Jump to content
Forum Sköldpaddor

Mask


Helena Palén Berggren

Recommended Posts

Har idag beställt mask till mina sumpisar och kartis. Jag beställde medium 50st. Vill inte ha de stora. De väger 0.5 - 1.0 gram styck. Mask som sen får rulla runt i kalk innan de blir mat hoppas jag ska bli bra variation i kosten till dem. Det börjar ju bli kallt ute och svårt att hitta mask så det här var en bra lösning inför vintern.

Någon annan som testat att köpa mask till sina paddor?

Link to comment
Share on other sites

Så här står det om den där jag beställt från.

Metmasken ingår i vårat huvudsortiment och är ett allroundbete för de flesta typer av fiske, för såväl sommar- som vinterfiske. Det största användningsområdet är traditionellt och modernt mete under sommarsäsongen.

Metmasken är en vanlig daggmask som på latin heter Dendrobeana Veneta. Den är spänstig och utsöndrar inte något slemsekret som många andra svenska daggmaskar gör. Detta gör att fisken på bästa sätt attraheras av betet. Olika tester i bland annat fiskeodlingar har bekräftat detta.

Följande förpackningar och storlekar finns i vårat standardsortiment:

Storlek: Ca vikt/st: Ca antal: Förpackning:

   

Medium 0.5 - 1.0 gr 50 st 280 ml grön plastburk

Large 1.0 - 1.5 gr 25 st 280 ml grön plastburk

Metmasken kan förvaras allt mellan 6 - 18 grader celsius. Optimal förvarning för bästa hållbarhet är ca 8 - 10 grader. Där är hållbarheten en till två månader från det att metmasken levereras ut från fabrik.

De har även maggots, pinkies, mjölmask och fjädermygglarver.

Link to comment
Share on other sites

Är det Fibe du beställt ifrån?

Missa inte att de pinkies som de säljer inte är muspinkies utan färgad minimaggots :D

/A

Link to comment
Share on other sites

Beställde du från Överkalix maskodling? :P

Det låter lika roligt varje gång...

Vi beställer därifrån, har funkat bra hittills, har däremot inte kollat med dem vad de matar sin mask med...Det får jag ta tag i.

Vi beställer även maggots från dem (för att kläcka flugor). Jag är skeptisk till att mata med maggots, många djur verkar ha svårt att smälta dem (har sett detta ffa hos ödlor) och det känns inte så fräscht att mata med dem överhuvudtaget.

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är från FIBE AB i Överkalix jag har beställt. Men jag var tvungen att beställa från återförsäljare eftersom jag inte har en inregistrerad firma som riktar sig mot sportfiske eller zoologisk uppfödning.

Men det var maskarna jag var intresserad av inte deras andra produkter.

Link to comment
Share on other sites

Var finns återförsäljare för privatpersoner?

Hur förvarar man det och hur matar med den? Dvs, går det att frysa och tina upp utan att det bildas dåliga dofter och dvs. jobbiga ämnen?

Link to comment
Share on other sites

Var finns återförsäljare för privatpersoner?

I Löddeköpinge bland annat :D

/A

Link to comment
Share on other sites

Vad kostar en sådan burk med mask?

Jag brukar köpa zoophobas till mina sköldpaddor under vintern.

Link to comment
Share on other sites

Hur förvarar man det och hur matar med den? Dvs, går det att frysa och tina upp utan att det bildas dåliga dofter och dvs. jobbiga ämnen?

Förvara dem i kylskåp, så klarar de sig rätt länge, levande alltså.

Jag tror inte att det är någon bra idé att frysa in dem, maskarna blir nog rätt äckliga när de tinas upp igen.

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Vad kostar en sådan burk med mask?

Det beror nog på vart de köps. Olika butikr har olika påslag på produkter. Skulle gissa att de flesta ligger omkring en 50-lapp för en sådan burk som Helena beskriver.

/A

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att jag brukar betala runt 1:-/zoophoba... det har varit lite olika trots att det är samma butik jag handlar i. Så det är ungefär samma pris alltså.

