Jump to content
Forum Sköldpaddor

Vilken sköldpadda?


Guest Nettan

Recommended Posts

Hejsan!

Vi är en familj som funderar på att skaffa en sköldpadda. Vi har inom familjen en mycket stor djurvana, dock ej på sköldpaddor. Självklart har man då mycket frågor :) . Vilken Landsköldpadda skulle ni rekommendera som "förstagångssköldpadda"? Kan man ha en ensam sköldpadda eller ska man ha ett par? Är 10 år en bra ålder på "lillhusse" (självklart med föräldrars ansvar)? Är det rekommenderbart att köpa sköldpadda privat eller i djuraffär? Eller ska man vända sig till uppfödare direkt? (Känns nästan som det tryggaste alternativet).

Har med glädje sett flera sidor som verkar seriösa med tips om mat och skötsel! Därför inga sådana frågor nu, det kommer säkert senare om vi bestämmer oss för att skaffa en sköldpadda.

Mvh Nettan (mamma) och Jesper (10 år)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att dom flesta här rekomenderar köp från uppfödare.

Fördelen är då att sköldpaddan eller sköldpaddorna inte utsätts för långa transporter tillsammans med många andra sköldpaddor och många miljöombyten. Stress kan minska motståndskraften mot sjukdom och parasiter.

Många zoobutiker sköter sköldpaddor på fel sätt och säljer olämplig utrustning.

Hos en uppfödare som ju skött sina djur så bra att dom t o m förökat sig får du bra råd.

Vilken art som är lämpligast beror nog på vilken uppfödare du talar med, var och en håller på sin art. Några av oss får fram ungar av flera arter.

Sköldpaddor mår bäst av att vara utomhus. Dom arter som bäst klarar vårt klimat är grkisk landsköldpadda, turkisk landsköldpadda och rysk stäppsköldpadda.

Det går bra att ha en ensam sköldpadda. Vi säljer gärna parvis eftersom vi tycker att dom blir mer aktiva av sällskap Dom ligger gärna tillsammans även om det finns flera bon.

Att sätta ihop könsmogna hanar eller två vuxna, en av vart kön kan vara problematiskt. Om dom växer upp tillsammans går det oftast bra.

Uppfödare

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest Raoulito
Tack för snabbt svar! Detta forumet kommer jag fortsätta att följa!

Mvh Nettan

Man kanske skulle kunna köpa 2 systrar eller unga honor och sen i framtiden skaffa en hane till dessa 2? ...´problemen uppstår oftast via 2 hanar eller om man har en hane som kan "jaga" slut på honan ifall man har ett par om jag förstått rätt, men det kanske skiljer lite från art till art?

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att det är svårt att könsbestämma ungar i den ålder dom brukar vara när dom säljs från uppfödare.

Så här tror jag:

Två hanar som växer upp tillsammans: inga problem

Två honor som växer upp tillsammans: inga problem

En av varje som växer upp tillsammans: problem när hanen blir könsmogen

Att sammanföra två vuxna hanar: problem men det kan gå bra om någon underordnar sig.

Vuxna honor tillsammans med vuxen hane/hanar: problem som ökar ju mer etablerade sköldpaddorna är i sin miljö och ju bättre dom mår. Det krävs stora ytor och gömställen.

Vi hade för två år sen honor och hanar tillsammans men har märkt att hanarna blivit jobbigare för varje år. Detta år kommer hanarna att träffa honorna 3 + 3 veckor.

I Gonfaron i Frankrike där man föder upp stora mängder medelhavssköldpaddor får hanarna träffa honor under en kort period på våren. Därefter går dom tillsammans i en stor hage. När vi var där såg vi mycket aktivitet och många strider mellan hanar.

Link to comment
Share on other sites

Guest Inga-Karin

Hej!

Med risk för att verka övertydlig, så tror jag att det är av ett visst intresse att känna till hur stora sköldpaddsungarna är när de är leveransfärdiga. Hur gärna jag än skulle vilja köpa en unge, så skulle jag vara orolig för att den skulle försvinna, så liten den är.

Många faror finns, skator och inte minst grannens hund. För mig känns det som om en unge är alldeles för liten för att bo i en barnfamilj, men ni som har dem, hur går det för er ?

Vad väger en leveransfärdig unge ?

MVH Inga-Karin

Link to comment
Share on other sites

Guest LenaS

Hej Inga-Karin!

Våra två ryssar vägde 25 resp 32g då vi fick dem (vid dryga 3 mån ålder). De var väl lite drygt 4 cm då... inte mkt för världen.

Men varför tror du att de är för små att han i en barnfamilj?? Det är ju inte precis meningen att de ska springa omkring på golvet precis... Då hade de lätt blivit ihjältrampade eller klämda av en dörr. Vi har dock inga småbarn...

Utomhus buren får man ju täcka över med nät, så är det inga djur som kan ta dem. Bara tvåbeningar...

Bebissköldpaddor funkar säkert lika bra som en vuxen!

Lena S

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...