Jump to content
Forum Sköldpaddor

Hjälp - Skalröta?

Guest Blue

Recommended Posts

Hjälp!!

Min testudo marginata Frida (fyller 6 år imorgon) har fått något vitt som sprider sig längs "skarvarna" i skalet. Det känns inte mjukt och vätskar inte. Det sprider sig åt två håll och är nu ca 2 och 3 cm långt. Kan tyvärr inte skicka bild på detta. Är detta skalröta? :(

Mina sköldpaddor är för tillfället hos min mamma på grönbete (bor själv i stan), så jag har inte sett dem så ofta sen i våras. Då var det bara kanske 1 cm långt och jag tänkte att det kanske skulle gå över av sig själv. Kan det göra det? Det verkar som om skalet på ett ställe skulle börja lossna....vad ska jag göra????

Har läst gamla länkar om skalröta och där skrivs det om antibiotikasalvor och Tamodine 100ml. Bor i Finland och kan inte beställa detta av P-A. Vet någon om det heter samma här i Finland? Borde jag ta henne till veterinär? Hur länge ska man sen i så fall använda antibiotikasalvan/Tamodine och vad heter i så fall ab.salvan? Kan detta smitta till min andra sköldpadda? Vad beror skalröta på? Ringde veterinären idag och han påstod att det kunde ha att göra med kosten. Det tror jag inte riktigt på eftersom jag följer allt som P-A och de andra experterna skriver både då det gäller utfodring och annan skötsel.

Snälla Ni som vet svar på någon av mina frågor, skriv snabbt svar för min mamma kommer att ta Frida till veterinären på tisdag (5.7), och jag är rädd för att han ändå inte vet rätt behandling eller åtgärd!! :o

Mvh. Jenny

Guest Inga-Karin

>Skalröta innebär fläckar eller förändringar i skalet, och kan orsakas av direkt yttre trauma, eller vara en följd av felaktig utfodring, allmän försvagning, och påföljande infektion med bakterier eller svampar. Ryska stäppsköldpaddor är känsliga för fuktigt/blött bottenunderlag och kan reagera mot detta med infektioner i bukskölden.. Förändringarna kräver ofta mycket lång tid för att avläka.<

Har saxat detta från Roslagstulls djursjukhus allmänna råd för Landsköldpadda. I väntan på att de som sett detta ska svara dig. Jag har som tidigare beskrivits under denna vinter upptäckt samma symtom på min grek och har tolkat det för att vara brist på kalk/ljus.

MVH Inga-Karin

Jag tycker inte att det låter som skalröta. Tillväxtzonerna i skarven mellan plåtarna brukar vara ljusa till att börja med.

En bild skulle ge möjlighet till bättre svar.

Guest Inga-Karin

Jo P-A

Jag vill minnas att ni sköter om era Paddors skal med ljummna bad, lätt borstning med en beg.tandborste och Klorhexidinlösning i skarvarna. Aldrig någonsin polerar med olivolja!!!

Minns jag rätt ? (för när våra går ute blir de minst sagt dammiga och skulle behöva lite välbehövlig omvårdnad )

Gör ni detta i rent förebyggande syfte, eller kan du precisera anledningen till detta närmare ?

Jag läste nyss den intressanta artikeln om kost/fukt/torka påverkar tillväxt/pyramidisering på er hemsida också. Kan rekommenderas för er som inte sett den tidigare !

Tack på förhand // I-K.

Varannan till var tredje vecka görs en genomgång med badning. Skölden borstas med en nagelborste. Inget klorhexidin.

Vi gör det för att se eventuella skador och få bort smuts.

Det fastnar ibland avöring på undersidan av hanarna som de sen kladdar ner honorna med. När vi ser sådant tvättar vi naturligtvis direkt.

Tamodine, är inte det ungefär samma smörja som Jodopax vet? Vad jag kan få fram av Vetarks produktblad så bör det vara likvärdiga produkter.

/A

Guest Inga-Karin

Ok. då får det i så fall bli Jodopax om problemet skulle uppstå här. Så ont det ser ut på bilderna. Hoppas slippa eländet.

Jodopax är både drygt och förhållandevis billigt och finns att köpa på Apoteket. Vet du också vilken % av lösningen man i så fall använder ? Antar som vanlig sårlösning.

När vi ändå är inne på problemet skal, så vet jag en som snudd på läkte en öppen skada med hjälp av sårtrvätt och duodermplatta, fast sen så skulle det ha behövts en skaltransplantation också och det finns väl knappast någon som utför, eller ???

Hälsningar: Inga-Karin

Guest Blue
Jag tycker inte att det låter som skalröta. Tillväxtzonerna i skarven mellan plåtarna brukar vara ljusa till att börja med.

En bild skulle ge möjlighet till bättre svar.

Tyvärr så har jag ju inte någon bild på detta... Men nu då jag sett bilder på skalröta så ser det ju inte alls ut så!! Inget blod eller sårvätska, och så är det ju alltså skarvarna och inte plåtarna som är drabbade.

Det är bara konstigt för ingen annanstans förutom "framme på övre plåten" ses detta fenomen och i samband med det har på ett ställe skalet börjat vika upp (som en nagel ungefär)!?! Frida har inte sett ut på detta sett tidigare och nu som 6-årig t.marginata börjar hon annars vara ganska mörk i skalet förutom de ljusare områdena mitt i varje plåt. Och nu då denna skarv som börjat ljusna. Men kanske det bara är för att hon växer och alltså inget att oroa sig för??

För fuktigt har dom det inte och kalk får dom ofta. Nu på sommaren får dom vara ute i solljus varje dag och på vintern går dom i sitt terrarium med jord/sandblandning och UV-ljus enligt alla konstens regler. Jag badar också mina paddor med någon veckas mellanrum just för att man då kan få syn på ev. skador.

Mvh. Jenny

Guest Blue

Inga-Karin, du hade skickat mig en bild där din sköldis ser ut precis som min, med ljust i skarvarna!! Kunde du lägga ut bilden även här på forumet så de andra får se ungefär hur det ser ut även hos min sköldis. Har ju som sagt inte själv möjlighet att lägga ut någon bild på Frida, men vill gärna att även andra tar sig en titt på detta mystiska fenomen... Tack på förhand!!

Mvh Jenny

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...