Är det någon skillnad näringsmässigt på sådana maskar och zoophobas? (fast det beror väl på vad man matar masken och zoophobas med förstås... <_< )

Link to comment
Share on other sites

Är det någon skillnad näringsmässigt på sådana maskar och zoophobas? (fast det beror väl på vad man matar masken och zoophobas med förstås...)

Här är en (väldigt enkel) översikt över näringsinnehållet i zophobas

http://www.superwormfarm.com/nutrition.htm

Det finns nästan inget annat i dem än fett och protein.

Detta är ofta fallet med larver, de ska ju bara äta upp sig och växa.

Näringsinnehållet (vad gäller vitaminer, mineraler etc) blir naturligtvis ännu sämre om larverna får dålig mat, eller ingen mat alls.

Jag tror att mask är ett bättre foder rent nutritionsmässigt.

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Hur förvarar man mask i ett kylskåp så att både masken klarar sig och inte rymmer? Mina erfarenheter av att förvara vanlig daggmask är att dom är grymt bra rymmare, och att ha det i matkylskåpet vore inge kul :/

Link to comment
Share on other sites

Du får dem i praktiska burkar i en smakfull grön nyans.

De brukar vara vara rymningssäkra.

Se till att locket sitter på ordentligt så funkar det bra att låta masken gå kvar i dem, så länge det inte blir för blött.

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Man brukar kunna köpa maskar och maggots i vanliga fiskeaffärer när jag t.e.x varit och pimplat så har jag köpt maggots i en butik som ligger inne på granngården den heter typ jakt o fiske :)

Link to comment
Share on other sites

Var finns återförsäljare för privatpersoner?

I Löddeköpinge bland annat :D

/A

Var annars :P:D

Men vi som bor vår i vackra huvudstad då... Vi kan ju knappast åka till Skåne för att köpa mask *ler*

Så jag beställde på nätet. Ska ta en dag att få leverans. Hoppas det funkar.

Link to comment
Share on other sites

Var beställde du? Och hur transporteras det? Klarar mask verkligen av en resa med posten som i värsta fall tar några dagar?

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde på nätet av en fiskeaffär. Pengarna gick från mitt konto igår och det ska ta en dag från det att de ser att pengarna kommit till dem. Så jag bör ha "dem" i brevlådan i morgon.

Link to comment
Share on other sites

Var finns återförsäljare för privatpersoner?

I Löddeköpinge bland annat :D

/A

Hur har du det med maskarna? Har du hemma eller tar du hem på beställning?

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde på nätet av en fiskeaffär. Pengarna gick från mitt konto igår och det ska ta en dag från det att de ser att pengarna kommit till dem. Så jag bör ha "dem" i brevlådan i morgon.

Det var hemligt juhe, lovar du att berätta adressen ifall det gick bra? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Nu har maskarna kommit och alla utom August blev som tokiga när de fick dem. Även den lilla nykläckta som fick en av de minsta.

Beställde av Willys sportfiske i Västerås.

Link to comment
Share on other sites

Västerås? Jag trodde du beställt från någon butik i Stockholm.... Skickar alltså den butiken hem till dig? Vad blev det för pris med frakt och allt?

Link to comment
Share on other sites

Västerås? Jag trodde du beställt från någon butik i Stockholm....  Skickar alltså den butiken hem till dig? Vad blev det för pris med frakt och allt?

Jag orkade inte åka in till stan och hittade inget på deras hemsidor så det blev från Västerås. Totalt blev det 79:- med frakt.

Lite väl dyrt men jag ville testa och se om det funkade och om de var oki. Sköldisarna gillar det så i vinter blir det nog att hitta nån affär i stan att köpa av.

Link to comment
Share on other sites

Om du inte hittar någon "maskaffär" i Stockholmstrakten kan jag ta med mask på pendlartåget från Västerås och leverera i närheten av södra station. Får nog försöka hålla tyst om innehållet i portföljen under tågresan så blir det fraktfritt för fripassagerarna.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...