Jump to content
Forum Sköldpaddor

Vitaminer Og Calsium...


Guest Mathilde

Recommended Posts

Guest Mathilde

Hei hei...

Jeg ksl skaffe meg en Reeves kärrsköldpadda. Får den i dag (jippi).

Har satt klart akvarie med land del, uv lys varmelampe. Har satt temp til 27-28 grader. Har hatt litt grovkornet havsalt i, og en kalk blokk. Så langt er alt i sin skjønneste orden, tror jeg? ;)

Det jeg lurer på er når det kommer til maten. Jeg har gått til anskafellse av wardleys reptile stiks som et basis for i tillegg til reker, grøntfor, mjølmask osv.

Men det står flere steder at de på lik linje med land skillpadder ( noe jeg kan mye mer om :D ) skal ha ekstra vitaminer, men hvordan fungerer det i praksis?

Når de spiser i vann, hvordan får jeg gitt de det da? hos landskillpadder strør man det jo over maten. Er det mulig å lage en reke/fiske blanding å tilsette vitaminer å kalsium, så fryse det ned og gi det halv frosetnt? Eller er det nok av vit og kalsium i pelletsen?

Link to comment
Share on other sites

Guest fru skalman

Jag skulle inte ge sködpaddan halvfrusen mat. Har fått lära mig att de inte mår så bra av det. Sjäv brukar jag strö vitaminpulver över köttbitar eller räkor. Därefter får man mata skalisen för hand, en bit i taget. Då hinner de oftast svälja maten innan vitaminerna försvinner i vattnet.

Link to comment
Share on other sites

Ge asolut inte halvfrusen mat. Det kan ta död på sköldpaddan.

Jag brukar ge vitamin och kalktillskott till vattenskp genom att blöta upp pellets i lite vatten som jag först blandat tillskott i.

Pelletsen suger då åt sig av kalk och vitaminblandningen och blir dessutom lätt/snabb att svälja då den är mjuk när sköldpaddan får den vilket gör att inte så mycket tillskott sköljs bort.

/A

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...