Jump to content
Forum Sköldpaddor

Bilder


Guest EFW

Recommended Posts

Tackar!

Är det Eurotestudo Boegetteri?

Ja, det är det. Och eurotestudo boettgeri är ett nytt namn till testudo hermanni boettgeri/testudo boettgeri.

De är lite synd att man ser dem inte så mycket, de brukar vara nergrävda. Jag tar dem upp varannan dag för att de skulle äta lite och att se att allt är okej. Igår åt de inte, men annars ser det bra ut med de små.

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Ja, det är det. Och eurotestudo boettgeri är ett nytt namn till testudo hermanni boettgeri/testudo boettgeri.

De är lite synd att man ser dem inte så mycket, de brukar vara nergrävda. Jag tar dem upp varannan dag för att de skulle äta lite och att se att allt är okej. Igår åt de inte, men annars ser det bra ut med de små.

Taxonomerna är inte överens om att Eurotestudo ska ersätta Testudo.

Jag undrar om det är rätt att gräva upp dem för att de ska äta?

Link to comment
Share on other sites

Är det dina första ungar av dessa föräldrar?

Jag tror PA sa något om att ungar inte äter på en gång när jag tittade på hans nyfödda ungar. Ställer frågan vidare till PA eller ni andra som får ungar regelbundet; Hur länge tar det tills ungarna börjar äta? Vad äter dem då? Finfördelad färsk föda, eller?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror PA sa något om att ungar inte äter på en gång när jag tittade på hans nyfödda ungar. Ställer frågan vidare till PA eller ni andra som får ungar regelbundet; Hur länge tar det tills ungarna börjar äta? Vad äter dem då? Finfördelad färsk föda, eller?

Det kan dröja veckor innan man ser hermanniungarna äta. Vi gräver inte upp dom.

Dom får knapra på olika typer av blad, det ligger också kvar gamla blad som torkar. I st f Pre Alpin fibre ger vi Pre Alpin baby som är en mer finmald typ.

Ungar av T graeca äter nästan direkt.

Link to comment
Share on other sites

Taxonomerna är inte överens om att Eurotestudo ska ersätta Testudo.

Taxonomerna kommer nog aldrig att bli överens om alla namn.

Eurotestudo enligt de Lapparent de Broin, Bour, Parham, and Perälä 2006

I tidskriften Marginata använder man Eurotestudo.

Jag förstår att Kerttu tycker som Jarmo Perälä :D

Grattis till ungarna!

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört att det tar lite tid innan de börjar äta... Men det är den första gången jag har ungar här, och jag är lite orolig och vill därför kolla att de är okej. Jag försöker att inte göra det längre, men :unsure: ... Honan har fått ungar tidigare, men jag ägde den inte då. Hennes hane dog, men är fortfarade fader till de här ungarna. Jag hoppas att hon ska la ägg när hon bor med min hane också.

Och ja, jag håller gärna med Perälä, han är ju vår guru här i Finland :P . Men här spelar det nästan ingen roll om vi säger eurotestudo eller testudo, så länge vi vet att vi pratar om samma sak... Jag är bara van vid eurotestudo nu.

Link to comment
Share on other sites

Lycka till med ungarna!

Link to comment
Share on other sites

Eurotestudo enligt de Lapparent de Broin, Bour, Parham, and Perälä 2006

I tidskriften Marginata använder man Eurotestudo.

Jag förstår att Kerttu tycker som Jarmo Perälä :D

Eftersom båda är finländska?

Perälä upphöjer underarterna till arter. Han skippar artnamnet. Testudo hermanni hermanni blir Testudo hermanni , Testudo hermanni boettgeri blir Testudo boettgeri osv. Holger Vetter har i Terralog använt sig av Peräläs systematik.

Systematik: Organismer / Domän / Rike / Stam / Klass / Ordning / Familj / Släkte / Art / Underart / Ras

Link to comment
Share on other sites

Hej !!

Vilka fina bílder o jättekul o se film på de små bebbarna.....mycket söta....

Link to comment
Share on other sites

kerttu: Jag använder din lilla minsting som skrivbordsbakgrund, om det är ok? :wub::wub: :wub:

(Längtar tills vi lyckas skaffa en anslutning mellan dator och mobil, så att jag kan dela med mig av bilder på min padda. :))

Link to comment
Share on other sites

kerttu: Jag använder din lilla minsting som skrivbordsbakgrund, om det är ok? :wub::wub: :wub:

(Längtar tills vi lyckas skaffa en anslutning mellan dator och mobil, så att jag kan dela med mig av bilder på min padda. :))

Du gillar visst att använda våra sköldapddor som skrivbordsbakrund ^_^, inte första gången du frågar ;) hihi

//Johannes

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Måste bara visa hur det gick till idag när jag gick ut i skogen för att plocka hallon och istället kom hem med en bunke sköldpaddsgodis. Sköldisarna firar här våra två förstaägg som finns i kläckaren. Arthur fattas från bilden för han skulle ha haft en annan uppfattning om hur det ska firas än vad damern har. <_<

post-1658-1185712371_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vad jag gillar hos sköldpaddor är när dom ligger så där coolt och avslappnat med bakbenen, det ser helt enkelt skitläckert ut.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Vad jag gillar hos sköldpaddor är när dom ligger så där coolt och avslappnat med bakbenen, det ser helt enkelt skitläckert ut.

R/P

Håller med. Mina brukar ligga så när de vilar under värmelampan B)

//Johannes

Link to comment
Share on other sites

En av mina nya honor, som kom till oss för fyra veckor sedan, har varit ganska stressad och rädd sen flytten. Hon är störst i gruppen och borde inte ha nåt att vara rädd för, men hon har levt som ensam sköldpadda på golvet i en höghuslägenhet sedan 1992. Utan möjligheter att gräva och bete sej som en sköldpadda. Ute gräver hon ner sej under en viss grästuva, alltid på samma plats. Dom senaste kvällarna har jag fått henne att gå in i växthuset och sova med dom andra sköldisarna. När det serveras mat äter hon snabbt lite och försvinner genast tillbaka i sin grästuva. Att gå fritt och beta själv förstod hon sej inte alls på först men nu kan hon nog ta en munsbit eller två av nån smaskig maskrosplanta. Här är regnigt och ruskigt kallt så alla mina sköldisar har varit inne i natt och imorse fick jag se en dam som så avslappnat ligger under värmelampan. Kanske också Steppi så småningom förstår att hon kan njuta av sitt liv som sköldpadda.

post-1658-1185787205_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

jag tycker det är läskigt att dom inte, efter omständigheter, förstår hur dom ska bete sig och vad dom är för nåt .. vi får hoppas att hon snart njuter av att vara sköldpadda! precis som hon ska!

Link to comment
Share on other sites

Du gillar visst att använda våra sköldapddor som skrivbordsbakrund ^_^, inte första gången du frågar ;) hihi

//Johannes

Jag är lite beroende av att ändra skrivbordsbakgrund, hihi. Men en liten söting kan man inte motstå! :wub:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...