Jump to content
Forum Sköldpaddor

Luktar


Lilla_Poppo

Recommended Posts

hej igen .. gud känns som jag tjatar o frågar hela tiden...."men frågar man inget får man inget vet"!

Det luktar ur akvariumet .. ganska illa faktiskt...jag bytte vatten och rengjorde allt i akvariumet i förr går... men idag så är det grumligt igen o det luktar illa.

Kan inte tänka mig att det ska vara så ( i så fall kan ja inte förstå att man står ut me att ha "paddor")....

Har någon tips om hur man kan göra rent ordentligt ... kan man använda något sorts rengöringsmedel... (har bara använt varmt vatten & skrubbat rent sakerna nu)!!!

De har en reningspump (ganska liten) Kanske behöver en större...?

Hur varmt ska det vara i vattnet jag har ca 30 grader ..e det för varmt??

Glad för alla tips jag kan få....

Underlättare det att skaffa ett större akvarium mitt är nu ca 15-20 liter.??

Link to comment
Share on other sites

Här behöver du aldrig känna att du frågar för mycket eller dumt. Många frågor kommer flera gånger. ett sätt att få svar kan vara att söka bland tidigare trådar eller fråga när du vill veta nåt om dina paddor.

Du behöver inte ha så varmt. Det bör räcka med 25 grader.

En större pump är nog läge att införskaffa också.

Hur stora är paddorna? 15-20 liter låter inte mycket. Med tiden måste du göra betydligt större till dem. De växer och blir ca 30 cm stora.

Har de tillgång till landdel där de kan gå upp och sola och torka?

Link to comment
Share on other sites

Här behöver du aldrig känna att du frågar för mycket eller dumt. Många frågor kommer flera gånger. ett sätt att få svar kan vara att söka bland tidigare trådar eller fråga när du vill veta nåt om dina paddor.

Du behöver inte ha så varmt. Det bör räcka med 25 grader.

En större pump är nog läge att införskaffa också.

Hur stora är paddorna? 15-20 liter låter inte mycket. Med tiden måste du göra betydligt större till dem. De växer och blir ca 30 cm stora.

Har de tillgång till landdel där de kan gå upp och sola och torka?

Honan e ganska stor tycker jag men hanen är mindre kanske en decimeter...

jo större akvarium kommer jag snart få av min pappa ett på 150 liter.

Jo de har en land del.

Hur gör du när du gör rent åt dina...hur gör du sakerna rena..

Link to comment
Share on other sites

jag har en diskborste och en tandborste som jag skrubbar stenar och inredningen med. Känns inte så bra att ha tvål lr så så jag brukar bara ha ljummet vatten och det funkar bra (men vet inte om det är farligt med tvål).

... grovstädar ca 2ggr/ månad... men då har jag ju ett bra reningsverk som sköter det grövsta. innan det fick jag byta vatten Minst 1gg/vecka för det blev grönt på en gång

Link to comment
Share on other sites

Här behöver du aldrig känna att du frågar för mycket eller dumt. Många frågor kommer flera gånger. ett sätt att få svar kan vara att söka bland tidigare trådar eller fråga när du vill veta nåt om dina paddor.

Du behöver inte ha så varmt. Det bör räcka med 25 grader.

En större pump är nog läge att införskaffa också.

Hur stora är paddorna? 15-20 liter låter inte mycket. Med tiden måste du göra betydligt större till dem. De växer och blir ca 30 cm stora.

Har de tillgång till landdel där de kan gå upp och sola och torka?

Honan e ganska stor tycker jag men hanen är mindre kanske en decimeter...

jo större akvarium kommer jag snart få av min pappa ett på 150 liter.

Jo de har en land del.

Hur gör du när du gör rent åt dina...hur gör du sakerna rena..

mm men här är det alltså så man måste grovstäda varannan dag... men har nu fått veta att m,an kan mata dem o i separat balja så blir det inte lika illa.... av all mat rester oo så..så vi får väll se.

