x50 cm stor, och det borde räcka när jag ska fylla den helt upp med vatten (och bygga landdelen just som Vice har gjort, men jag har en hane så han behöver inte gräva att lägga ägg...). Det är lite förvillande att prata om akvariets storlek - det är mer eksakt att berätta hur mycket vatten man verkligen har där.

Link to comment
Share on other sites

Smart lösning...

Hur stor är själva rampen (mått)?

Hur stort är måttet på hela akvariet?

Det är ett smart sätt att ge paddan en stor landyta samtidigt som simytan kan utnyttjas.

/A

Link to comment
Share on other sites

Men hallå?!

kan jag få lite komentarer på mitt akvarium???

Är det bra byggt???

Tillräckligt stort???

Fint???  :huh:

Komigen nu va?!  :(

Vad har du byggt landdelen av? Alltså mellanväggen och hyllan ut i vattnet? Hur har du byggt? Är det glas? Fäst med silicon eller? berätta!!! Ser jättefint ut, skulle vilja ha så i mina två akvarium.

Link to comment
Share on other sites

Smart lösning...

Hur stor är själva rampen (mått)?

Hur stort är måttet på hela akvariet?

Det är ett smart sätt att ge paddan en stor landyta samtidigt som simytan kan utnyttjas.

/A

Tack tack! :P

Längden på hela akvariet är 150 cm höjden 60 cm och bredden 50

Landelen är från sanden till där gräset börjar slutta ner 70 cm långt. Alltså 35 cm grus (skallhöjas lite till så gruset och gräset blir jämn höjd) sen kommer gräset 35 cm.

Jag har gjort följande. Satt en glasskiva på höjden och silikonat fast. Ovanpå den en glasskiva vågrätt ut. Sen aluminium profiler diogenalt och en glasskiva på. Sedan gräs.

Ska visa med bild strax! Håll ut! ;)

Link to comment
Share on other sites

Det var som sagt en smart lösning.

(för att vara lite petig... Med dom måtten är ditt akvarie 450 liter, inte 750. :) )

/A

Link to comment
Share on other sites

Det var som sagt en smart lösning.

(för att vara lite petig... Med dom måtten är ditt akvarie 450 liter, inte 750. :) )

/A

Tack Andreas!!!! :):):)

Du har rätt! Jag var och kollade på en massa olika innan jag köpte detta. Kom inte ihåg om det var vilket jag valde. Kommer bara ihåg att vissa var sjukt stora och vissa stora. Jag valde ett stort.

men ett 450 L räcker väl till en sköldpadda?

Link to comment
Share on other sites

Det är just det jag menade med att prata om vattenytan och akvariets storlek... Som sagt, min rödörads akvarie är 150 cm lång, och jag tycker att det krävs minst just den 150 cm att simma. Hur stor är grusdelen i din akvarie?

Man kan hitta bilder från http://www.herppi.net/gallery/thumbnails.php?album=7, det finns många av olika slags av akvarier också.

Link to comment
Share on other sites

Rödörade (oavsett om det är en hane eller hona) trivs väl med att vara en hel del på land också?

Stefan skrev (i tråden Vanligaste sumpsköldpaddan - på Sumpforumet):

Sen beror det på vad man anser vara sumpsköldpadda, reeves/rödörad etc är väl tekniskt sumpsköldpaddor även ifall de är väldigt akvatiska?

För att göra landdelen större för Rödörade m fl så kanske man kan ordna en ramp till en rejäl landdel i separat låda?

Link to comment
Share on other sites

Det är just det jag menade med att prata om vattenytan och akvariets storlek... Som sagt, min rödörads akvarie är 150 cm lång, och jag tycker att det krävs minst just den 150 cm att simma. Hur stor är grusdelen i din akvarie?

Man kan hitta bilder från http://www.herppi.net/gallery/thumbnails.php?album=7, det finns många av olika slags av akvarier också.

35cm sand och 35 cd gräs! Men räcker mitt akvarium? det är inte för litet?

