Jump to content
Forum Sköldpaddor

Levande Mat


Helena Palén Berggren

Recommended Posts

Jag har nu fått mina guppie så pass stora att jag släppt ner dem till Felix. Men han fattar ju inte att han ska äta dem :( De simmar runt och har det hur bra som helst. Han brukar iofs jaga dem lite men tröttnar när han inte får tag i dem. Men posthornssnäckorna jag har odlat äter han upp på nolltid när jag lägger ner några hos honom.

Nån annan som har guppie till sina sköldpaddor som har sett att de inte äts upp?

//Helena

Link to comment
Share on other sites

Ja, min flavvo har haft guppisar, men levt i fred med dem :) Jag funderar över om de kanske är för färggranna och kan signalera giftighet? De är ju inte naturligt färgade, som vildguppin, utan avlade på mutationer. Så jag tänker låta ynglen bli lite större, men så att de inte hunnit färga ut ännu, innan jag provar igen. Eller om jag får tag på några som inte är så färgglada. Har du provat med guppisar till dina andra sköldpaddor?

Link to comment
Share on other sites

Jag menar självklart om du prövat att ge dina sumpsköldpaddor guppisar, kanske inte så lämpligt till turkarna :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Cathero

Tjena skalpaddlovers !

Mina är omringade av guppis hela tiden, ynglen och dom mindre får vara ifred, det är de större fiskarna som blir jagade och ibland uppmumsade.

På morgonen när man tänder lampor och lysrör brukar dom ta någon till frukost, sköldisarna är mera morgonpigga än guppisarna.

Guppisarna ynglar av sig hela tiden, började med ca 20 st. för ett par år sedan, skalisarna har inte käkat slut på dom ännu.

Två pansarmalar bor hos dom också, dom får vara ifred......än så länge allafall.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig förstått detta med att ge dom levande föda. Förvisso har jag bara haft sköldisar i några månader, två stycken treknölar. Kan nån ge mig lite tips på vad jag kan ge dom. Tack. Dom får pellets nu och små räkor ibland. Är det bättre att ge dom lite mat flera gånger om dagen eller lite mer bara en gång om dagen? /Maja

Link to comment
Share on other sites

Hej Mimmi!

Nej, jag har inte provat med sumpisaran ännu. Jo, en la jag i men den fiskade min dotter upp illa kvickt. "De är ju så söta" "De är ingen mat" "Mamma, du får inte göra så".

Men jag hade tänkt göra det när jag får några guppieungar till. Nu har jag lagt i 7 till Felix, Graptemys kohni. Jag har även lagt i sonens kampfisk och den låter han bli, som tur är för mig :D

//Helena

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...