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis fått samma problem och behöver verkligen hjälp! Har haft sköldis (treknölen Erik) i två år utan problem. Nu helt plötsligt så händer följande. Vattnet blev grumligt för några dagar sedan, såg nästan lite "fett" ut, vi bytte vatten helt och rengjorde. Sen blev det grumligt efter ca 2 dagar, bytte vatten helt igen. Nu två dagar senare IGEN, helt grumligt och lite fett på ytan liksom. Varför??! Vet nån? Tacksam för svar. Bra att detta forum finns.

By the way, hörde nyss i Globens djuraffär att man ska byta vatten hos sköldis var tredje (!!) dag. Trott eller ej, det är det nya rönen... nån som har nått att säga om det?

Link to comment
Share on other sites

hörde nyss i Globens djuraffär att man ska byta vatten hos sköldis var tredje (!!) dag. Trott eller ej, det är det nya rönen...

De rönen har jag missat....

Undrar just vart de fått dessa rön ifrån? Skulle man byta allt vatten eller bara en del?

/A

Link to comment
Share on other sites

hörde nyss i Globens djuraffär att man ska byta vatten hos sköldis var tredje (!!) dag. Trott eller ej, det är det nya rönen...

De rönen har jag missat....

Undrar just vart de fått dessa rön ifrån? Skulle man byta allt vatten eller bara en del?

/A

Tjejen i djuraffären hade precis gått en kurs på Rogslagstull, och man skulle byta allt vatten... visst låter det skumt.

Men ingen som kan svara på min grumligt vatten fråga?

Link to comment
Share on other sites

Tjejen i djuraffären hade precis gått en kurs på Rogslagstull, och man skulle byta allt vatten... visst låter det skumt.

Så här står det i Roslagtulls djurkliniks skötselråd:

Trots användningen av ett vanligt filter måste alltså vattnet bytas helt och hållet minst en gång i månaden, och däremellan bör ½-1/3 av vattnet bytas varje vecka. Vattenlevande sköldpaddor kräver alltså mycket arbete för att hålla en god hygien i miljön!
Link to comment
Share on other sites

PROTEST!!!

I ett litet akvarium med halvtaskigt filter kan nog ovanstående stämma, jag vägrar dock gå med på att det skulle stämma i stora kar med bra filteranläggningar.

En bra biologi i ett akvarievatten bör väl vara det bästa för vattensköldpaddor precis som för fiskar? En bra bakterieflora får man aldrig om man byter så mycket vatten som beskrivs ovan.

/A

Link to comment
Share on other sites

Jag tror grumlingen beror på att akvariumet är för litet, den lilla vattenvolymen tillsammans med en hög vattentemperatur gör att allt vad matrester och avföring heter helt enkelt ruttnar i akvariumet. Har du testat några vattenvärden? Jag skulle gissa att Nitrit eller Nitratvärdena är skyhöga i akvariumet.

Förslag på lösning.

Skaffa ett större akvarium, sänk vattentemperaturen till 24-25 grader och låt istället sköldpaddan värma sig genom att sola på landdelen.

Om du inte redan gör det föreslår jag även att du matar sköldpaddorna i en separat balja så slipper matresterna förorena akvarievattnet.

/A

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att det är Roslagstulls råd om vattenbyte (i P-A:s inlägg) du protesterar mot.

I ett litet akvarium med halvtaskigt filter kan nog ovanstående stämma, jag vägrar dock gå med på att det skulle stämma i stora kar med bra filteranläggningar.

Vad menar du med litet resp. stort kar?

Link to comment
Share on other sites

PROTEST!!!

I ett litet akvarium med halvtaskigt filter kan nog ovanstående stämma, jag vägrar dock gå med på att det skulle stämma i stora kar med bra filteranläggningar.

En bra biologi i ett akvarievatten bör väl vara det bästa för vattensköldpaddor precis som för fiskar? En bra bakterieflora får man aldrig om man byter så mycket vatten som beskrivs ovan.

