Jump to content
Forum Sköldpaddor

Äggfrågor Igen!

Guest charlotta

Recommended Posts

Guest charlotta

Jag är rätt ny här och har inte haft mina 3 vattensköldpaddor så länge,(ca 1,5månad) Vet inte vad de är för kön på dem, men de är väldigt stora, ser fullvuxna ut och jag har sett att två av dem (2 rödörade) gärna klänger på varann.

Igår började den ena att lägga ägg på en stor sten, och äggen åkte rakt ner i vattnet och på doppvärmaren!!!!

9st blev det totalt varav 5 gick sönder direkt.

Jag tog upp äggen med en sked så fort vattensköldpaddan lämnat stenen som hon satt och släppte äggen ifrån,och la de 4 äggen som ej gått sänder,i blomjord med lite hushållspapper över, under en värmelampa, vet inte alls hur man gör med sköldpaddsägg, vet inte ens om de är befruktade men tänk OM!!!

Är det någon som kan ge mig lite tips på hur man sköter äggen, jag vet inte om de ens lever (har hört att embryot kan drunkna om ägget hamnar i vatten en längre stund) men jag vill ta hand om dem på bästa sätt.

Hur ser jag förresten att äggen är befruktade?

/Charlotta :blink:

Guest fru skalman

För de ägg vi har fått har det dröjt ca 20 dagar innan vi kunde se om de var befruktade. Det man ser är rödaktiga krogiga linjer (blodådror). De syns enklast om man lyser genom ägget med en lampa. Var försiktig när du gör detta. Man får inte vända på ett sköldpaddsägg. Embyot kan tydligen ta skada av detta.

Här kommer tips vi fått på detta forum förra året.

Använd en godislåda eller liknande. Lägg i lika viktdelar vatten och vermiculite. (Vermiculite kan du hitta hos Granngården eller någon blomaffär.) Gräv ner äggen och täck dem helt. Gör lufthål i godislådan och locket. Emmelanåt får man tillsätta mer vatten till vermiculiten då en del dunstar under kläckningen. En god ide är att väga hela lådan med vatten, vermiculite och ägg i början av kläckningen. Sedan får man kompensera med vatten så att vikten hålls under hela kläckningen.

Fuktigheten bör ligga på 80-90% rh.

Temperatur 27-28 grader C

Lycka till! :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...