Jump to content
Forum Sköldpaddor

Vad är Det För Sort?!


krakow

Recommended Posts

Hej! Vi har hastigt o lustigt blivit sköldpaddsägare till nån sorts sump eller träsksköldpadda.. vill gärna veta precis vad det är för sort så vi kan sköta den ordentligt med mat o.s.v. Kan mejla bilder om nån vill hjälpa till.

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Du kan ladda upp bild genom att bifoga bilden till ett inlägg på forumet.

Klicka på "Bläddra", sök upp bilden och tryck på "Lägg till den här bifogade bilden"

Link to comment
Share on other sites

Bilder tx för snabbt svar

men verkar inte funka med att lägga upp bilder =/

bilderna e ju bara 263kb / 287kb

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som någon Trachemys, har du någon bild där man tydligare ser huvudteckningen?

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Har själv googlat en del och ser att han är jättelik en

Trachemys scripta scripta Gulbukad padda.

Men lägger in en bättre bild

Vad det nu än är för en sort så vill vi ha tips på mat mm

tx sålänge ses

Link to comment
Share on other sites

Har kollat bilder nu på nätet

du har 100% rätt Andreas det är en

Trachemys scripta troostii - Cumberland Slider

gulörad vattensköldpadda hmm heter den så här i sverige eller?

Nu vill jag veta precis vad han ska äta. Han äter vitaminberikat torrfoder speciellt för sköldpaddor (repcal, fast raffy mineral nu för tillfället, är det bra?)

Vi häller vitamindroppar på fodret o ger han det i vattnet.. äta på tallrik vill han inte, inte dricka vatten från skål heller. Kanske kan ge honom i en balja eller i vasken, för han bajsar oftast direkt efter. Han får så mycket han kan äta som det står på burken.

Han gillar kokta grönsaker som tex morot o broccoli, är det ok? Han gillar banan också.

Finns det nåt man kan variera med, det verkar lite enahanda det han äter nu. Han är fyra, så han behöver väl inget extra fett från tex basorbas? Kan han äta fisk? Vilka sorter?

Sen undrade jag lite om växter i vattnet.. kan man ha några han kan tugga på? Läste det nånstans.

Sen har vi slängt i en sån där kalksköldpadda som löser upp sig i vattnet för skalets skull. Hur ofta ska man lägga i en sån? Dom i djuraffären sa man behövde det men det var inte mycket dom kunde svara på.

Tack på förhand om nån vill svara.. vill ju ta hand om den sötisen ordentligt =)!

Link to comment
Share on other sites

Hmm, troosti käns rätt troligt, men jag skulle gärna vilja se en bild där man tydligare ser "öron"teckningen.

I vilket fall, pellets anser jag att man kan ge som tillskott, men inte som helfoder.

Kika igenom forumet eftr trådar om mat så bör du hitta en hel del.

Kalksköldpaddorna kan du skippa, vill du ge extra kalk så släng i lite sepiaskal.

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Svårt att säga 100 % säkert, men jag håller med Andreas, Trachemys scripta troostii.

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

hur stor blir den sköldpaddan? finns en annons där ägaren säger att de inte blir större än en snusdosa. stämmer det?

Link to comment
Share on other sites

hur stor blir den sköldpaddan? finns en annons där ägaren säger att de inte blir större än en snusdosa. stämmer det?

Sköldlängd 17-21 cm enligt Terralog vol 2.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
hur stor blir den sköldpaddan? finns en annons där ägaren säger att de inte blir större än en snusdosa. stämmer det?

Den annonsen var en bluff. Var nog nån här på forumet som mejlade honom tror jag, sen var annonsen borta:)

De kan nog hållas så små kanske om man missköter dem ordentligt, och det ska man ju inte :angry:

MVH Pelon

Link to comment
Share on other sites

Då dör dom säkert också rätt snabbt ... :(

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev till honom när P-A hade sagt att dom blev 17-21 cm stora. Men fick till svar att ifall jag inte visste vad jag pratade om skulle jag inte bry mig och att han struntade fullständigt i vad jag skrev. Så han ville väl bara bli av med dom antar jag. Tråkigt med såna människor. :(

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...