/A

Jag ska nog hålla mig ifrån vattensköldpaddsforumet :)

Har du läst Roslagstulls skötselråd för vatten- resp dossköldpaddor?

Dom är motagliga för förbättringsförslag. Jag har varit med och påverkat deras skötselråd för landsköldpaddor och nästan :) fått dem dit jag vill.

Det vore bra om dessa skötselråd också kommer upp på en bra nivå eftersom Roslagstulls djurklinik har högt anseende och deras ord väger tungt.

Link to comment
Share on other sites

PROTEST!!!

I ett litet akvarium med halvtaskigt filter kan nog ovanstående stämma, jag vägrar dock gå med på att det skulle stämma i stora kar med bra filteranläggningar.

En bra biologi i ett akvarievatten bör väl vara det bästa för vattensköldpaddor precis som för fiskar? En bra bakterieflora får man aldrig om man byter så mycket vatten som beskrivs ovan.

/A

Jag ska nog hålla mig ifrån vattensköldpaddsforumet :)

Har du läst Roslagstulls skötselråd för vatten- resp dossköldpaddor?

Dom är motagliga för förbättringsförslag. Jag har varit med och påverkat deras skötselråd för landsköldpaddor och nästan :) fått dem dit jag vill.

Det vore bra om dessa skötselråd också kommer upp på en bra nivå eftersom Roslagstulls djurklinik har högt anseende och deras ord väger tungt.

Jag utgår ifrån att Andreas protesterade mot förslaget att byta vatten var tredje dag och inget annat... eller hur? Jag ska sänka värmen något, mata utanför och byta filterpatron igen så får vi se. Tack alla snälla här!

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att det är Roslagstulls råd om vattenbyte (i P-A:s inlägg) du protesterar mot.

Mot detta råd är det halvprotest...

Mot Globenrådet är det helprotest.

Jag kan köpa globenråden i grossistanläggningar eller möjligen butiker som omsätter en väldig massa paddor. I ett hemakvarium skulle jag hellre vilja ha ett stabilt fungerande vatten än att varje vecka göra en "omstart" av akvariumet.

Vad menar du med litet resp. stort kar?

Allt är relativt. Till en paddunge på 3-4 cm är 100 liter ett ganska stort kar, till en sköldpadda på 15 cm är det litet.

/A

Link to comment
Share on other sites

Allt är relativt. Till en paddunge på 3-4 cm är 100 liter ett ganska stort kar, till en sköldpadda på 15 cm är det litet.

Vad anser du är ett stort resp. litet kar; ytan, för en vuxen rödörad?

Roslagstulls skötselråd för vattensköldpaddor gäller i huvudsak rödörade.

Link to comment
Share on other sites

Vad anser du är ett stort resp. litet kar; ytan, för en vuxen rödörad?

För en vuxen rödörad, 25-30 cm krävs 1 kvadratmeter, dvs ungefär ett 720 liters akvarium. Med 35 cm vattendjup bör det hamna på en vattenvolym på ca 420 liter.

Med rätt filteranläggning bör det gå att hålla ett sådant akvarium i ordning utan allt för stora och täta vattenbyten.

Det finns ju fiskar som också äter och skiter ganska mycket och till dessa fungerar det ju att hålla en bra biologi i vattnet, varför skulle det inte fungera till vattensköldpaddor?

/A

Link to comment
Share on other sites

Först och främst är det viktigt att förstå varför man byter vatten.

När du håller vattensköldpaddor får du mycket skräp (matrester, avföring etc.) som smutsar ner vattnet och ser allmänt tråkigt ut.

För att bara bli av med skräpet byter man vatten tills det ser rent ut.

MEN huruvida du har en god vattenkvalité (läs vattenkemi), eller inte, kan du oftast inte avgöra med blotta ögat. Matrester och avföring bidrar naturligtvis till en sämre vattenkvalité, men smuts från landdelen, bitar av rötter etc. påverkar oftast inte vattenkvalitén alls.

