Jump to content
Forum Sköldpaddor

Satt I Halsen! - Hjälp Fort!


Guest heesh

Recommended Posts

Guest heesh

Hej. Nu är jag lite orolig. Min sköldpadda tog och fullständigt proppade i sig mat och har satt i halsen. Hon simmar runt och gapar, och försöker svälja men det går inte. Jag tror inte att hon kan kvävas eftersom hon fortfarande andas genom näsan. Vad ska jag göra? Någon som varit i liknande situation? Hjälp snarast! :(

Link to comment
Share on other sites

Guest u_tanja

Se om du får ut maten, det kanske inte är så långt in.

Jag skulle åka med ilfart till veterinären om det inte blev bättre...men det är bara jag, vet inte vad experterna säger.

Link to comment
Share on other sites

Guest heesh

Frågan är hur jag ska få ut den. Hon vägrar att gapa och det kanske är farligt att sticka in någor i halsen! :(

Link to comment
Share on other sites

Guest u_tanja

Ja det är nog inte det lättaste.

Jag vet inte hur farligt detta är, hur de kan andas osv, men för mig skulle detta vara MYCKET allvarligt, jag hade nog nästan fått panik!

SÅ jag skulle nog ha åkt till veterinär eller bett dem komma till mig, för att förhindra kvävning.

Link to comment
Share on other sites

Guest u_tanja

Usch jag är verkligen inte rätt person att ge råd, men jag kan förstå hur orolig du måste vara.

Det är väl inte bra att stoppa ner pincetter och grejer i halsen, kanske går med fingararna. Men samtidigt om det gäller att rädda ett liv, ja då vette fan hur man ska prioritera. Jag menar om man ska gå ner med en plastpincett eller ngt om det gäller livet? Vad är viktigast liksom?

Blev som orolig för din lilla krabat!

Ngn annan som vet vad man ska göra?

Link to comment
Share on other sites

Guest heesh

Jag vet inte....jag skulle vilja sticka in en liten pincett, men hon vägrara att öppna munnen. Hon simmar i.o.f.s. och ser inte ut att ha jätteont av det. Kan det lösa sig av sig självt tro? Jag är orolig! Hjälp!

Link to comment
Share on other sites

Guest u_tanja

Håller hon fortfarande på och försöker svälja, hur länge har sköldisen gjort det nu?

Link to comment
Share on other sites

Guest u_tanja

Om Mimmi har varit alldeles för glupsk så får hon också svälja ett par gånger, men det tar kanske bara ett par sekunder så är det klart. Hon brukar också ta framfötterna till hjälp och liksom "putsa" i munnen om ngt har fastnat.

Gör din sköldpadda sånt?

Om allt verkar lugnt så kanske det har löst sig?

Link to comment
Share on other sites

Guest heesh

Teddie brukar också göra så, men nu har maten suttit i flera timmer. Hon verkar lite trött och oroligt/stressad. Hjälp!

Link to comment
Share on other sites

Guest u_tanja

Då verkar det inte lösa sig av sig självt, sköldpaddan verkar inte må bra...då måste man nog kanske ingripa innan det är för sent.

Jag tycker att du ska ringa veterinär och rådfråga!

Link to comment
Share on other sites

Guest heesh

Jo, jag ska. Tyvärr är det inte många som tar emot vattensköldisar. Någon som vet om man kan tvinga fram en kräkning då jag inte kan öppna munnen och dra ut maten? tacksam för all hjälp!

Link to comment
Share on other sites

Guest heesh

Jag fick ej tag på någon veterinär. Jag försökte länge bända upp munnen på henne, men utan resultat. Sen kom jag få ideen att hjälpa till med maten. Jag masserade det ställe på halsen maten fastnat i och nu tror jag att det lyckades. Håll tummarna!

Link to comment
Share on other sites

Guest heesh

Bra ser det ut som! Hon ligger och solar lugnt och ser ut att vara lite omtumlad efter gårdagen, men nöjd :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sådär brukar min sköldpadda med göra, sätta i halsen. Han brukar som u_tanja beskrev det, putsa med framfötterna på munnen och efter ett tag spottar han ut maten igen.

Vilken tur att dt ordnade sig med din krabat! Glupska djur det där..:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...