Jump to content
Forum Sköldpaddor

Vattenskål


Guest HannaF
 Share

Recommended Posts

Guest HannaF

Hej!

Jag måste bara fråga hur ni håller era vattenskålar till sköldpaddorna rena?

Draculas vattenskål håller sig ren i ca 5 sekunder sedan kommer hon fram och ska undersöka om man har lagt ner en lyxmåltid, hon går i det rena vattnet med sina jordiga/sandiga ben och gör vattnet brunt av jord/sand <_< Sen vill hon såklart inte ha det smutsiga vattnet men jag har inte tid att byta var femte sekund. Vad ska man göra?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hörni - - -

En fyra år gammal fråga har ännu inte fått svar, så jag blåser liv i tråden, för jag har exakt samma problem.

Min grekiska landsköldpadda har just fått ett terrarium som jag hoppas är OK men som kommer att bli ännu bättre så fort jag kan ta in växtlighet utifrån. Jag väntar fortfarande på värme-/UV-lampa från Per-Anders (P-A), men i övrigt har jag nog all teknisk utrustning.

Jag har valt en stor vattenskål som han kan gå ned i helt och hållet om han vill. Det gör han - men problemet är att på två minuter är det hela en odrickbar sörja av jord, sand och vatten. Hur tusan löser man det? Varken jag eller HannaF kan ju byta vatten varannan eller var femte minut!

Är det ett absolut måste att ha en så stor vattenskål att hela sködpaddan kan krypa ned i den? Den borde ju kunna dricka även ur ett mindre fat?

/ CuslonGodibb

Hej!

Jag måste bara fråga hur ni håller era vattenskålar till sköldpaddorna rena?

Draculas vattenskål håller sig ren i ca 5 sekunder sedan kommer hon fram och ska undersöka om man har lagt ner en lyxmåltid, hon går i det rena vattnet med sina jordiga/sandiga ben och gör vattnet brunt av jord/sand <_< Sen vill hon såklart inte ha det smutsiga vattnet men jag har inte tid att byta var femte sekund. Vad ska man göra?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att små sköldpaddor ska kunna gå i helt. När det gäller större får man nog anpassa efter olika individer så att det blir praktiskt. Många vuxna individer, speciellt hanar kan fara omkring i timmar.

Jag tycker att sköldpaddorna blir mycket lugnare i växthuset och utomhus. Stora ytor och mycket ljus har stor betydelse för ett naturligare beteende.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade det problemet precis i början när jag skaffade min padda då var han i ett ganska trångt terrarium men efter bara veckor insåg jag att han behövde större plats och byggde mig egna låda på 1½ kvadrat meter. Och från mitten av april tills i början av september är han nästan bara ute så jag har inte upplevt sådana problem sedan dess.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar, hörni!

Nu hör det till saken att terrariet är nytt för min sköldpadda, som tidigare inte haft något terrarium (vilket har varit hur fel som helst, inser jag nu).

Nu har han ett terrarium som är ungefär 1,6 kvadratmeter stort och som jag nu inreder lite "pö om pö", allteftersom det börjar komma lämpliga växter som man ta in utifrån. Just nu är bottensubstratet en blandning av jord och sand. Jag tror det behövs mer sand, men har inte hunnit ordna det än. Inredningen i övrigt är just nu några stenar, en halvt nedgrävd kruka som "gömställe" och ett par grästuvor. Jag har tänk fylla på med mer gräsbitar - enligt OrmStefans förslag - bara jag kan hitta någon bra plats att hacka loss dem ifrån.

Ljus har han också nu: en dubbel lysrörsarmatur på 120 cm. Det sitter "vanliga" lysrör i just nu, men jag är på gång att byta ut dem mot dagsljusrör.

Värme-/UV-lampa är på väg från P-A:s webshop.

Det här med att han springer runt och upp och ner i vattenskålen hela tiden (den blir helbrun på ett par minuter!) - är det något slags stressbeteende på grund av miljöombytet, tror ni? Kommer han att lugna sig och få bättre "bordsskick" vad gäller vattenskålen?

Jag har noterat att vattenskålarna alltid ser perfekta ut på P-A:s bilder, så jag undrar hur tusan det går till.

/ CuslonGodibb

Link to comment
Share on other sites

Det här med att han springer runt och upp och ner i vattenskålen hela tiden (den blir helbrun på ett par minuter!) - är det något slags stressbeteende på grund av miljöombytet, tror ni? Kommer han att lugna sig och få bättre "bordsskick" vad gäller vattenskålen? /

Miljöombyte innebär oftast ökad aktivitet. Hanar kan vara mycket oroliga under våren när dom letar honor.

Här har du en kombination.

Skitiga vattenskålar är något man får leva med.

Det blir ibland mindre lerigt om man ställer dom en bit in i från väggen.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag måste bara fråga hur ni håller era vattenskålar till sköldpaddorna rena?

Hej.

Jag hade samma problem med min padda. jag löste det genom att se vilken del av buren han bökade på minst. Nu är vattnet renare och man ser när han har badat. Kanske det beror på att han får varje morgon på sin Pat en gurkbit som innehåller vatten och har också ett mindre vattenfat i mitten av buren.

/Carita

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Har samma problem, med vattenskål förutom att Hulken även passar på att gå på toa i vafttenskålen. Hur ser era vattenskålar ut?

Link to comment
Share on other sites

Byt vatten dagligen. Det går även bra att ställa vattenskålen på en skifferskiva eller på småsten så sköldpaddan inte drar med sig så mycket jord när den går ner i vattenbadet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...