Om du håller på med fiskar så är just vattenkvalitén väldigt viktig, det är därför man ofta vill göra i ordning ett akvarium och sedan vänta en tid innan man köper fiskar och släpper i. Det tar en tid innan alla värden stabiliserat sig, och med för stora vattenbyten (appropå totalvattenbyten) är man tillbaka på noll igen.

Ett filter (inner- eller ytter) som regelbundet plockas ut och rengörs helt och hållet invändigt hjälper ENBART till med den "mekaniska" rengöringen, och får lite fart på vattnet, det påverkar inte vattenkvalitén positivt på något sätt.

Hoppas jag fick till någon form av sammanhang.

Jag är av den åsikten att, om man håller större arter aktiva vattensköldpaddor (Trachemys sp. Chinemys reevesi, Graptemys sp. m.fl.) är det väldigt svårt hålla en stabil vattenkvalitét, om man inte är väldigt duktig akvarist, och pysslar med biologisk filtrering. Nedsmutsningen är helt enkelt för stor.

Genom att mata sköldpaddan i separat balja, REGELBUNDET (en gång i veckan) göra delvattenbyten, ha en väl tilltagen vattenvolym, och genom att undvika stillastående vatten, kan man hålla vattnet så rent som möjligt, och i en viss mån hålla vattenkvalitén på en vettig nivå.

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Hoj!

Ny på forumet, men börjar ändå med en tillrättavisning! ;)

Som akvarist (troligtvis snart med vattensköldpadda också) vill jag påpeka lite om Jeppes inlägg om vattenkvalitet/rening.

....

Om du håller på med fiskar så är just vattenkvalitén väldigt viktig, det är därför man ofta vill göra i ordning ett akvarium och sedan vänta en tid innan man köper fiskar och släpper i. Det tar en tid innan alla värden stabiliserat sig, och med för stora vattenbyten (appropå totalvattenbyten) är man tillbaka på noll igen.

Ett filter (inner- eller ytter) som regelbundet plockas ut och rengörs helt och hållet invändigt hjälper ENBART till med den "mekaniska" rengöringen, och får lite fart på vattnet, det påverkar inte vattenkvalitén positivt på något sätt.

....

Den första delen stämmer, men när vi kommer till inner/ytterfiltrets funktion är det helt fel.

Visst fungerar filtret som ett mekaniskt filter, men också i högsta grad som ett biologiskt filter med fullt av bakterier som hjälper till med nedprytningsprocessen av div. sk*it.

Rengörs filtret helt och regelbundet stämmer det iofs (kanske var det du menade Jeppe, då ber jag om ursäkt) eftersom man då "tvättar bort" dom bra bakterierna.

I ett akvarium för fiskar (och då troligtvis även ett som huserar vattensköldpaddor) så vinns de flesta bra bakterier i just filtret men också i bottensubstratet, inte i själva vattnet (bakterierna behöver en yta att sitta fast på)

I akvariesammanhang rekomenderas från ca 30% vattenbyte varje vecka och aldrig i sammband med filtertvätt.

Filtertvätt görs endast när genomströmningen i filtret avtar för mycket.

Det är ofta inga problem att byta i princip allt vatten, men som sagt aldrig i samband med filtertvätt.

Ett stort problem är att ett filter rekomenderat för säg 200l akvarium oftast har alldels för liten filtervolym för att fungera tillfredställande.

För sköldpaddor blir det antagligen ännu värre eftersom dom skitar ner mer än de flesta fiskar.

Med ett riktigt bra dimensionerat filter kan man köra flera år utan filtertvätt.

Nu vet jag inte hur Nitrit och Nitrat påverkar sköldpaddor, men i akvarium är Nitrit något man absolut inte vill ha, noll tollerans gäller, Nitrat är mindre farligt.

Nitrit betyder att man inte har tillräkligt god biologisk filtrering, tex för liten filtervolym.