Link to comment
Share on other sites

Rödörade (oavsett om det är en hane eller hona) trivs väl med att vara en hel del på land också?

Det här kan man diskutera länge fram och tillbaka. Min åsikt är att rödörad (läs Trachemys-arter öh) är en typisk vattensköldpadda. De är riktigt duktiga simmare, har många anpassningar för ett liv i vatten, och kan dessutom inte äta på land.

Utifrån detta drar jag slutsatsen att en rödörad inte behöver en jättelanddel att knata omkring på, de ska ha en solplats och lämpliga äggläggningsplatser, sen klarar de sig bra.

Detta är dock högst subjektivt, och den enda referens man i någon mån kan använda är hur arten ifråga lever i naturen. Om du tar x antal rödörade och släpper ut dem i en damm med en enorm landdel runt så finns det säkert individer som utnyttjar den till fullo, men det är enligt mig en annan femma.

Artkunskapen är här A och O, och det finns nästan lika många åsikter som sköldpaddsägare.

Nu halkade jag kanske lite ifrån ämnet...men det skulle kunna bli en intressant diskussion.

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Jaaa, Tack för det jeppe! :)

Så, vet nån svaret på frågan? Är mitt akvarium för litet trotts allt? Störigt i så fall. Köpte det ju nyss... :angry:

Link to comment
Share on other sites

Så du har 115 cm lång vattendel där (150-35)? Det kunde vara längre, men i alla fall det är bra att sköldisen kan gräva osv. Det här är inte lätt - jag tror att din akvarie räcker ju okej... Men du kan ju tänka dig att ordna gräv-delen på andra sätt i framtiden eller skaffa en ny akvarie efter några år?

Link to comment
Share on other sites

...ang. ramp till landdel, såg på bilderna som Kerttu hade länkat till att ngn hade klätt rampen med dörrmatta.. är inte det lite stickigt?

Vice: har du "konstgräs" som man har på typ balkongen på din ramp?

Jag var lite inne på att ev. göra som en stege eller nått men tja, jag har inte riktigt klurat ut material än.

Link to comment
Share on other sites

...ang. ramp till landdel, såg på bilderna som Kerttu hade länkat till att ngn hade klätt rampen med dörrmatta.. är inte det lite stickigt?

Vice: har du "konstgräs" som man har på typ balkongen på din ramp?

Jag var lite inne på att ev. göra som en stege eller nått men tja, jag har inte riktigt klurat ut material än.

Tänkte oxå ha en sån matta som på hennes foton. Men jag håller med dig. Ser stickigt och fult ut. Jo, konst gräs har jag. Och det funkar prima. Det kommer lite grässtrån i vattent då och då eftersom klorna skrapar lite. Men fiskar man bara upp med hoven!

*Pfftopic: Kerttu, var är du ifrån? Inte Sverige va? Är du från Mumin landet? :)

Link to comment
Share on other sites

...ang. ramp till landdel, såg på bilderna som Kerttu hade länkat till att ngn hade klätt rampen med dörrmatta.. är inte det lite stickigt?

Jag tror inte att det är så stickigt, men har ingen erfarenhet mig själv. Många har använt det, som ni märkte... Här i Finland, i alla fall - Muminlandet det är :D . Det är därför jag inte brukar skriva så mycket, läser bara :ph34r: .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Äntligen har jag hittat en diskussion där det diskuteras landdel till stora paddor,

min rödörade dam är 22 cm lång så det blir lite att tänka på. :)

Har just köpt nytt större akvarium och vill inreda på bästa sätt.

Vice - Vad är det för aluminiumprofiler du har använt på rampen?

Vi funderar på en landdel av plexiglas för att inte riskera att ha sönder den,

men har förstått att silikon inte fäster på det.

Då kanske dessa aluminiumprofiler är ett alternativ att fästa i.

Mvh / Kia

Link to comment
Share on other sites

Vice - Vad är det för aluminiumprofiler du har använt på rampen?

Vice finns inte kvar på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...