Jump to content
Forum Sköldpaddor

Två Frågor...


Guest blopp

Recommended Posts

Guest blopp

Hej!

Jag undrar lite över två saker. Dels varför min sköldpadda, som är 4-5 år ungefär inte har lagt några ägg? Är det nåt galet?

För det andra så är det så att hon är väldigt aggressiv mot mig när jag tar upp henne. Det handlar om en gulbukad vattensköldpadda. Jag skulle tro att problemet kommer från det att den förra ägaren innan mig (den som köpte sköldpaddan som nyfödd), inte alls tog upp den eller så. Jag har ju länge provat att ta upp henne lite ett tag men hon stretar verkligen emot med benen och nu låter jag henne mestadels vara. Jag tittar på henne och så såklart och aktiverar henne, men tar inte upp henne i onödan, i stort sett bara vid matning i annan balja och när jag gör rent.

Har ju hört historier om folk som kan klappa sina sköldpaddor på huvudet...det skulle vara helt omöjligt.

Link to comment
Share on other sites

Våra landsköldpaddor börjar lägga ägg vid en ålder på 10 år. Vet inte om vattensköldpaddor mognar snabbare men jag tror inte att en vatensköldpadda på 4-5 år ska förväntas lägga ägg. I så fall har den nog fått för mycket mat och vuxit för snabbt.

Link to comment
Share on other sites

Guest blopp

Låter ju bra det. Jag tror inte hon växer för fort så det är nog lugnt. Ibland äter hon däremot inte? Har sköldpaddor fasteperioder?

Link to comment
Share on other sites

Guest Jeppe

Vattensköldpaddor blir, generellt, könsmogna fortare än landsköldpaddor.

En gulbukad vattensköldpaddshona (Trachemys s. scripta) kan bli könsmogen vid mellan 5 och 7 års ålder, hanarna ännu tidigare.

Visst kan de ha fasteperioder, eller åtminstone perioder då de äter sämre än vanligt. Detta har ofta att göra med deras årscykel (ffa. innan och under äggläggning, under torra och varma perioder, eller i samband med vintern).

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Guest blopp

Börjar blir lite fundersam om det kan röra sig om förstoppning den här gången faktiskt...hon har inte rört maten på en vecka nu, jag vet att man ska prova ha henne i varmt vatten om så är fallet men har ännu inte testat det. Dock har jag höjt temperaturen till runt 30 grader i akvariet, gör jag rätt? Blir ju orolig....

Tacksam för svar.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jeppe

Äter hon ingenting alls?

Att höja temperaturen till 30 grader är nog bara ett stressmoment för djuret.

Sänk du temperaturen till runt 25 och pröva att bada henne i varmare vatten istället.

Tänk också på att om hon inte äter så kommer hon inte heller att bajsa :P

Uppvisar hon några annorlunda beteenden i övrigt?

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Guest blopp

Nja...hon är inte lika aktiv som tidigare, ligger mest och solar. Om jag dock ska göra något i akvariet så blir hon livlig. Men inga svullna ögon eller konstigheter på hud eller skal. Sen sparkar hon med bakbenen mot svansen och analöppningen som om hon försöker sparka ut något. Jag har läst nånstans om laxermedel men det skulle nog vara en omöjlighet att få i henne eftersom hon är rädd av sig och heller inte äter något jag ger henne i dagsläget. Knepigt det här...

Link to comment
Share on other sites

Guest Jeppe

"Sparkar" hon när hon är på land eller i vattnet?

Det är inte så att hon försöker gräva?

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Guest znoozan

min embla har lagt ägg, men hon är bara ca 3 år! tyckte det var tidigt med tanke på att jag läst att de ska bli könsmogna vid 6-7 års ålder!

Link to comment
Share on other sites

Guest Jeppe

Är du säker på att hon är tre år? Dvs, har du haft henne sedan hon var nykläckt?

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Guest Montana

Blopp,

det låter som att din sköldpadda försöker att bajsa när den sparkar. Så gör i alla fall vår August i vattnet o på land när det är dags för sånt, förstoppning eller inte.

Vår padda fick nämligen förstoppning för en liten tid sedan och vi åkte till veterinären för röntgen o allmän koll på hälsoläget.

Fick då råd o svar om att ge endast mjuk föda o ge lite varma koksaltlösningsbad ( 1 tsk salt för 1 liter vatten som man kokar upp o låter svalna) för att få fart på systemet. Även att mata med paraffinolja med hjälp av pipett för att smörja tarmarna.

Har också läst att man MYCKET försiktigt kan försöka att massera analöppningen när paddan har svårigheter att få ut det den ska, men man ska nog vara extremt försiktig så man inte skadar nåt.

I ditt fall verkar det ju tyvärr så att du inte kan ta så mycket i sköldpaddan för att den är aggressiv. Har den alltid varit det sedan du fick den eller bara på senare tid? (Funderade på om den är aggressiv just för att den inte mår så bra för tillfället)

Hoppas att allt går väl! Vet att vi var väldigt oroliga under den här perioden. Men vi blev rådda av veterinären, efter att vi varit där o konstaterat att det inte var nåt riktigt allvarligt, att ha vår August under uppsikt o låta honom vila. Och att komma tillbaka om det är så att han började bete sig annolunda än vanligt, inte var lika social som förut etc. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Guest blopp

Sköldpaddan har varit aggressiv i stort sett hela tiden jag haft henne, har blivit lite lugnare med tiden dock. Tror det hela beror på att de förra ägarna inte höll i henne och hon blev på det sättet inte van vid människor.

Ett problem är ju att hon inte äter, varken mjuk eller hård mat och så fort jag försöker ge henne mat med något så drar hon in huvudet och det är omöjligt att få i henne något.

Ska dock prova det där med saltvattnet och se om det fungerar. Annars blir det att ringa veterinär på måndag. Man blir ju lite orolig när hon slutar äta....

Link to comment
Share on other sites

Guest znoozan
Är du säker på att hon är tre år? Dvs, har du haft henne sedan hon var nykläckt?

/Jeppe

jag fick henne i april av en som gett bort henne och hanen i julklapp till sin lillebror, de köptes strax före jul och var då nyinkomna och små!

Link to comment
Share on other sites

Guest Montana

Blopp,

tyvärr upptäckte jag att jag varit väldigt otydlig när det gällde saltvattenlösningen. Vår veterinär rådde oss att använda pipetten, fylla den med koksaltlösningen o försiktigt spruta det så nära analöppningen som möjligt, för att få fart på bajsandet. Så gjorde hon nämligen när vi var på kontroll på Strömsholm och det gjorde ett förstoppningen släppte.

Men det är säkert svårt med tanke på att man först o främst måste vara två, en som håller o en som riktar pipetten rätt. Och vår sköldpadda är väldigt social o tolerant att hålla i och ta på.

Hoppas det löser sig och att du får råd hos din veterinär och kanske får en tid för undersökning.

:(

Link to comment
Share on other sites

Guest Jeppe
jag fick henne i april av en som gett bort henne och hanen i julklapp till sin lillebror, de köptes strax före jul och var då nyinkomna och små!

Hur små då?

Hur stor är hon nu?

Orsaken till att jag frågar är att man inte alltid kan lita på att folk vet säkert hur gamla djuren är, är de köpta i zooaffär så händer det tyvärr att personalen höftar rätt rejält istället för att tala om att de egentligen inte har någon aning om hur gammalt djuret är :ph34r: .

Jag har svårt att tänka mig att hon bara är tre år om hon lägger ägg.

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...