Nitrat betyder istället att man har god filtering då Nitrit blir Nitrat efter att bakterierna gjort sitt.

Lösningen på Nitrat är vattenbyte, för nitrit är det lite knivigare då vatten byte ofta ger en bomerang effekt, först med minskade nivåer för att sedan stiga igen.

Hoppas det gick att förstå det där, och att jag inte trampade någon för hårt på tårna, för jag behöver nog få hjälp av er här framöver inför sköldpaddsköp.

Link to comment
Share on other sites

Vaddå trampade på tårna? det du skrev var väl sakligt och helt rätt.

Vill endast komplettera ditt inlägg med lite info om nitrit (NO2)

Nitrit bildas nästan alltid i större eller mindre mängder i ett nystartat akvarium ungefär 2-6 veckor efter uppstart, hur höga värdena blir beror på bla temperatur, fodermängd, filtrering, vattencirkulationoch kanske viktigast hur många djur som finns i akvariumet.

Man kan förenklat säga att nitrit bildas i ett vatten där den goda bakteriefloran inte hinner växa sig tillräckligt stor för att ta hand om avskrädesprodukter.

Om man gör helvattenbyten eller ofta gör mycket stora vattenbyten riskerar man att det återkommande blir förhöjda mängder nitrit.

Ett fel som många gör är att de kör en storstädning när de får problem med vattenvärden, filtren görs rena, gruset sköljs och allt vatten byts..... Då är man tillbaka på ruta ett och kan förvänta sig en ny sväng med höga nitrithalter i vattnet efter några veckor.

Det bör väl även i sammanhanget tilläggas att sköldpaddor andas med lungor till skillnad från fiskar, detta gör att höga nitrithalter inte tros vara skadligt för sköldpaddor, att vattnet blir grumligt och luktar pyton är dock ofta ett faktum om nitrithalterna piper iväg uppåt.

/A

Link to comment
Share on other sites

Jag har inga större besvär med grumligt vatten. Men jag byter heller sällan allt vatten. Kanske var annan månad eller ännu mer sällan. Däremot fyller jag på nytt vatten varje vecka varefter det dunstar. Dvs jag tömmer inte ut och fyller på utan häller bara i några liter nytt vatten tills jag kommer till den vattennivå jag vill.

Nu har jag iofs bara en liten kartis på ca 12 cm.

Link to comment
Share on other sites

....

Vill endast komplettera ditt inlägg med lite info om nitrit (NO2)

Nitrit bildas nästan alltid i större eller mindre mängder i ett nystartat akvarium ungefär 2-6 veckor efter uppstart, hur höga värdena blir beror på bla temperatur, fodermängd, filtrering, vattencirkulationoch kanske viktigast hur många djur som finns i akvariumet.

Man kan förenklat säga att nitrit bildas i ett vatten där den goda bakteriefloran inte hinner växa sig tillräckligt stor för att ta hand om avskrädesprodukter.

....

Precis!

Låt mig spinna vidare lite.

Just därför brukar man i ett fisk akvarium börja med ett fåtal fiskar, innan man sätter i fler.

Bakteriena behöver nämligen något att bryta ner för att kunna föröka sig.

För att starta i gång bakterierna i filtret utan djur kan man "mata" akvariet med fiskmat (sköldpadds pellets går säkerligen också bra ;)) lite försiktigt i ca 2 veckor innan man introducerar djuren.

Men glöm inte, ett rejält filter är bästa lösningen! (Men glöm inte vattenbyten dom är minst lika viktiga)

Nu är jag inte säker på hur stark cirkulation en sköldis vill ha eller klarar av i akvariet, men man kan alltid köpa bara ett pumphuvud med lämplig kapacitet och komplettera med ett enkelt hemmabyggt filter av rejäl storlek.

Exempel på bla pumphuvud med eget filter.

