Jump to content
Forum Sköldpaddor

Är Det Ingen Som Vet?


P-A

Recommended Posts

Det börjar bli mer och mer vanligt med att en fråga som inte besvarats på några timmar får ett tillägg från frågeställaren med frågan "Är det ingen som vet?"

Jag kommer i fortsättningen att ta bort sådana inlägg. Jag tror att man på detta forum blivit bortskämda med blixtsnabba svar och får man sedan vänta några timmar blir man otålig.

Ibland behöver man kolla upp något i någon bok eller fundera lite om det är något man inte funderat över och det kan ta lite tid.

Ibland finns det inga bra svar och då är det onödigt att alla som inte kan ge svar talar om det. De som kan ge svar och vill göra det svarar ofta. Kommer det inget svar får man tolka det som att ingen har något bra svar att komma med, det är bättre än svar av typen "jag har för mig att jag läst/hört någonstans att ...."

Många frågor ställs om och om igen, ibland kan samma fråga komma igen efter en dag. Det finns en mycket bra sökfunktion där man kan söka på nyckelord som underlag, föda, UV-ljus, dagsljus, växter, Nutrobal, PAT, alpin, foderkalk, temperatur, luftfuktighet, kryddväxter, hygrometer, lysrörsramp mm mm.

Om man undrar om rosmarin kan ätas eller planteras i buren kan man söka på rosmarin då får man i dagsläget 14 trådar där ordet rosmarin förekommer.

När jag har tid på kvällen eller under helger brukar jag gå bakåt bland inläggen och kolla om det finns några som inte fått svar och försöker då ge något råd i de få obesvarade frågorna.

Inlägg av typen "Tack för svaret" tycker jag också är onödiga även om det är väl menat. Databaserna kommer någon gång att bli fyllda och ju mer fakta som då finns där när jag måste rensa desto bättre.

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan

Det som saknas är imo en FAQ tråd som modereras av en grupp kärnmedlemmar. Där kan man lägga in länkar till trådar för saker du nämnt. Denna tråd skulle sedan vara klistrad i de olika forumen.

Jag har själv gått bet på hur man skall formulera sökfrågorna på forumet, jag tror många har gjort det samma, dvs, ifall dom orkat försöka använda den.

Link to comment
Share on other sites

Jag anger ett sökord, t ex rosmarin, markerar vilket forum och markerar söka inlägg från.. "alla dagar".

Brukar ge många svar.

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan

Jepp, förutsatt att det är ett nyckelord eller fras man letar efter sig så visst.

Sällan så är det så anser jag, +,- "" är enligt mig rätt fundamentala funktioner i en sökmodul, * och ? är också väldigt bra..

Men oftast har jag letat efter någon speciell tråd när jag sökt, vilket gör det knivigare.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror precis som stefan att en FAQ kan vara bra. Där kan bland annat nya medlemmar som inte har så mycket kunskaper få basic information på ett enkelt sätt.

/A

Link to comment
Share on other sites

Guest Greek-Micke 22

hej P-A.

Det känns trist att du tycker att många blivit bortskämda med snabba svar. Jag känner mig absolut täffad. Vilket är beroende på att jag blivit van med att du och andra delar med sig så flitigt av era kunskaper, vilket jag är tacksam för. Men jag förstår att det uppfattas som krävande och låter otrevligt med "Är det ingen som vet". Jag ska absolut inte använda mig av det något mer. Det är oftast något som bara slinker med i inläggen utan att jag lagt någon vikt i det.

Men för att detta inte bara ska bli ytterligare ett inlägg där inget nytt eller kreativ kommer fram ska jag komma med ett litet förslag.

Jag tror en anledning till att det blir så mycket "dö-snack" på forumet är att många bara vill prata av sig om sina sköldpaddor. Det är ju alltid mycket trevligare att konversera med andra som också är insatta och har egna sköldpaddor.

Därför skulle det kanske vara en idé att starta en under rubrik där folk får prata av sig, visa bilder, byta ideér, ja samtala helt enkelt. Denna dela av forumet skulle ju kunna tömmas t.ex. var tredje dag. Jag tror att på så sätt att det skulle bli lättare att sortera bort snacket från faktan.

Det är bara ett förslag och det är bara för att underlätta som jag ger det. Och du får självklart göra vad du vill av det. Förstår att det är krävande att ha detta som extra jobb.

MVH.

Link to comment
Share on other sites

Bra idé med ett underforum för allmänt sköldpaddsprat med kortare livslängd.

Vilken rubrik ska vi sätta på det?

Link to comment
Share on other sites

Guest Greek-Micke 22

x Sköldpadds snack

x Padd prat

x Diskussions dags

x Fakta fritt

nej, tyvärr har jag inga bra ideér :(

men du kommer nog på nått

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag att Paddpladder var bäst av ovanstående.

Iden är bra då detta kan hålla forumet rent från "skräptrådar" nackdelen som jag kan se är att betydelsefulla trådar som hör hemma under nuvarande ämnen kanske hamnar under pladder på grund av blygsamhet från den som startar tråden.

/A

Link to comment
Share on other sites

Guest Greek-Micke 22

det behöver nog inte vara ett problem, det är ju bara att administationen flyttar ämnet (i fall de läser även denna sida). annars så kan nog de andra som läser denna sida rekomendera att ämnet tas upp under respektive forum.

jag tycker fördelarna överväger nackdelarna i detta fall, bara en åsikt :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...