Jump to content
Forum Sköldpaddor

Terrariets storlek


Guest kerttu

Recommended Posts

En enkel fråga:

Vad rekommenderar ni till terrariets storlek till en testudo? I Finland säger man en kvadratmeter är den minska sköldisen kunde trivas i, men 1x2 m är naturligtvis bättre. Undrar om det finns skillnad mellan de finska och de svenska råd.

Och en sak till - vad tror ni att sköldisen skulle tycka om ett terrariet som skulle vara i form av... det här:

xxxxxx

xxxxxx

xxxxxx

xxxxxx

xxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Statens jordbruksverk har satt minimimåtten enligt följande:

Skalets längd/yta

-10 cm / 0.12 kvm

11-15 cm / 0.3 kvm

16-20 cm / 0.5 kvm

21-30 cm / 1.1 kvm

Vi rekomenderar minst 0.5 kvm till dom som köper en unge av oss. Den buren bör bytas efter några år.

Vi rekomenderar också utomhusvistelse i större hagar under sommaren.

Formen på buren som du ritat tycker jag ser bra ut.

Link to comment
Share on other sites

Jag tvekar med den här terrariesaken... Min grekisk har haft terrarie när hon var mindre, men nu går hon runt i ett rum. Jag har ju läst att terrariet skulle vara bättre och tycker att det är inte så lätt att ha ett fuktigt hörn i rummet än det är i terrariet (och andra saker med mikroklimat....). Jag har den känslan, efter vad jag har diskuterat med er och den information jag har fått nyligen om fuktighetens betydelse till jämn tillväxt, att jag ska bygga eller köpa ett terrarie. Trots att jag är ganska säker om den här saken är det inte lätt att förklara det till de andra (min pojkvän till ecempel :) ). Även nu har jag ganska mycket substratet i ett hörn och sköldisen kan kräva sig ner, men i terrariet kunde jag lätt ha 15-20 cm substratet.

Skillnaden i den landytan sköldisen får använda är så stor! Det terrariet jag kunde köpa från en person nu är 1,05 kvadratmeter. Formet har jag redan visat, en slags av hörnterrariet, och det skulle vara jättefint i det rummet sköldisen bor nu. Sköldisen är grekisk och vikten nu cirka 400 g.

Hur stora terrarier har ni andra? Trivs sköldisar?

Link to comment
Share on other sites

Terrariet som jag har till Alice, min rödfotade, är 80 x 80 cm. Men jag kommer att köpa ett större nu i sommar, för jag ser att det börjar bli för litet för henne. Hennes skallängd är 16 cm. Hon vill oftast komma ut på golvet när jag kommer hem från jobbet. Min tanke är att med tiden ha ett stort terrarie, men ändå att hon själv (när och om hon vill) kan gå ut i rummet. Att ha ett rum där hon utan problem kan vara i (med tex värmelampa i en hörna och lämpligt underlag på golvet). Men OBS ändå ha sitt terrarie med jord, växter, värmelampor, UV-ljus osv. Och på sommaren är hon ju ute i sin hage hela sommaren (då vädret är fint.)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har hørt, er at man skal gange lengden på skallet med 5. f.eks. hvis skilpadden er 20cm blir det 20x20=1x1m(100cmx100cm)

Link to comment
Share on other sites

Hejsan! :)

Jag har 2st Terrapene Carolina & dom är 12 & 13cm i skal storlek, till dem har jag ett Terrarie på 140x80cm. Men dessa blir inte större för mina är redan 19/20 år gammla. Jag antar att dom växt klart, men visst får dom för mycket mat kan antagligen dessa oxå växa på sig mera.

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...