Link to comment
Share on other sites

Rengörs filtret helt och regelbundet stämmer det iofs (kanske var det du menade Jeppe, då ber jag om ursäkt) eftersom man då "tvättar bort" dom bra bakterierna.

Det var precis det jag menade!

Nu känns det som vi börja reda ut begreppen lite, och jag anser det vara väldigt viktigt att berätta VARFÖR man föreslår att någon ska göra si eller så, inte bara ATT de ska göra det.

Min huvudpoäng vad gäller filtrering av sköldpaddsvatten var (och är fortfarande) den att om man har ett litet innerfilter, som regelbundet totalrengörs, lurar man sig själv om man tror att det på något sätt bidrar till en bättre vattenkvalité.

Nu är jag inte säker på hur stark cirkulation en sköldis vill ha eller klarar av i akvariet

Detta beror på art, men de flesta större vattensköldpaddor klarar av lite strömt vatten.

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Det bör väl även i sammanhanget tilläggas att sköldpaddor andas med lungor till skillnad från fiskar, detta gör att höga nitrithalter inte tros vara skadligt för sköldpaddor,

Man kan inte chansa på att höga nitrithalter inte skulle vara skadligt för sköldpaddor enligt min mening. Hur påverkar detta sköldpaddan/på sikt? Hälsa och välmående, livslängd?

Gäller även bl a ammoniak, vissa bakterier exv.

Avföring och matrester omvandlas med hjälp av bakterier via ammonium/ammoniak (ammonium är låggiftigt för fiskar, ammoniak är giftigare. För sköldpaddor?) till syre och nitrit.

Nitrit är mycket giftigt för fiskar (sköldpaddor?)

Nitrobakterier omvandlar nitrit och syre till nitrat (som är mindre farligt för fiskar än nitrit. Sköldpaddor?). Men det är inte säkert att nitrobakterierna hinner med att omvandla nitriten till nitrat, det beror mycket på mängden avföring/matrester. Och hur påverkar höga nitrathalter sköldpaddor?

Den största delen nitrat som bildas kan inte brytas ned i akvariet, utan kan bara bortföras genom vattenbyten! Vattenväxter suger upp nitrat, men jag är osäker på hur mycket växter man bör ha. Biologiska filter producerar nitrat. Nitrat i vatten gynnar algtillväxt och syrebrist i akvariet (samt är skadligt för fiskar enl. Akvarielagret. Sköldpaddor?).

I ett fiskakvarium verkar det generellt vara lättare att hålla vattenväxter. Växterna suger upp mycket av ämnena från avföring/urin. På så sätt verkar det generellt vara lättare att skapa ett bra vatten i ett fiskakvarium.

Med tanke på de små vattenvolymer som vattensköldpaddor i fångenskap (jämfört med vilda sköldpaddor) rent generellt tvingas leva i så anser jag att täta delvattenbyten är ett måste. (Ju mindre akvariumet är desto mer vatten måste bytas.) Att man inte förlitar sig på att filtret kan skapa ett bra vatten.

Link to comment
Share on other sites

Det är jätteintressant att läsa debatten här! Tänkte att kommentera, men det känns lite för svårt med alla konstiga ord - jag är tacksam att heeke sade det jag funderade på...

Jag har ett akvarium som har ca 250 l vatten och en bra "torrfilter". Där bor en rödörad hane (17 cm, 700 g). Jag ska testa nitratet för jag har testet kvar (testade det med ett fisk-akvarie som jag hade förr...), men planerar att byta nästan allt vatten en gång i vecka. Jag ska berätta om nitrat-mängder mellan vattenbyter senare.

Jag ska också försöka att ha lite växter i akvariet. Letar efter en stor anubias barteri precis - det kunde vara nåt som paddan inte ska äta helt. Då har jag lite lemna minor där. Jag odlar det i en annan burk för Ulf tycker om att äta det. Det växer fort! Vet inte om växterna verkligen hjälper med vattenkvalitet, men de gör det vackert och trivsamt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...