Jump to content
Forum Sköldpaddor

ljusrör?


Guest wranac

Recommended Posts

Hej! när jag köpte min sköldpadda (av en privatperson) följde allt med terarrium,lampa med ljussrör m.m "lampan" eller vad man kallar det är från zooline och det är 2 ljusrör i den ett lite smalare som lyser rosa-lila och ett tjockare som lyser vanligt, dom är av märkerna Sylvania och Verilux,varför är det 2 rör? mellan lampan och taket på buren ligger en stor glasskiva vet inte vad den gör för nytta kanske nån vet? Jag tänkte byta ut ljusrören nu (dom börjar bli lite gammla :) ) Är Repti Glo bättre än dom 2 märkerna? Min andra sköldpadda har bara ett ljusrör (Sylvania) fast på den står det att den är till för endast reptiler, så står det inte på det andra Sylvania röret :blink:

Link to comment
Share on other sites

Det är bra att det finns plats för två rör.

UV-röret bör kompleteras med ett dagsljusrör. Dom brukar ha beteckning 965, det motsvarar en färgtemperatur på 6500 K.

Vi använder dagsljusrör Philips TL-D 965

Det finns också andra fabrikat.

UV-rör vi använder:

Repti Glo 8.0

Repti-sun 5.0

Arcadia 5%

UV-Replux

UV-lampor:

Arcadia compact D3

Zoomed Powersun UV

Link to comment
Share on other sites

Glasskivan på terrariumet är säkert där för att täppa till ventilationen. Detta kan vara en ide om man håller regnskogsdjur och vill hålla fukten kvar i terrariumet.

När det gäller uv ljus får det inte vara något glas mellan röret och djuren då uv strålningen reflekteras bort.

När det gäller lysrören är dessa inte några uv lysrör så åtminstonne det ena bör bytas till ett uv-rör. Exempelvis reptiglo eller reptisun.

När det gäller valet av rör motsvarar reptiglo8.0 reptisun5.0, detta på grund av att reptiglo rören är smalare och därmed inte lika ljusstarka.

När det gäller sylvania reptistar är min personliga åsikt att dessa inte är tillräckliga för sköldpaddor eller ödlor även om tillverkaren hävdar motsatsen.

/Andreas

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...